Wielka szansa dla polskiego samochodu elektrycznego. Można tanio kupić fabrykę ZAZ
AvtoZAZ, ukraiński producent samochodów, znajduje się w stanie bankructwa. Kolejne próby uzdrowienia nie dają rezultatów. Teraz na sprzedaż idzie fabryka – i to w okazyjnej cenie.
![polski samochód elektryczny](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/05/zaz-tavria-lider.jpeg)
Postawienie fabryki samochodów to nie taka prosta sprawa. Wiemy przecież, że polski samochód elektryczny musi powstać, bo to kwestia ambicjonalna dla obecnego rządu, a nie ma nawet lokalizacji dla jego wytwórni. Tymczasem nadarza się fantastyczna okazja. Za jedyne 15 mln dolarów można odkupić ukraińską fabrykę ZAZ-a. Tę samą, w której budowano wspaniałe Zaporożce i zachwycające Tavrie. I nie mówcie mi, że były okropne, bo miałem Tavrię i bardzo fajnie się nią jeździło. No dobrze, może jakościowo nie była najlepsza.
![polski samochód elektryczny](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/05/zaz-tavria-fabryka.jpg)
Youngtimer w momencie narodzin
AvtoZAZ produkował nie tylko własne auta – w ostatnich latach wytwarzał także licencyjną wersję pierwszej generacji Chevroleta Aveo, czyli tę samą, którą do samego końca robiono w FSO. Pod sam koniec, rzutem na taśmę wprowadzono jeszcze jeden pojazd, tym razem na licencji chińskiej firmy Chery. Nazwano go Slavuta Nova, żeby utrzymać jakąś spójność w nazewnictwie z klasyczną Sławutą, czyli 5-drzwiową odmianą Tavrii.
![polski samochód elektryczny](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/05/zaz-slawuta.jpeg)
Niestety, było już za późno na ratunek i udało się zbudować zaledwie 131 sztuk Slavuty Novy, co czyni z niej prawdziwy ewenement i jeden z najrzadszych europejskich samochodów współczesnych. Ja bym powiedział, że to youngtimer w momencie narodzin. Aby spłacić choć część zobowiązań, na sprzedaż wystawiono wszystko – hale, budynki administracyjne, linie produkcyjne, zakład naprawczy. Można spakować całego AvtoZAZ-a na pociąg i wywieźć z Ukrainy za jedyne 15 baniek.
![polski samochód elektryczny](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/05/slvauta-nova.jpg)
To wielka szansa dla Polski!
Zamiast budować od zera fabrykę polskiego samochodu elektrycznego, możemy odkupić ją od Ukraińców. Trzeba tylko ją przetransportować. Zamiast projektować polski samochód – możemy zelektryfikować Chery/Slavutę, zamiast silnika spalinowego montując elektryczny i trochę akumulatorów. Możemy skorzystać z istniejących już polskich pojazdów elektrycznych – w ostatnim czasie powstało sporo prototypów. Będzie znacznie taniej, o wiele szybciej, a przede wszystkim będzie można odtrąbić sukces jeszcze przed wyborami.
Tymczasem jednak w Polsce powstaje samochód elektryczny i wygląda na to, że jest już bliżej postaci gotowej niż niegotowej. To Vosco S106 – być może niedługo uda nam się obejrzeć go z bliska.