Renault odświeżyło Espace'a. Francuski minivan będzie bardziej samodzielny
Tak, to dość ważny lifting - zarówno dla Renault, jak i samego Renault Espace.
![renault espace](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/11/renault-espace-2020-facelifting-34.jpg)
Z drugiej strony to trochę smutny lifting, bo raczej mało kogo obejdzie.
Ale przecież wszyscy kochają minivany!
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/11/renault-espace-2020-facelifting-37.jpg)
Niestety nie. Oczywiście, gdyby wybierać samochody tylko na bazie ich praktyczności, pewnie na ulicach - poza niezatapialnymi autami kompaktowymi i kompaktowymi kombi - królowałyby minivany i ich wariacje. Może nawet wśród nich odnalazłby się dobrze aktualny i właśnie odświeżony Espace - nawet pomimo tego, że skręcił trochę w kierunku SUV-ów i crossoverów.
O dziwo jednak od lat praktyczność nie jest już głównym kryterium przy zakupie samochodu, a minivany zaczynają powoli odchodzić w zapomnienie. Zresztą mniej-minivanowe-niż-do-tej-pory Espace jest tego doskonałym przykładem. Jasne, francuski producent chwali się właśnie, że od 1984 r. sprzedał aż 1,3 mln egzemplarzy z tej serii. Trochę jednak milczy na temat tego, co działo się w ostatnich latach.
A jeśli wierzyć tym danym, to... wiele dodawać nie trzeba. Podsumujmy tylko, że dwie dekady temu rocznie sprzedawało się niemal 70 000 Espace'ów. Pod koniec życia czwartej generacji (czyli w 2014 r.) sprzedawano ich natomiast mniej niż 7000 (!) rocznie. Premiera generacji V zauważalnie poprawiła te wyniki, ale - o ile trend się utrzyma - tylko na chwilę. Nigdy też nie udało się powrócić do rezultatów z okolic początku tego stulecia.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/11/renault-espace-2020-facelifting-29.jpg)
I raczej nigdy się już nie uda. Jeśli miałbym na coś w kwestii Espace'a stawiać pieniądze, to na to, że jego kolejna generacja będzie już w pełni dużym SUV-em, a nie podniesionym, efektownym minivanem.
Bo tak - Espace wyglądał świetnie, a teraz będzie wyglądał nawet lepiej.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/11/renault-espace-2020-facelifting-32.jpg)
Przy czym jeśli ktoś liczył na poważne zmiany, to niestety będzie rozczarowany. Najważniejszą jest obecność matrycowych reflektorów LED - pojawiają się one tym samym po raz pierwszy zarówno w linii Espace, jak i w całej gamie Renault.
Przemodelowano też przedni i tylny zderzak, dorzucono nowy lakier i nowe, 20-calowe felgi. W środku znajdziemy natomiast przede wszystkim przedmodelowaną konsolę środkową:
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/11/renault-espace-2020-facelifting-26.jpg)
Dla porównania, tak wygladała w poprzedniku:
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/11/renault-espace-28.1200.jpg)
Przeprojektowano więc m.in. zestaw przycisków, zamykaną za żaluzją (teraz podwójną) przestrzeń w tunelu środkowym (gdzie znajdują się teraz uchwyty na kubki), a także zmieniono interfejs systemu multimedialnego, prezentowanego na 9,3-calowym ekranie. Niestety nie zmieniło się jedno - o ile Espace z zewnątrz wygląda naprawdę dobrze, o tyle wnętrze jest kompletnie rujnowane przez dziwaczne osadzenie otoczonego monstrualnymi ramkami wyświetlacza. Tak, nawet ja - a kocham te wszystkie nagrobko-ekrany - nie jestem w stanie uznać tego za chociaż trochę ładne...
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/11/renault-espace-2020-facelifting-23.jpg)
Na liście wyposażenia odświeżonego Espace znajdą się również nowe i usprawnione systemy zautomatyzowanej jazdy i bezpieczeństwa. M.in. zaawansowany asystent parkowania, alarm ruchu poprzecznego z tyłu, system automatycznego hamowania z wykrywaniem pieszych, asystent pasa ruchu aktywnie utrzymujący nas na pasie ruchu czy Highway & Traffic Jam Companion, czyli połączenie adaptacyjnego tempomatu i systemu utrzymania na pasie ruchu (działa od 0 do 160 km/h). Do tego dochodzi jeszcze chociażby monitorowanie martwego pola, korzystające z dwóch czujników radarowych umieszczonych po obu stronach auta z tyłu.
Z mniej istotnych zmian - we wnętrzu pojawiły się nowe materiały wykończeniowe, w tym i takie zarezerwowane wyłącznie dla odmiany Initiale Paris.
Jeśli chodzi o silniki, do wyboru będzie 225-konny silnik benzynowy TCe o pojemności skokowej 1.8, a także dwie dwulitrowe jednostki wysokoprężne - Blue dCi 160 i Blue dci 200 EDC. Wszystkie silniki łączone będą z sześciostopniową przekładnią automatyczną.
Jeśli więc uważacie minivany za ostateczną formę samochodu, do salonu można pójść na wiosnę albo teraz.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/11/renault-espace-2020-facelifting-35.jpg)
Na wiosnę, bo właśnie wtedy do salonów powinien trafić odświeżony Espace. Teraz - bo z tego, co niedawno sprawdzałem, na ten model można dostać naprawdę potężne rabaty. A minivanów - a nawet i aut nawiązujących do minivanów - z roku na rok będzie przecież coraz mniej...