REKLAMA
  1. Autoblog
  2. Klasyki

Francuski samochód sportowy gnije w krzakach. Spiesz się, bo ci go zajmą kury

Gdzieś we Francji znaleziono w krzakach bardzo interesujący okaz samochodowego „wrosta”. Okazuje się, że to model przedprodukcyjny zapomnianej marki z tego kraju.

29.06.2024
15:31
MVS Venturi
REKLAMA

Venturi to zapomniany francuski producent

REKLAMA

Ten samochód, to pierwszy model marki Venturi - raczej mało znanej, francuskiej marki samochodów klasy gran turismo. A właściwie jest to model o nazwie Venturi, stworzony pod marką, którą była pierwotna nazwa przedsiębiorstwa - MVS (Manufacture de Voitures de Sports). Był on odzwierciedleniem francuskich marzeń o własnym Astonie Martinie, Porsche, czy Ferrari, jednak ambicje okazały się niewystarczającym czynnikiem w stworzeniu marki.

MVS Venturi powstał w drugiej połowie lat 80. Był on dostępny z silnikiem V6 PRM w trzech różnych wariantach mocy oraz dwóch wersjach nadwozia - jako coupe i kabriolet z metalowym, składanym dachem. Zastąpił go model Venturi Atlantique - używający nowszego i mocniejszego silnika PRV, oraz posiadający odświeżone nadwozie. Później dołączył znacznie mocniejszy model 400 GT - z prędkością maksymalną 290 km/h był jednym z najszybszych samochodów francuskich w historii.

Produkcja samochodów spalinowych zakończyła się w 2000 r. wraz z modelem Atlantique. Licznik wyprodukowanych aut stanął w okolicach liczby 750. Następnie przedsiębiorstwo przeszło na eksperymentowanie z napędem elektrycznym. Efektem były modele takie jak Fetish - pierwszy dwuosobowy elektryczny samochód sportowy, czy Ecletic - uważany za pierwszy miejski samochód autonomiczny.

Oprócz niewielkiej ilości modeli seryjnych Venturi startowały także w sportach motorowych. Producent wziął udział w jednym sezonie Formuły 1 (1992) z bolidem Venturi-Larousse LC92, który skończył z jednym punktem. Znacznie lepiej szło w Formule E, gdzie w roku 2014 Venturi został pierwszym zgłoszonym do wówczas nowej serii zespołem. Nosił swoją francuską nazwę do sezonu 2022/2023, kiedy to została ona zmieniona na Maserati MSG Racing.

Więcej o klasykach znajdziesz tutaj:

Dziedzictwo marki niszczeje w krzakach

Opisywany samochód to jeden z egzemplarzy przedprodukcyjnych, który znaleziono w mocno zaniedbanym ogrodzie. Wygląda na to, że jest to prototyp numer 3 - polakierowany na czerwono z założonymi ikonicznymi felgami marki BBS. Oznacza to, że ten konkretny egzemplarz Venturi to samochód-gwiazda sesji zdjęciowej w Trocadéro w 1986 r. Wziął on w niej udział wraz z ówczesnymi gwiazdami francuskiej estrady, takimi jak aktorki Béatrice Dalle i Sabine Azema, czy prezenter Léon Zitrone, zaś oprócz samochodu na zdjęciach znalazły się również perfumy marki Van Cleef & Arpels. Następnie został zaprezentowany publiczności podczas 54. edycji 24-godzinnego wyścigu Le Mans.

MVS Venturi Sabine Azema
Prototyp numer 3 w towarzystwie aktorki Sabine Azemy - fot. Venturi

W przeciwieństwie do ostatecznych modeli produkcyjnych, prototyp 3 nie otrzymał silnika V6 PRV, tylko czterocylindrowy benzynowy silnik 2.2 turbo z Peugeota 505 o mocy 200 KM. Ponadto miał klasyczną tylną oś i przednią oś pseudo McPherson z Peugeota 205 GTI, podczas gdy seryjne modele Coupe 200 były wyposażone w zawieszenie wielowahaczowe z tyłu i dwuwahaczowe z przodu.

MVS Venturi
czterocylindrowy silnik turbodoładowany/fot. caradisiac
MVS Venturi
fot. caradisiac
MVS Venturi
REKLAMA

Niestety, samochód jest już raczej nie do uratowania. Egzemplarz ten został, podobnie jak trzy inne prototypy, celowo zniszczony przy użyciu koparki podczas przenoszenia fabryki MVS z Couëron w kraju Loara Atlantycka do Monako w 2000 r. Wiadomo jedynie, że wcześniej z niszczonych modeli wyjmowano elementy wnętrza, które następnie umieszczano w innych samochodach.

Źródło: caradisiac.com

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA