Nie ekscytujcie się fabrykami BYD w Europie. To monstrum zje je wszystkie na śniadanie
Teren o powierzchni większej niż Radom. Łączny areał budynków fabrycznych, osiedli mieszkaniowych i reszty infrastruktury przekraczający 120 kilometrów kwadratowych, w tym sam zakład produkcyjny zajmie 10 km2. Oto fabryka BYD w Zhengzhou.

Największa fabryka samochodów istnieje w Korei w mieście Ulsan i produkuje auta marki Hyundai. Jej powierzchnia to ok. 5 km2. BYD powiedział więc „potrzymajcie nam piwo” i postanowił postawić fabrykę dwa razy większą, przy okazji budując całkowicie nowe miasto z osiedlami mieszkaniowymi i całą miejską infrastrukturą. Nie bardzo rozumiem, jak to się wpisuje w ekologię i chęć schłodzenia Ziemi o 1 stopień, ale...
Fabryka w Zhengzhou ma oczywiście być największa na świecie
Jednak póki co, BYD ostrożnie zapowiada jej możliwości produkcyjne na milion pojazdów rocznie, czyli nadal mniej niż fabryka Hyundaia w Ulsan, której zdolność wytwórcza wynosi 1,4 mln aut na rok. Na razie do gry weszła faza pierwsza, której możliwości sięgają 400 tys. aut na rok, a ich pierwszym produktem jest model Song Pro DM-i czyli hybryda plug-in. Rozbudowa jest nadal prowadzona, i to w szybkim tempie. Fabryka już zatrudnia ok. 60 tys. osób, planowane jest natomiast zwiększenie liczebności załogi o kolejnych 20 tys. pracowników.

BYD już teraz jest największym producentem samochodów NEV na świecie
NEV to chińskie określenie oznaczające „New Energy Vehicles”. Obejmuje ono łącznie hybrydy plug-in i samochody elektryczne. Ostatnio byłem na spotkaniu z wiceprezeską BYD Europe i przedpremierowym pokazie modelu Atto 2, gdzie dowiedziałem się, że BYD w 2024 sprzedał:
- 4,037 mln aut
- 3,83 mln aut
- 4,27 mln aut
W trakcie spotkania padły wszystkie te trzy wartości, więc możecie sobie wybrać tę, którą uznajecie za najbliższą prawdy. Podobno jest to ta trzecia. W każdym przypadku jednak marka BYD ląduje w pierwszej piątce producentów samochodów na świecie, ale oczywiście nie jest to w żaden sposób satysfakcjonujące dla Chińczyków. Podczas spotkania padło pytanie, jaki poziom udziału w rynku chce osiągnąć BYD – czy to na świecie, czy w Europie. Żartobliwa odpowiedź „sto procent” wcale nie była taka żartobliwa.
Poniższe zdjęcia pokazuje porównanie wielkości fabryki Tesla Gigafactory w USA i fabryki BYD:

Na koniec chciałem tylko powiedzieć jedną rzecz
To masowa produkcja przemysłowa powoduje największą emisję CO2, a Chiny są krajem, który najsilniej wpływa na zmiany klimatyczne na Ziemi, lub mówiąc bardziej precyzyjnie – napędza je. Dlatego nowa, supergigantyczna fabryka BYD to nie jest jakiś szczególny powód do radości, a plany tej marki na opanowanie rynku światowego i przewrócenie Toyoty czy Volkswagena również nie wiążą się z żadnymi korzyściami dla konsumentów czy jej pracowników. Beneficjentami będą właściciele, udziałowcy i członkowie rządu Chin, którzy zbudują sobie wille i jachty ze złota i diamentów, podczas gdy reszta świata będzie zmagać się ze skutkami katastrofalnych susz czy powodzi. No ale przynajmniej te BYD-y będą ładne.