Jej sprzedaż rośnie, chociaż nikt jej nie chce. Tak sobie radzi w dzisiejszych czasach „manual"
Manualna skrzynia biegów to w Stanach Zjednoczonych widok nad wyraz rzadki, ale jej udział w rynku w ciągu ostatnich 2 lat... zwiększył się niemal dwukrotnie, z 1 do 1,7 proc. Wielu producentów nie chce opuszczać tej rynkowej niszy.
![manualna skrzynia biegów](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/08/przeglad-manual-logo.jpg)
Portal Motor1.com zdecydował się wysłać pytania do producentów obecnych na rynku amerykańskim, jak im szło w 2023 r. ze sprzedażą aut z manualną skrzynią biegów i czy planują nadal utrzymywać takie przekładnie w ofercie. Pytanie nie jest bezzasadne, bowiem nawet biorąc pod uwagę wspomniany wzrost udziału w rynku to nadal są to stosunkowo niewielkie liczby, a takie auta kupują zwykle entuzjaści lub ktoś, kto potrzebuje pojazdu do jakichś konkretnych zastosowań, gdzie automat niekoniecznie się sprawdzi. Chyba. Bo nie kojarzę tak na szybko takich zastosowań. Ale mniejsza z tym - spójrzmy, co ciekawego powiedzieli przedstawiciele różnych producentów.
Manualna skrzynia biegów w Acurze? A oczywiście, jeszcze jak
![manualna skrzynia](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2024/01/acura-integra-a-spec-1024x683.jpg)
Obecnie w gamie luksusowego odłamu Hondy są 4 modele, ale manualna skrzynia biegów dostępna jest tylko w jednym - w nowej Integrze, i to nie w każdej wersji. Chętni na manuala muszą zdecydować się na wariant A-Spec doposażony w wart 3 tys. dol. pakiet Technology (co winduje cenę do 36,8 tys. dol, gdzie bazowa Integra kosztuje 31,8 tys. dol.) lub na topowy Type S (to odpowiednik Civika Type R) za 51,8 tys. dol.
Ilu klientów wybiera Integry z biegami z łapy? A sporo, bo 22 proc. - a gdy samochód oferowano w przedsprzedaży, to przez chwilę wskaźnik ten wynosił aż 70 proc. Nie zanosi się na to, by marka miała rezygnować z tego rodzaju przekładni.
A jak tam w BMW?
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/10/nowe-bmw-m2-5-1024x576.jpg)
W USA ze skrzynią manualną są dostępne modele M2 i M3/M4. BMW już obiecało, że dopóki będzie popyt na przekładnie mechaniczne, dopóty będzie je oferować - i nie widzę powodu, by miało przestać, bowiem 20 proc. nabywców M3/M4 i aż 50 proc. osób wybierających M2 zaznacza w zamówieniu, że chcą mieć w samochodzie trzy pedały.
Manualną skrzynię oferuje też Cadillac
![Cadillac CT4-V Blackwing](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/02/Dadillac-CT4-V-Blackwing-1-1024x469.jpg)
Jest to swoją drogą całkiem śmieszne, że marka kojarzona niegdyś z luksusem i zapewne odwracająca się od manuali ze wstrętem, po zakończeniu produkcji Chevroleta Camaro jest jedynym producentem wchodzącym w skład General Motors, który na rynku amerykańskim ma jeszcze przekładnie ręczne. JE-DY-NYM. Nie potrwa to jednak długo, bo choć takie skrzynie biegów wybiera blisko połowa kupujących modele CT4-V Blackwing oraz CT5-V Blackwing, to marka dąży do jak najszybszej elektryfikacji swojej gamy - a tam miejsca dla manualnej skrzyni biegów już nie będzie.
Z tej opcji prawdopodobnie nie zrezygnuje (zbyt szybko) Ford
![ford bronco trafi do europy](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/07/ford-bronco-24-1024x683.jpg)
Co prawda Błękitny Owal nie dał Motor1.com żadnych aktualnych danych dotyczących popularności skrzyni manualnej wśród klientów, ale oferuje ją w dwóch modelach: w Bronco z silnikiem 2.3 EcoBoost (pracuje tam nowa, 7-biegowa skrzynia) oraz w 8-cylindrowym Mustangu (zarówno w GT jak i w Dark Horse). Gdy wprowadzano na rynek nową generację Mustanga, skrzynię ręczną wybrało 27 proc. klientów - są to dane z lipca 2023 r.
W Hondzie manualna skrzynia biegów jest tylko w Civiku...
![nowa honda civic type r](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/11/nowa-honda-civic-type-r-11-1024x620.jpg)
... i wybiera ją zaledwie 7 proc. chętnych na ten model. To brzmi nie za dobrze, zwłaszcza gdy weźmie się pod uwagę, że Honda oferuje manuala w wielu wersjach tego auta: Sport, Sport Touring, Si oraz Type R, przy czym w dwóch ostatnich żadna inna skrzynia nie jest dostępna.
Tyle tylko, że Honda Civic sprzedaje się na rynku amerykańskim w liczbie 200 tys. egzemplarzy rocznie, więc i tak jest to jeden z najczęściej spotykanych samochodów z manualną skrzynią na tamtejszych drogach. Na razie nie zanosi się na to, by Honda miała rezygnować z tej opcji.
Hyundai USA oferuje skrzynię ręczną tylko w Elantrze N
![manualna skrzynia](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/07/Elantra-N_03-1024x768.jpg)
Ta konkretna wersja to samochód raczej niszowy, ale też nikt się nawet nie zająkuje o wycofaniu tej opcji - najwidoczniej fakt, że manualną przekładnię wybiera 25 proc. nabywców Elantry N, w zupełności producentowi wystarcza.
Manual zapewne niedługo wyleci za to z gamy Jeepa
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/12/jeep-gladiator-overland-test-202110-1024x683.jpeg)
Obecnie można jeszcze kupić Jeepa z pedałem sprzęgła, ale taka możliwość występuje tylko w przypadku modeli Wrangler i Gladiator z nieszczególnie świeżym silnikiem V6 serii Pentastar. Producent nie podał, ilu klientów decyduje się na takie połączenie.
Można się spodziewać, że niedługo manualnej skrzyni zabraknie w Kii
![manualna skrzynia](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2024/01/kia-forte-gt-1024x576.jpg)
Dostępna jest ona tylko w modelu Forte GT. Choć sama Kia Forte jest dosyć popularna (niemal 124 tys. sprzedanych egzemplarzy w 2023 r.), to GT ze skrzynią z łapy to tylko 2 proc. całej sprzedaży.
Z tej opcji z pewnością nie zrezygnuje Mazda
![Mazda 3 Turbo](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/07/mazda-3-skyactiv-g-awd-logo-1024x469.jpg)
Co prawda manualna skrzynia biegów dostępna jest tylko w modelach 3 Hatchback i MX-5 Miata, ale w tym drugim przypadku skrzynie ręczne wybiera aż 60 proc. klientów. W przypadku Trójki producent nie podał konkretnych danych, aczkolwiek w tym przypadku wiadomo, że stopniowo skrzynia ręczna traci popularność.
Ze skrzyni ręcznej zrezygnowało Mini
![mini clubman john cooper works](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/05/Mini_Clubman_all4_john_cooper_works_test_202224-1024x683.jpg)
Nowe generacje poszczególnych modeli będą dostępne tylko z przekładniami automatycznymi. Co prawda w 2023 r. 51 proc. klientów wybrało Coopera John Cooper Works ze skrzynią manualną (a także 22 proc. nabywców Coopera S i 11 proc. osób, które kupiły inne modele), ale zdaniem marki tak dobre wyniki w tym zakresie mogły być wywołane oświadczeniem, że Mini wycofuje się z oferowania takiej opcji.
Trochę dziwnie sytuacja wygląda w Nissanie
![dodge attitude](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2023/03/nissan-versa.jpg)
Japońska marka nie udzieliła Motor1 żadnych informacji, ale wiadomo, że manualna skrzynia biegów jest obecna w dwóch zupełnie nieporównywalnych modelach. Pierwszym z nich jest niewielka i tania Versa (5 biegów!), drugim - nowy Nissan Z. Co ciekawe, jego topowa odmiana Nismo obowiązkowo ma automat, co nie zostało zbyt dobrze przyjęte.
Porsche? Manualna skrzynia biegów jest i zapewne będzie do samego końca
![ceny samochodów nowych](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/06/porsche-718-boxter-4-3-819x1024.jpg)
Samego końca samochodów spalinowych, ma się rozumieć. Marka nie zaoferowała co prawda zbyt świeżych danych, ale prawdopodobnie nie różnią się one od tych sprzed kilku miesięcy - a to oznacza, że 40 proc. kupujących modele 718 i 911 (w innych skrzyń manualnych nie ma) wybiera właśnie skrzynie ręczne.
Bohaterem zestawienia jest Subaru są klienci Subaru
![subaru impreza wrx](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/09/2022_Subaru_WRXHero-1024x469.jpg)
I nawet nie chodzi o to, że kupują jakieś grzybosamochody żeby inni nie musieli. Chodzi o popularność skrzyń manualnych: co prawda w Imprezie i Crosstreku wybiera je 1,6 proc. klientów, ale w WRX jest to już 74 proc., a w przypadku BRZ-a - 79 proc. W USA! Można by w pierwszej chwili pomyśleć, że to na pewno przez te przeklęte CVT, ale przecież alternatywą w BRZ nie jest przekładnia bezstopniowa, a 6-biegowy automat.
Z pewnością przy życiu pozostawi manuale także Toyota
![manualna skrzynia](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2024/01/toyota-tacoma-trd-off-road-2023-1024x683.jpg)
Gdy wreszcie wprowadzono do gamy GR Suprę ze skrzynią ręczną, na taką wersję zdecydowało się 43 proc. nabywców tego modelu. W przypadku GR86 jest to 48 proc. (ciekawe, że jest tak duża różnica względem BRZ-a), dochodzi jeszcze... pickup Tacoma, choć tu pedał sprzęgła chce mieć tylko 1,4 proc. klientów. Najlepiej sprzedającą się Toyotą ze skrzynią manualną na rynku amerykańskim pozostaje jednak GR Corolla (5567 sztuk w 2023 r.), która obecnie i tak nie jest oferowana z automatem - ale to pewnie kwestia czasu, bo w GR Yarisie po liftingu taka skrzynia jest dostępna.
Volkswagen wyrzuca skrzynię ręczną przez normy emisji spalin
![Poliftowy Golf GTI](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2024/01/poliftowy-Golf-GTI-1024x576.png)
Choć w 2023 r. skrzynię ręczną wybrało w USA 50 proc. kupujących Golfa GTI, 40 proc. nabywców Golfa R, tyle samo kupujących Jettę GLI (odpowiednik Golfa GTI, ale z nadwoziem typu sedan) i 5 proc. nabywców Jetty S/Sport (OK, o tym mogłem nie wspominać), to z poliftowego Golfa marka właśnie się pozbywa opcji posiadania pedału sprzęgła, zapewne to samo spotka Jettę.
Ciekawe jest tłumaczenie VW: prace nad Golfem VIII po liftingu rozpoczęły się, gdy norma emisji spalin Euro 7 zapowiadała się znacznie gorzej - i już na tym etapie stwierdzono, że w takim razie zostanie tylko DSG. Co prawda Euro 7 złagodzono, ale... za późno, żeby zmienić zdanie. A że wspomniane modele to i tak 5 proc. ogólnej sprzedaży marki w USA, to zadecydowano, że powrót do prac nad poprawioną skrzynią manualną nie jest warta świeczki. Jestem jednak pewien, że doczekamy się licznych przekładek manuali do poliftowych Golfów - a ci, którzy się na to nie zdobędą a nie chcą DSG, pójdą po prostu po Hondę, Toyotę czy Subaru.
Co z tego wszystkiego wynika?
Np. to, że za większą część oferty ze skrzyniami ręcznymi odpowiadają producenci japońscy, lub o japońskich korzeniach (jak Acura). I to, że nawet na rynku tak mocno zafiksowanym na punkcie skrzyń automatycznych i tak jest miejsce - ba, nawet sporo miejsca - na przekładnie manualne.
Nadal jednak dla fanów tego rodzaju przekładni Europa jest nieco lepszym miejscem. Tak, tu też kolejni producenci rezygnują z manuala, ale i tak kupić takie auto łatwiej. A że często mowa tylko o bazowych wersjach silnikowych? No tak, racja, ale... fakt jest faktem.
Dziwi mnie jednak, a jednocześnie fascynuje i przeraża, jak wielką machiną jest proces projektowania auta, jego modyfikacji - Volkswagen jest tego świetnym przykładem. Norma emisji spalin jest łagodniejsza niż sądzono? No fajnie, ale nie damy rady już niczego zmienić. Z drugiej strony, historia zna mnóstwo przypadków, gdy nagle wyciągnięto wtyczkę z praktycznie gotowego do produkcji auta - pamiętamy cię, Oplu Omego V8.
Tak czy owak, w świecie w którym koronę pierwszeństwa zdobywają samochody elektryczne, życzę sobie i innym entuzjastom manuali, by jak najdłużej był jakiś wybór. I to nie tylko w super-autach za setki tysięcy złotych.
![manualna skrzynia](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2024/01/spyker-c8-drazek-zmiany-biegow-1024x683.jpg)