REKLAMA

Lubiany SUV Jeepa kończy karierę. Następcę musicie sobie wybrać

Najpopularniejszy Jeep w Europie właśnie się z nami żegna. Miejski crossover Jeep Renegade przygotowuje się do zniknięcia z oferty jeszcze w tym roku.

Lubiany SUV Jeepa kończy karierę. Następcę musicie sobie wybrać
REKLAMA

Jak dowiedzieli się dziennikarze niemieckiego magazynu Auto Motor und Sport, produkcja Jeepa Renegade w fabryce Stellantis we włoskim Melfi zostanie wstrzymana jeszcze przed końcem tego roku. Niejako dołączy on do swojego technologicznego brata - Fiata 500X, którego produkcja została tam zakończona w zeszłym roku.

REKLAMA

Europejczykom przypadł do gustu

Jeep Renegade został zaprezentowany światu wiosną 2014 r. na salonie samochodowym w Genewie. W momencie pojawienia się na rynku był najmniejszym modelem w ofercie amerykańskiego producenta, czym nawet ściągał na siebie krytykę (jako mało "jeepowy"). Zbudowano go na płycie podłogowej Small Wide 4x4, którą dzielił z Fiatem 500X, a która bazowała na płycie SCCS, dającej podstawę do stworzenia takich aut jak Fiat Grande Punto czy Opel Adam. Z drugiej strony, dostał on przyjemne dla oka, klasycznie zaprojektowane nadwozie o kanciastym kształcie, lecz z wieloma zaokrągleniami. "Baby Wrangler" miał swój charakter i mógł się podobać.

I się spodobał - nie tylko w Europie, jako niby-jankeska alternatywa dla lokalnie produkowanych crossoverów, ale też za Oceanem. Na Starym kontynencie jego roczna sprzedaż sięgała 80 tys. egzemplarzy rocznie, zaś w USA potrafiła przebić 100 tys. - w 11 lat Renegade znalazł na całym świecie łącznie ponad 2 mln nabywców.

Jeep Renegade 2019 test 1.3 Firefly

Oczywiście z wiekiem Renegade zaczął tracić na popularności. Nie pomagały mu regularne liftingi: ostatni przeszedł w 2022 r., a w zeszłym roku dostał nowy system multimedialny. Jednak według danych JATO Dynamics sprzedaż Jeepa w pierwszej połowie tego roku w Europie wyniosła 6938 egzemplarzy, czyli o ponad połowę mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Wiąże się to z ograniczaniem gamy silników i wersji wyposażania małego Jeepa, równolegle do wycofywania go z kolejnych rynków - w 2021 r. opuścił on Rosję i Meksyk, w kolejnym roku Chiny i większość państw Ameryki Płd., zaś w roku 2023 - Stany Zjednoczone i Kanadę. Teraz czas na Europę.

Po jego wycofaniu z Europy pozostanie jeszcze ostatnia galijska wioska z Renegade'em w salonach. Jest to Brazylia, gdzie cały Stellantis radzi sobie bardzo dobrze, a miejski Jeep cieszy się dużym zainteresowaniem; od początku roku do końca lipca Renegade'a kupiło 24 381 Brazylijczyków.

A co z jakimś zastępstwem?

Jeep Renegade, będąc wycofanym z produkcji, zwalnia moce w fabryce w Melfi większym modelom - DS no 8 i nadchodzącej Lancii Gammie. Sam nie będzie miał natomiast bezpośredniego następcy w nadchodzących latach - ani ze swojej fabryki, ani żadnej innej.

Jest jednak model, który w ofercie Jeepa zastąpi go pośrednio, a nawet już to robi. Chodzi oczywiście o Avengera, który 2 lata temu zabrał Renegade'owi tytuł najmniejszego Jeepa. Jest to model nieco tańszy, a także dostępny w wersji w pełni elektrycznej, który całkiem nieźle się sprzedaje - w pierwszym półroczu 2025 r. było to 52 154 egzemplarzy.

W Stellantisie zakładają, że dotychczasowi klienci będą sięgać właśnie po Avengera, a jeżeli dla kogoś będzie on za mały - niedługo pojawi się większy model Compass, który zacznie wyjeżdżać z fabryki w Melfi.

REKLAMA

Więcej o Stellantis przeczytasz tutaj:

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-08-13T17:50:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-12T19:15:41+02:00
Aktualizacja: 2025-08-12T15:44:41+02:00
Aktualizacja: 2025-08-12T13:58:57+02:00
Aktualizacja: 2025-08-11T19:14:50+02:00
Aktualizacja: 2025-08-11T18:30:11+02:00
Aktualizacja: 2025-08-11T16:07:10+02:00
Aktualizacja: 2025-08-11T11:00:59+02:00
Aktualizacja: 2025-08-11T09:48:09+02:00
Aktualizacja: 2025-08-10T17:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-10T16:00:00+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA