REKLAMA

Które Audi A4 B5 jest youngtimerem? To z silnikiem 1.9 TDI bez „T”

Ciągle pytacie mnie w listach, czy Audi A4 B5 to youngtimer. Odpowiem: tak, jeśli z tyłu ma napis „DI” bez T.

audi a4 b5 1.9 tdi
REKLAMA
REKLAMA

Nikt oprócz mieszkańców województwa podlaskiego nie ma już wątpliwości, że Audi 80 B4 to stuprocentowy youngtimer. Ale co z jego następcą, czyli A4 B5? Ogólnie ten wóz ma już 26 lat, ale wciąż przemieszcza się po Polsce tak licznie, że trudno rozpatrywać go jako youngtimera. Jest jednak wersja, która w swojej oryginalnej formie i idealnym stanie zdarza się już niezwykle rzadko: to 1.9 DI. Tak, dobrze przeczytaliście: DI bez T, mimo że to turbodiesel.

Audi A4 B5 1.9 DI miało silnik 1.9 TDI

Widzisz pan co tu pisze? DI. A wiesz pan co to znaczy? Że to jest ten osłabiony do 75 KM z powodów podatkowych, produkowany tylko w latach 1996-1998. Piękne czasy, gdy opłaty liczyło się od mocy, a nie od emisji CO2 i tym sposobem bardzo dużo samochodów w Niemczech miało moc 75 KM. Nissan Almera – reszta Europy dostała wersję 1.4 87 KM, w Niemczech ten sam silnik miał 75 KM. Volkswagen produkował benzynowe 1.6 75 KM i 1.8 75 KM – zwłaszcza ten ostatni był wspaniały, występował w Passacie B3 i kręcił się do 5000 obrotów. Moc 75 KM rozwijał również turbodiesel z Passata B3 i B4 (1.9 TD bez I), ten z komorą wirową, ale zarzucono go w 1996 r.

Jego następcą był właśnie 1.9 DI z kodem fabrycznym AFF

Oferowany tylko z manualną skrzynią biegów, 75-konny turbodiesel z wtryskiem bezpośrednim różnił się od wersji 90-konnej o wiele niższym momentem obrotowym. Miał tylko 150 Nm, a nie 200 Nm jak wariant 90 KM. W dodatku poskąpiono mu intercoolera, czyli chłodnicy powietrza doładowującego. Uznano, że przy tak małym ciśnieniu doładowania nie trzeba niczego schładzać. O silniku AFF można było kilkanaście lat temu poczytać na forach właścicieli Audi – twierdzili oni, że „z tych 75 KM można zrobić 110 KM”. Co jest o tyle dziwne, że wersja 90 KM ma dodatkowo intercooler, a 110 KM jeszcze zmienną geometrię łopatek w turbinie (VNG). Jak sobie domontujesz te elementy, to i moc wzrośnie.

audi a4 b5 1.9 tdi

Znaleźć oryginalne DI w ogłoszeniach nie jest łatwo

REKLAMA

Chyba mało kto chciał tę wersję w Polsce. Co to za lans mieć najsłabszego diesla we wsi? Tymczasem nasz czytelnik Kuba, ustrzelił takie Audi A4 B5 1.9 DI w idealnym stanie pod Warszawą. Siedemdziesiąt pięć mocarnych, niemieckich koni raczej nie robi wrażenia w takim samochodzie. W dodatku nie dość, że nie masz czerwonego „I” w TDI, to jeszcze brakuje litery T. Straszny wstyd przed rodziną. I dlatego ta wersja jest prawdziwym youngtimerem w gamie A4 B5. Przy czym przez „youngtimer” rozumiem „ciekawy samochód, który jeszcze nie jest zabytkowy”, a nie „gruz, którego można kupić tanio i ożenić frajerowi z zarobkiem”, choć w polskich realiach dominuje to drugie rozumienie.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA