Gdzieś we Francji znaleziono w krzakach bardzo interesujący okaz samochodowego „wrosta”. Okazuje się, że to model przedprodukcyjny zapomnianej marki z tego kraju.
Venturi to zapomniany francuski producent
Ten samochód, to pierwszy model marki Venturi - raczej mało znanej, francuskiej marki samochodów klasy gran turismo. A właściwie jest to model o nazwie Venturi, stworzony pod marką, którą była pierwotna nazwa przedsiębiorstwa - MVS (Manufacture de Voitures de Sports). Był on odzwierciedleniem francuskich marzeń o własnym Astonie Martinie, Porsche, czy Ferrari, jednak ambicje okazały się niewystarczającym czynnikiem w stworzeniu marki.
MVS Venturi powstał w drugiej połowie lat 80. Był on dostępny z silnikiem V6 PRM w trzech różnych wariantach mocy oraz dwóch wersjach nadwozia - jako coupe i kabriolet z metalowym, składanym dachem. Zastąpił go model Venturi Atlantique - używający nowszego i mocniejszego silnika PRV, oraz posiadający odświeżone nadwozie. Później dołączył znacznie mocniejszy model 400 GT - z prędkością maksymalną 290 km/h był jednym z najszybszych samochodów francuskich w historii.
Produkcja samochodów spalinowych zakończyła się w 2000 r. wraz z modelem Atlantique. Licznik wyprodukowanych aut stanął w okolicach liczby 750. Następnie przedsiębiorstwo przeszło na eksperymentowanie z napędem elektrycznym. Efektem były modele takie jak Fetish - pierwszy dwuosobowy elektryczny samochód sportowy, czy Ecletic - uważany za pierwszy miejski samochód autonomiczny.
Oprócz niewielkiej ilości modeli seryjnych Venturi startowały także w sportach motorowych. Producent wziął udział w jednym sezonie Formuły 1 (1992) z bolidem Venturi-Larousse LC92, który skończył z jednym punktem. Znacznie lepiej szło w Formule E, gdzie w roku 2014 Venturi został pierwszym zgłoszonym do wówczas nowej serii zespołem. Nosił swoją francuską nazwę do sezonu 2022/2023, kiedy to została ona zmieniona na Maserati MSG Racing.
Więcej o klasykach znajdziesz tutaj:
Dziedzictwo marki niszczeje w krzakach
Opisywany samochód to jeden z egzemplarzy przedprodukcyjnych, który znaleziono w mocno zaniedbanym ogrodzie. Wygląda na to, że jest to prototyp numer 3 - polakierowany na czerwono z założonymi ikonicznymi felgami marki BBS. Oznacza to, że ten konkretny egzemplarz Venturi to samochód-gwiazda sesji zdjęciowej w Trocadéro w 1986 r. Wziął on w niej udział wraz z ówczesnymi gwiazdami francuskiej estrady, takimi jak aktorki Béatrice Dalle i Sabine Azema, czy prezenter Léon Zitrone, zaś oprócz samochodu na zdjęciach znalazły się również perfumy marki Van Cleef & Arpels. Następnie został zaprezentowany publiczności podczas 54. edycji 24-godzinnego wyścigu Le Mans.
W przeciwieństwie do ostatecznych modeli produkcyjnych, prototyp 3 nie otrzymał silnika V6 PRV, tylko czterocylindrowy benzynowy silnik 2.2 turbo z Peugeota 505 o mocy 200 KM. Ponadto miał klasyczną tylną oś i przednią oś pseudo McPherson z Peugeota 205 GTI, podczas gdy seryjne modele Coupe 200 były wyposażone w zawieszenie wielowahaczowe z tyłu i dwuwahaczowe z przodu.
Niestety, samochód jest już raczej nie do uratowania. Egzemplarz ten został, podobnie jak trzy inne prototypy, celowo zniszczony przy użyciu koparki podczas przenoszenia fabryki MVS z Couëron w kraju Loara Atlantycka do Monako w 2000 r. Wiadomo jedynie, że wcześniej z niszczonych modeli wyjmowano elementy wnętrza, które następnie umieszczano w innych samochodach.
Źródło: caradisiac.com