Nowa wersja Porsche Taycan: 504 km zasięgu, szklany dach w łaty i przekombinowana nazwa
Porsche zaprezentowało model Taycan w wersji GTS – z największym zasięgiem i najdłuższą nazwą.
Najpierw był zwykły Taycan. Czyli czterodrzwiowy sedan, o taki:
Potem pojawił się Taycan Cross Turismo – czyli kombi, ale takie uterenowione – oplastikowane i z większym o 20 mm prześwitem.
Teraz do gamy dołącza trzecia wersja – Sport Turismo, czyli to kombi, ale oddterenowione – bez plastików i bez tego radykalnie powiększonego prześwitu. I wygląda tak:
W moim odczuciu na powyższym zdjęciu prezentuje się wyjątkowo ociężale i niekorzystnie, tu jest trochę lepiej:
Ale to nie koniec historii. Zwykle w gamie Porsche w którymś momencie cyklu życia produktu między wersjami 4S a Turbo pojawiała się odmiana GTS. Czyli taka odczuwalnie mocniejsza niż 4S, ale jednak wciąż nie silna jak Turbo. I tak jest również w tym przypadku: Taycan GTS ma 598 KM, o 68 więcej niż 4S i o 82 mniej niż Turbo. GTS przyspiesza do setki trochę lepiej niż 4S (3,7 vs 4,0 s) i trochę gorzej niż Turbo (3,2 s). Nad obiema pozostałymi odmianami króluje jednak zasięgiem – jako jedyny potrafi przejechać między lądowaniami więcej niż 500 km, dokładnie 504 liczone według normy WLTP <w tle słychać śmiech Tesli>.
W informacji prasowej wyszczególniono wyróżniki wersji GTS:
„Taycan GTS otrzymuje specjalnie przystosowane adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne wraz z Porsche Active Suspension Management (PASM) – z korzyścią dla dynamiki poprzecznej. Także zestrojenie opcjonalnej skrętnej tylnej osi jest jeszcze bardziej sportowe. Charakter nowej odmiany podkreśla zmodyfikowane, „soczystsze” brzmienie układu napędowego – Porsche Electric Sport Sound.”
„Z zewnątrz samochód wyróżniają liczne czarne lub przyciemniane detale, m.in. przedni zderzak, podstawki lusterek bocznych oraz obramowanie bocznych szyb – jak zwykle w przypadku Porsche z rodziny GTS. Elegancką, a zarazem dynamiczną atmosferę we wnętrzu zapewniają liczne dodatki pokryte czarnym materiałem Race-Tex oraz standardowy pakiet elementów ozdobnych ze szczotkowanego aluminium z anodowanym, czarnym wykończeniem.”
Mnie szczególnie urzekł nowy dach panoramiczny z funkcją kontroli stopnia nasłonecznienia, który wygląda tak:
Elektrycznie sterowana ciekłokrystaliczna folia sprawia, że przyciemnienie dachu można regulować, od przezroczystego do matowego – indywidualnie w każdej z widocznych 9 stref.
Porsche wyceniło już GTS-y i wiadomo, że sedan kosztuje co najmniej 574 tys. zł, a Sport Turismo – 578 tys. zł. Oba warianty trafią do dealerów wiosną 2022 r., a z czasem gama modeli Sport Turismo poszerzy się o kolejne wersje napędowe, nie będzie ograniczona wyłącznie do GTS.
W redakcji zachwycamy się natomiast ekwilibrystyką nazewnictwa tej nowej odmiany modelu Porsche. GTS oznacza Gran Turismo Sport. Zatem pełna nazwa modelu w wersji hatchback to Porsche Taycan Gran Turismo Sport Sport Turismo. Gustownie i elegancko.