Kia Telluride i Hyundai Palisade. Amerykanie je pokochają, Europejczycy muszą obejść się smakiem
Mają wymiary domku letniskowego i mogą pomieścić całą drużynę piłkarzy ręcznych wraz z szoferem. Amerykanie już ustawiają się po nie w kolejkach. Co to za samochody?
![Kia Telluride i Hyundai Palisade. Co to za samochody?](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/03/Kia-Telluride-79.jpg)
Z jakimi wozami kojarzą się Stany Zjednoczone? Oczywiście z wielkimi pickupami i równie ogromnymi SUV-ami. Do produkcji tych pierwszych Koreańczycy nadal się przymierzają, ale te drugie tworzą już od jakiegoś czasu. Na tyle długo, że ich oferta w tym segmencie stała się już przestarzała. Nadeszła więc pora na nowe modele.
Oto Kia Telluride i Hyundai Palisade.
Statystyki internetowe wskazują, że zainteresowanie tym pierwszym autem gwałtownie wzrosło, odkąd kilka dni temu filmik na jego temat opublikował Doug DeMuro. Warto więc bliżej poznać zarówno ten, jak i bliźniaczy model.
O Kii Telluride zdarzyło nam się już pisać, przy okazji jej debiutu na salonie w Detroit. Palisade trafi do klientów latem tego roku.
Oba są ośmioosobowymi SUV-ami.
To znaczy, maksymalnie ośmioosobowymi. Można wybrać wersję z dwoma fotelami z przodu i trzyosobowymi kanapami w drugim i trzecim rzędzie. Ale jeśli ktoś nie ma takich potrzeb przewozowych, może zamówić sobie odmianę z dwoma kapitańskimi fotelami w każdym ze trzech rzędów. Miejsca na nogi raczej nikomu nie zabraknie: oba wozy mierzą niemal równo pięć metrów.
![Kia Telluride](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/03/Kia-Telluride-6.jpg)
Wnętrza Kii i Hyundaia są na tyle przepastne, że z przodu zamontowano specjalny wzmacniacz głosu – by kierowca był słyszalny przez pasażerów tylnych rzędów. Dzieci nie będą mogły się już tłumaczyć, że nie słyszały „Przestańcie!” wykrzyczanego przez rodziców.
Co do dzieci: Koreańczycy zadbali o to, by się nie nudziły, montując całą masę portów USB w całym aucie. Zadbali też o to, by… nikt o nich nie zapomniał. Podobnie jak w testowanym przez nas Hyundaiu Santa Fe, również w Telluride i Palisade zastosowano system przypominający kierowcy po zaparkowaniu o tym, że ktoś siedzi z tyłu. Nie mam dzieci, więc nie wiem, jak to jest – ale niech ktoś doświadczony w tej sprawie mi podpowie. Czy naprawdę można zapomnieć, że wieziemy dzieciaki?
Z zewnątrz oba modele dość mocno się różnią.
![Kia Telluride](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/03/Kia-Telluride-2.jpg)
Wygląd Kii Telluride celnie skomentował pod filmem Douga DeMuro jeden z widzów. Napisał, że z przodu wygląda jak starszy Cadillac Escalade, z boku jak Volvo XC90, a z tyłu jak Rolls-Royce Cullinan. Sam bym tego lepiej nie ujął.
![Kia Telluride](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/01/Kia-Telluride-3.jpg)
Hyundai wygląda inaczej… oczywiście na tyle inaczej, na ile mogą różnić się między sobą dwa ogromne, kanciaste SUV-y. Określiłbym jego stylistykę jako bardziej amerykańską. Oba są okazałe, prestiżowe i oblane chromem.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/03/Kia-Telluride-79.jpg)
Kokpity: dość podobne.
![Kia Telluride](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/03/Kia-Telluride-3.jpg)
Rysunek obu wnętrz jest zbliżony. Widać, że to dzieło jednego koncernu. Oba samochody mogą mieć fotele wykończone drogą skórą Nappa. Doug DeMuro narzekał za to, że ekran między zegarami (klasycznymi!) w Kii jest zbyt skromny i staroświecki. Telluride może mieć cyfrowe wskaźniki.
![Kia Telluride](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/03/Kia-Telluride-9.jpg)
Pod maską: czysta klasyka. Ale nie liczcie na LPG.
Wielki SUV z wolnossącym V6 pod maską jest w dzisiejszych czasach trochę jak dinozaur. Musi być więc napędzany… sokiem z dinozaurów. Jedyny dostępny motor w USA w obu autach to benzynowe, 3.8-litrowe V6 GDI o mocy 291 KM i momencie obrotowym 355 Nm. Na niektórych rynkach może pojawić się także diesel 2.2. Hybryd ani wersji elektrycznej nie ma w planach. Z kolei litery GDI zmartwią każdego, kto planował prywatny import takich aut i zamontowanie w nich LPG. Niestety – wtrysk jest bezpośredni. Można ratować się tzw. dotryskiem.
![Kia Telluride](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/03/Kia-Telluride-5.jpg)
W najtańszych wersjach Kii napęd trafia na przednie koła. W Stanach Zjednoczonych system AWD kosztuje dodatkowo dwa tysiące dolarów. Ma on kilka trybów pracy – przykładowo w tym o nazwie Eco 100 proc. momentu obrotowego i tak trafia na przód, a w Lock jest rozdzielony po połowie między osiami. Prześwit wynosi 20,3 cm.
Najtańsza Kia Telluride kosztuje w USA 31 600 dolarów.
Najdroższa bez dodatków została wyceniona na 41 490 $. Różni się głównie obecnością wielu systemów wspomagających kierowcę i aż 20-calowych felg.
![Kia Telluride](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/03/Kia-Telluride-8.jpg)
Cen Hyundaia Palisade jeszcze nie podano. Wiadomo za to, że żaden z tych modeli nie pojawi się w Unii Europejskiej. Rosyjscy dziennikarze piszą za to, że oba auta mogą pojawić się u nich, ale nie wcześniej niż w 2020 roku. No cóż, do Kaliningradu zawsze jest bliżej niż do Nowego Jorku. Czy są chętni?