Dodatkowe poduszki powietrzne i robo-trójkąt ostrzegawczy - Mercedes jeszcze bezpieczniejszy
W koncepcyjnym modelu pojawiły się nowe systemy dbające o pasażerów i innych użytkowników dróg.
![Mercedes ESF - z robo-trójkątem bezpieczeństwa i odsuwaną kierownicą](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/05/Mercedes-ESF-open.jpg)
ESF to skrót od Experimental Sicherheit Fehrzeug, czyli Eksperymentalny Pojazd Bezpieczeństwa. Zbudowano go na bazie modelu GLE i wciśnięto weń najnowsze pomysły, które według Mercedesa mogą nas zbliżyć do czasów, gdy uczestnicy ruchu drogowego przestaną odnosić obrażenia i ginąć w wypadkach. A to podobno będzie możliwe w okolicach 2050 r.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/05/Mercedes-ESV-3.jpg)
Przede wszystkim autonomiczny
To według Niemców jeden z czynników, które pozwolą na znaczne podniesienie poziomu bezpieczeństwa na drogach. Mercedes nie wybiega przesadnie w przyszłość i przystosował ten egzemplarz GLE do autonomicznego poruszania się w określonych warunkach - np. na autostradach. Gdy pojazd porusza się pod kontrolą robota jego kierownica i pedały odsuwają się, dając kierowcy więcej przestrzeni i pozwalając na zajęcie wygodniejszej pozycji.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/05/Mercedes-ESV-1.jpg)
Warto zwrócić uwagę, że kierownica jest prostokątna - według Mercedesa dzięki temu nie przysłania zegarów, a jest równie funkcjonalna co jej zwykły odpowiednik. Nie jest fizycznie połączona z kołami - to zadanie przejmuje elektronika, dzięki czemu można dowolnie regulować przełożenie przekładni i niewielki ruch kierownicą na parkingu może odpowiadać znacznemu skrętowi kół. Jednym słowem – zamiast kierownicy dostajemy do ręki pada.
Przełomowe jest też usunięcie z kierownicy poduszki powietrznej dla kierowcy. Przeniesiono ją na podszybie auta. To pozwoliło na zaprojektowanie większego airbaga, który ma lepiej chronić kierowcę.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/05/Mercedes-ESV-7.jpg)
Więcej nowych poduszek
Do przeprojektowanej poduszki chroniącej kierowcę miałyby dołączyć wewnętrzne, boczne poduszki powietrzne. Przy uderzeniu w bok pojazdu te dodatkowe airbagi miałyby za zadanie zapobiec sytuacji, w której ciała kierowcy i pasażera zderzyłyby się, powodując dodatkowe obrażenia.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/05/Mercedes-ESV-6.jpg)
Nowe poduszki pojawiłyby się też z tyłu - wyskakując z oparć przednich foteli chroniłyby pasażerów siedzących na kanapie. Tylna kanapa to pięta achillesowa współczesnych aut, na co zwracali uwagę m.in. Amerykanie z IIHS.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/05/Mercedes-ESV-4.jpg)
Bezpieczniej dla dzieci
Według Mercedesa foteliki przyszłości powinny być bardziej smart. Pojawiłoby się więc coś na wzór wyświetlacza z ośmioma diodami, który potwierdzałyby prawidłowy montaż fotelika w aucie, odpowiednią instalację małego pasażera, a do tego elektronika sprawdzałaby cały czas jego funkcje życiowe. Zaplanowano nawet montaż kamery, która przekazywałaby na postoju obraz sprzed fotelika na ekran systemu MBUX.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/05/mercedes-benz-experimental-safety-vehicle.jpg)
Bezpieczniej dla innych użytkowników drogi
Tylna szyba GLE/ESF może służyć za wyświetlacz z komunikatami ostrzegawczymi wyświetlanymi np. w chwili awaryjnego hamowania, czy podczas wypadku. Do tego w momencie kolizji spod tylnego zderzaka samochodu miałby automatycznie wyjeżdżać trójkąt bezpieczeństwa na kołach. Miałby on odjeżdżać nawet na 200 m od auta, by na autostradzie ostrzegać o zagrożeniu kolejne pojazdy.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/05/Mercedes-ESF-open.jpg)
Superbezpieczny Mercedes miałby też komunikować się np. z pieszymi. Dzięki wyświetlaczowi w grillu podpowie pieszemu czy może bezpiecznie wejść na ulicę, albo ostrzeże o samochodach nadjeżdżających z boku. Odpowiednie komunikaty miałby wysyłać też innym użytkownikom za pomocą zestawu świateł zamontowanych na dachu.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/05/Mercedes-ESV-2.jpg)
Można się domyślać, że lwia część tych rozwiązań to tylko prezentacja możliwości działu badań i rozwoju i trudno się spodziewać, by światła na dachu, czy robo-trójkąt ostrzegawczy pojawiły się w najbliższym czasie w nowych modelach. Ale dodatkowe poduszki powietrzne, czy prostokątna kierownica wykorzystująca technikę steer-by-wire - dlaczego nie. W końcu z tego ostatniego z powodzeniem korzysta chociażby Infiniti.
Mercedes pokaże swój koncepcyjny pojazd podczas konwencji poświęconej bezpieczeństwu na drogach w Eindhoven. Będzie można go obejrzeć również podczas targów IAA we Frankrurcie, które w tym roku startują 12 września.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/05/Mercedes-ESV-open.jpg)