REKLAMA

Twoje nowe opony będą miały Bluetooth. Powiedzą autu, jak ma jechać

Przyszłość jest teraz, stary człowieku. Już niedługo opony będą lepiej wiedziały, jak jeździć, niż ty sam - a to wszystko dzięki magicznym czujnikom na Bluetooth, wprowadzanym przez Pirelli do ich opon.

Pirelli P Zero Cyber Tyre
REKLAMA

Wszędzie ci wsadzą elektronikę - nawet do opon

REKLAMA

Dzisiejsze samochody rozpoznają wiele problemów - ale wciąż nie wszystkie. W kwestii opon komputer samochodu nie wie zbyt wiele o tym, co jest przymocowane do piast. Mózg samochodu wie, że są tam opony i zna ciśnienie w nich, ale w sumie to by było na tyle.

Pirelli postanowiło przy tym pokombinować i stworzyło opony Cyber ​​Tires, wykorzystujące czujniki połączone bezprzewodowo do bezpośredniej komunikacji z samochodem. Właśnie zostały one wprowadzone w trzecim samochodzie z rodu Pagani - modelu Utopia.

Pagani Utopia
Pagani Utopia

Jak to działa?

Opony P Zero Corsa, P Zero Trofeo RS i P Zero Winter zakładane na koła Utopii są wyposażone w czujniki, które komunikują się z systemami elektronicznymi samochodu, umożliwiając optymalizację trybów jazdy i maksymalizując potencjał opon. Pozwala to na skuteczniejsze systemy kontroli, skracając drogę hamowania i zwiększając przyczepność. Mogą one faktycznie komunikować się z systemami kontroli trakcji, ESP i ABS samochodu.

Systemy na pokładzie Pagani wiedzą, która konkretna opona jest zamontowana i mogą dostosować wszystkie systemy elektroniczne do określonego programu zaprojektowanego dla tej opony. Przykładowo przy włączeniu systemu ABS opony Trofeo RS w Utopii generują największą przyczepność przy poślizgu kół wynoszącym około 5 proc., ale zimowe opony Sottozero w samochodzie wymagają znacznie większego poślizgu, około 10 do 14 proc.

Dzięki Cyber ​​Tyres samochód może również ocenić wiek i stopień zużycia opon. Można tego użyć chociażby do wyświetlenia komunikatu na desce rozdzielczej, sugerującego właścicielowi, że nadszedł czas na wymianę opon lub w przyszłości na wprowadzenie zmian w elektronicznych systemach wspomagania jazdy samochodu.

Pirelli P Zero Cyber Tyre
Pirelli P Zero Trofeo RS

Więcej o oponach przeczytasz tutaj:

Ale po co to wszystko?

Celem jest wykorzystanie czujnika (a w przyszłości wielu czujników) do oszacowania dokładnego poziomu przyczepności i zbadania, co dzieje się pod powierzchnią styku opony. Chodzi o to, aby dostarczyć te informacje innym systemom samochodu, optymalizując osiągi w bardzo wysokim stopniu.

Dzięki nowym czujnikom można uzyskać lepsze dane, które później mogą być wykorzystywane do dalszego rozwoju. Pirelli może również zbierać dane o oponach używanych w pojazdach klientów, co daje firmie lepszy wgląd w styl jazdy, rzeczywisty przebieg samochodów na danych oponach itp.

REKLAMA

Współczesne samochody wyczynowe integrują wszelkiego rodzaju systemy - układ napędowy, mechanizm różnicowy, hamulce, czy zawieszenie - aby osiągnąć pożądane osiągi. Dzięki informacjom w czasie rzeczywistym z opon (przypominam - jedynej części samochodu mającej kontakt z podłożem), kierowca może podejmować bardziej efektywne decyzje.

Obecnie Pirelli dostarcza opony Cyber ​​do McLarena Artura i Audi RS4, a także do Pagani Utopia. Jest to kontynuator tradycji Zondy i Huayry wyprodukowany w limitowanej liczbie 99 egzemplarzy. Wszystkie już zostały zarezerwowane i sprzedane jeszcze przed oficjalnym debiutem. Jest to typowy włoski supersamochód napędzany 6-litrowym V12 od AMG, generującym 852 KM. Dzięki masie na poziomie Forda Focusa, Utopia potrafi się rozpędzić do 370 km/h, a sprint od zera do setki zajmuje jej 2,7 s.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA