Oto 4 powody, dla których powinniście kupić tę Ładę „czwóreczkę”
Łada 2104 to rzadki gość na polskich portalach ogłoszeniowych. Ostatnio pojawił się piękny egzemplarz radzieckiego kombi.
![łada 2104](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/04/lada-2104.jpg)
Rzutem na taśmę ten piękny pojazd załapał się jeszcze na określenie „radziecki”, bo zarejestrowano go w 1991 r., gdy Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich właśnie się zawalał. Wtedy w Polsce Łada była realnym konkurentem Skody. Spójrzcie na to piękne kombi:
![łada 2104](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/04/lada-2104.jpg)
Łada 2104 to technologicznie po prostu przerobiony Fiat 124 Familiare, który występował w Związku Radzieckim pod postacią Łady 2102:
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/04/vaz-2102.jpg)
Radzieckie kombi to bardzo wdzięczny temat kolekcjonerski
Wiele ich nie było, ale wszystkie są wspaniałe. Zaczęło się oczywiście od Wołgi GAZ-22.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/04/volga-22.jpg)
Był także Moskwicz 403 kombi (typ 424)
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/04/moskwicz-424.jpg)
Oraz jego następca – 412/427
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/04/moskwicz-427.jpg)
Była Wołga GAZ-24 kombi, która potem wyewoluowała w model 3102
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/04/volga-24.jpg)
Oraz Łada serii 110/111/112
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/04/lada-111.jpg)
I oczywiście Kalina kombi.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/04/lada-kalina-2.jpg)
Takiej kolekcji jeszcze nie widziałem, a to oznacza że byłoby to coś świeżego.
Łada 2104 jest zdecydowanie lepsza niż Fiat 125p
Ma nowocześniejszy silnik OHC z paskiem rozrządu, sprężyny tylne zamiast resorów i ogólnie daje wrażenie lepszego wykonania, wyższej dynamiki (mimo silnika tylko 1.3 a nie 1.5) i wyższego zaawansowania technologicznego niż 125p. Które zresztą tłukliśmy do 1991 r., czyli do tego samego roku, w którym zbudowano czerwoną Ładę 2104 z ogłoszenia.
Raczej nie spotkasz drugiej Łady 2104 na zlocie youngtimerów
A jeśli nawet spotkasz, to przybijecie sobie piątkę i pojedziecie razem się lansować. Odwrotnie niż właściciele polskich klasyków, którzy narzekają, że fotografowie już ich pomijają na spotach, bo ile można fotografować Polskie Fiaty i Polonezy. A taka Łada zwraca skutecznie uwagę, ma piękny kolor i tę niepowtarzalną, trochę włoską sylwetkę ze ściętym tyłem. To prawdziwe sportowe kombi, powstałe zanim jeszcze w ogóle wymyślono ten segment.
Ładą 2104 możesz przewieźć sporo rzeczy
Owszem, to tylko kompaktowe kombi, a na tle dzisiejszych aut tego typu jest nawet małe, wymiarami nie dorasta nawet do poprzedniej generacji Clio kombi. Ale nadal nada się do codziennego wożenia rzeczy z miejsca na miejsce, jeśli np. prowadzisz drobny biznes w czasach pandemii. Pojemność bagażnika do linii dachu to 630 litrów, a jeśli złoży się tylną kanapę, rośnie do 1200 litrów. Jeśli dla kogoś 1300 ccm to zbyt mało, to można zrobić swap na silnik z Nivy – 1.7, ten wzmocniony.
Radzieckie samochody budzą w nas złe konotacje, ale to się powoli zmienia. Moim zdaniem każda Łada jest lepsza od 125p, oraz że każde kombi jest lepsze od dowolnego sedana. A teraz można już zacząć tradycyjną karuzelę pt. „nikt tego nie kupi za tyle”, „hahaha pogrzało z ceną” i „czy to giełda klasyków?”. Pod warunkiem, że wcześniej przeczytacie test Łady 2104 po węgiersku.