Renault Clio RS na horyzoncie. Dokonujcie właściwych wyborów
Renault Clio Renaultsport, jeden z najlepszych małych hot-hatchy może powrócić w glorii i chwale. Kluczowy w tej kwestii jest rozwój hybrydowych układów napędowych francuskiego producenta.

Pikantne modele Renault oznaczone logo Renaultsport przez lata należały do najlepszych hothatchy w swoich adekwatnych segmentach - nieważne, czy mówimy o malutkim Twingo, Clio, czy Megane.
Najwięcej fanów zdążyło jednak zebrać Clio, które było jednym z pierwszych aut z dwusprzęgłową automatyczną skrzynią biegów, wspomaganą jednak Race i funkcją kontroli startu (launch control). Clio RS oparte na modelu ostatniej generacji napędzał turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1.6 i mocy 197 KM (217 KM w wersji Trophy), który pozwalał na wyciśnięcie z małego Clio 229 km/h i pierwszą "setkę" po 6,7 s.
Clio RS nas opuściło, ale teraz może wrócić
Clio RS musieliśmy pożegnać w 2019 r., gdyż piąta generacja francuskiego auta takiej wersji już nie dostała (jedynie pakiet stylistyczny RS line). Zaś w 2023 r. Renault zamknęło swój oddział Renaultsport, kończąc produkcję Megane RS, ogłaszając że za sportowe odmiany jego modeli odpowiadać będzie wyłącznie Alpine.

Na nasze szczęście, Francuzi mają problemy z dotrzymywaniem słowa. Bruno Vanel, dyrektor ds. globalnej sprzedaży i operacji Renault, powiedział brytyjskiemu Auto Expressowi, że chociaż "na razie" nie ma żadnego modelu RS, to jeśli zainteresowanie takowymi będzie wystarczające, Renault rozważy reanimację RS. Miałoby to nastąpić właśnie z Clio w roli głównej. Dokonujcie właściwych wyborów, to nadejdzie.
Silnik? Coś się wykombinuje
Kluczowa jest sprawa napędu - na szczęście istnieje możliwość stworzenie hybrydowego Clio RS o "dużej mocy i niskiej emisji CO2". Jak dalej przyznaje pan Vanel, Renault dysponuje technologią, którą można by wykorzystać do stworzenia takiego samochodu. Sam prąd jest zaś raczej wykluczony - elektryczne Clio RS kanibalizowałoby Alpine A290.
Do ewentualnego restartu Clio Renaultsport można by przeznaczyć układ hybrydowy z silnikiem benzynowym o pojemności 1.8 l, z mocą podniesioną do ponad 200 KM. Do tego dołóżmy inspirowany motorsportem układ ze sprzęgłem kłowym, wściekle żółty kolor i będziemy mieć swojego RS-a.
Co więcej, Clio wcale nie musi być jedynym w nowej erze RS. W innej rozmowie Vanel przyznał Auto Expressowi, że Renault nie ma obecnie żadnego kierunku, w jakim pójdzie w temacie hot-hatchy. Daje to pole do pewnych fantazji, jednak przy obecnej gamie Renault nie wszystkie są pozytywne - a już na pewno nie tak wspaniałe, jak nieoferowane u nas Renault Sandero RS.

Więcej o Renault przeczytasz tutaj:







































