REKLAMA

11 mld straty Renault. Ma kosztownego kolegę

W dniu 31 lipca Renault "pochwaliło się" w oficjalnym komunikacie słabymi wynikami finansowymi za I półrocze 2025 r. Okazuje się, że francuski producent notuje ogromne straty finansowe na poziomie 11 mld euro.

11 mld straty Renault. Ma kosztownego kolegę
REKLAMA

Renault w czwartek 31 lipca podało swoje wyniki finansowe za I półrocze 2025 r. - jak się okazało, osiągnęło wyniki znacznie poniżej oczekiwań. Mimo, że przychody wzrosły o 2,5 proc. do 27,6 mld euro, marża operacyjna spadła do 6 proc. - o 2,1 pkt. proc. względem przewidywanego na początku roku rezultatu. Jednak strata netto doszła do poziomu 11,18 mld euro (47,8 mld zł), przez co skorygowany zysk w I półroczu 2025 r. okazał niższy o aż 69 proc., względem przewidywań z początku roku.

REKLAMA

Główny problem - trudny partner

Na stratę 11,18 mld euro składa się głównie jednorazowa strata w wysokości 9,3 mld euro. Wynika ona z odpisu inwestycji w swoją spółkę partnerską - Nissana. Do tego, jak wynika z informacji od Renault, po wyłączeniu wpływu Japończyków, czyli ogromnej straty nadzwyczajnej i negatywnego wpływu na wyniki, zysk netto francuskiego koncernu w pierwszych sześciu miesiącach 2025 r., wyniesie 461 mln euro.

Problem zdaniem prezesa - trudny rynek

O innych przyczynach słabych wyników finansowych mówi François Provost - prezes zarządu i dyrektor generalny Renault. Dla Francuza jest to trudny początek pracy na tym stanowisku, gdyż został mianowany... dzień wcześniej. Zastąpił on Lucę de Meo, który 1,5 miesiąca wcześniej zrezygnował ze stanowiska, by przejść do grupy Kering, skupiającej producentów luksusowej odzieży.

Provost przyznaje, że wyniki marki za pierwsze półrocze nie były zgodne z początkowymi ambicjami koncernu. Jego zdaniem, winowajcą jest "trudna sytuacja rynkowa", przez którą wzrost wolumenu sprzedaży samochodów spadł do +1,3 proc. w pierwszej połowie roku. Przez to spadnie również marża operacyjna, która osiągnie poziom ok. 6,5 proc. za cały rok 2025 - na początku roku zakładano "ponad 7 proc.", zaś wolny przepływ pieniędzy osiągnie 1 - 1,5 mld euro, zamiast założonych 2 mld euro.

Jest to lekko zaskakujące, gdyż patrząc na suche liczby sprzedaży w tym roku okaże się, że Renault miało mocną, drugą pozycję w Europie wśród producentów samochodów - sprzedało 708 tys. samochodów, będąc wyprzedzonym jedynie przez Volkswagena.

REKLAMA

Więcej o Renault przeczytasz tutaj:

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-07-31T16:03:39+02:00
Aktualizacja: 2025-07-31T13:41:50+02:00
Aktualizacja: 2025-07-30T15:20:03+02:00
Aktualizacja: 2025-07-30T07:57:02+02:00
Aktualizacja: 2025-07-29T16:39:21+02:00
Aktualizacja: 2025-07-29T16:18:17+02:00
Aktualizacja: 2025-07-29T13:26:07+02:00
Aktualizacja: 2025-07-29T07:53:29+02:00
Aktualizacja: 2025-07-28T17:11:29+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA