Popularny SUV-coupe się z nami żegna. Znamy termin zakończenia sprzedaży
Renault Arkana już niedługo zniknie z oferty Renault. Popularny SUV-coupe francuskiego producenta gdzieniegdzie natychmiast musi powiedzieć "adieu", a w innych miejscach zostały mu już tylko chwile.

Renault Arkana to jeden z najdziwniejszych modeli Renault pod względem swojej rynkowej kariery. W 2019 r. pierwszym rynkiem na którym się pojawił była Rosja, do której z czasem dochodziły inne państwa byłego ZSRR. Nieco później w Korei Południowej rozpoczęto produkcję i sprzedaż Samsunga XM3 - samochodu, który z wyglądu był niemal identyczny z rosyjską Arkaną, jednak znacznie różnił się od strony konstrukcyjnej (zbudowano go na płycie podłogowej CMF-B znanej z Renault Captura i Clio, zamiast Dacia B0+ znanej z Dustera).
My dostaliśmy tę koreańską Arkanę
Na wiosnę 2021 r. Renault podjęło decyzję o imporcie Samsunga z Korei do Europy, gdzie sprzedawano go pod używaną w Rosji nazwą Renault Arkana. Był jednak od tej reguły mały wyjątek, który można wręcz nazwać mroczną ciekawostką: w krajach byłej Jugosławii, Arkana jest sprzedawana jako Megane Conquest. Wiąże się to z podobieństwem do serbskiego słowa arkan, które oznacza ni mniej, ni więcej niż tajemny, lecz było również pseudonimem Żeljko Rażnatovicia - serbskiego zbrodniarza wojennego i przywódcy organizacji Tygrysy Arkana.

Mimo tej okrężnej drogi, Arkana zdołała osiągnąć sukces. Zapewniły jej go atrakcyjne ceny, przyjemna stylistyka (może będzie to kontrowersyjne, ale moim zdaniem wygląda lepiej niż niejeden SUV-coupe premium), ale przede wszystkim w zasadzie brak konkurencji w segmencie.
Ale na każdego przychodzi czas
Niestety, sprzedaż Arkany w ostatnim czasie zaczęła znacznie słabnąć - szczególnie we Francji. Na oficjalnej, francuskiej stronie Renault usunięto możliwość zamówień i konfiguracji Renault Arkany - nad Loarą można kupić jedynie gotowy egzemplarz u dealera, które powinny wyprzedać się do końca roku. W ostatnich miesiącach (także w Polsce) Arkanę można było zamówić wyłącznie z układem hybrydowym E-Tech z silnikiem benzynowym 1.6 - ta jednostka ma być stopniowo wycofywana z oferty grupy Renault, a jego następcą ma być układ 1.8 E-Tech, który pojawił się już m.in. w Dacii Bigster.
Bezpośredniego następcy Arkana nie dostanie. Podobną formę nadwozia ma Rafale, jest to jednak model sporo większy i droższy niż Arkana, zaś podobnych rozmiarów jest model Symbioz, który to jednak jest klasycznym SUV-em, bez charakterystycznego dla Arkany spadzistego dachu.

A co z Polską?
Na całe szczęście w przeciwieństwie do Francuzów, Polacy planujący zakup Arkany mają jeszcze trochę czasu na decyzję. Jak przekazał nam attache prasowy Renault w Polsce, zamówienia na lubianego SUV-a w naszym kraju będą otwarte do marca 2026 r. Na ten okres zaplanowano całkowite zakończenie produkcji Arkany w fabryce Samsunga w Busan, co oznacza bezpotomny koniec francuskiego SUV-a coupe. Szkoda.
Więcej o Renault przeczytasz tutaj:







































