Milion elektrycznych aut rocznie: Chińczycy już podołali temu wyzwaniu
Choć sprzedaż samochodów w Chinach w 2018 kulała, elektryki zaliczyły spory wzrost. Milion aut rocznie, wliczając hybrydy plug-in, to wciąż i tak tylko 1/30 całej sprzedaży.
![Sprzedaż samochodów elektrycznych w Chinach przekroczyła milion sztuk](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/01/byd-samochod-elektryczny-e6.jpg)
Od 2012 r. w Chinach co roku sprzedawano coraz więcej samochodów. W samym 2017 r. Chińczycy kupili prawie 29 milionów nowych aut wyprzedzając o prawie 12 milionów pojazdów wynik z rynku amerykańskiego i o ponad 13 milionów pojazdów sprzedaż w Unii Europejskiej. Jednak od połowy 2018 r. miesiąc w miesiąc tamtejszy rynek zaliczał ciągłe spadki w porównaniu z rokiem 2017 i według wstępnych obliczeń zakończył rok z wynikiem o 3 proc. niższym niż w roku 2017. Na ten rezultat złożyło się głównie zwolnienie gospodarcze oraz wojna celna między Chinami i Stanami Zjednoczonymi.
Mimo ogólnego spadku, sprzedaż zelektryfikowanych aut wręcz wystrzeliła.
Na pełne dane za ubiegły rok jeszcze trzeba poczekać, ale już wyniki za 11 miesięcy robią wrażenie - w stosunku do tego samego okresu w 2017 r. sprzedaż podskoczyła aż o 68 proc.! Mowa nie tylko o samochodach elektrycznych - statystyki obejmują również samochody PHEV, czyli z hybrydy ładowane z gniazdka. W samym listopadzie sprzedało się 138 tys. elektryków i 31 tys. PHEV, a przez 11 miesięcy - w sumie 1,03 miliona (791 tys. samochodów elektrycznych i 239 tys. hybryd PHEV)! I to nie licząc zwykłych hybryd, które również sprzedają się znakomicie.
Na rynku nowych napędów najlepiej radzi sobie BYD, który sprzedał 148 tys. elektryków, hybryd i hybryd plug-in (PHEV). Prześcignął Toyotę, która sprzedała 139 tys. hybryd i hybryd plug-in. Trzeci na liście jest BAIC BJEV z wynikiem prawie 83 tys., a pierwszą piątkę zamykają Roewe (65,8 tys.) i Geely (43,2 tys.). Najpopularniejszym elektrycznym modelem na tamtym rynku jest BAIC EC, którego w 11 mies. wybrało prawie 50 tys. Chińczyków. Jeśli doliczymy hybrydy - na czele jest Corolla. Toyota sprzedała prawie 80 tys. hybrydowych egzemplarzy tego modelu. BYD wygrywa dzięki skumulowanej sprzedaży modeli Yuan EV, Tang PHEV, e5, e6, Qin oraz Song EV.
![sprzedaż samochodów elektrycznych](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/01/Baic-EC-1.jpg)
Chińczycy kupują samochody elektryczne zdecydowanie chętniej niż reszta świata.
Podczas gdy w Chinach sprzedało się ponad milion samochodów ładowanych z gniazdka, w Stanach Zjednoczonych sprzedało się w tym samym okresie niecałe 313 tys., a w Europie - 345 tys. takich aut.W Stanach przoduje oczywiście Tesla, a Europejczycy najchętniej wybierają Nissana Leafa i Renault Zoe. Tesla z modelem S jest dopiero 6., wyprzedza ją jeszcze VW e-Golf, Mitsubishi Outlander PHEV i BMW i3.
Wygląda na to, że w Chinach faktycznie można już mówić o szczycie sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi. Według przewidywań analityków w 2019 r. sprzeda się tam 1,6 miliona samochodów elektrycznych i PHEV, o połowę więcej niż w 2018. Czas pokaże, czy w Stanach Zjednoczonych i Europie będzie podobnie.