Chińczycy utrudniają życie gigantowi. Musi wprowadzić czterodniowy tydzień pracy
Chińczycy coraz bardziej mieszają na światowych rynkach motoryzacyjnych. Szczególnie w Rosji, gdzie odbierają klientów AwtoWAZ-owi, który teraz musi zmniejszać produkcję, skracając tydzień pracy.

Jak informuje rosyjski dziennik Izwiestija, powołując się na oficjalny komunikat producenta, rosyjski koncern AwtoWAZ, wytwarzający samochody pod markami Łada i SKM, planuje przejście na tryb skróconego do czterech dni tygodnia pracy w swoich fabrykach w Toliatti i Iżewsku. Ostateczna decyzja o wprowadzeniu skróconego tygodnia pracy zostanie podjęta po przeanalizowaniu sytuacji rynkowej i szeregu czynników ekonomicznych. Jednak zgodnie z obecnymi informacjami, AwtoWAZ może przejść na czterodniowy tydzień pracy już 29 września.
Wszystko przez spadek sprzedaży
Jak podaje Izwiestija, ewentualne przejście na czterodniowy system pracy w Toliatti ma związek z ogólnymi trendami na rosyjskim rynku motoryzacyjnym. Wśród nich można wymienić wysoki wskaźnik stopy procentowej i zaostrzenie wymogów regulacyjnych wobec kredytobiorców zaciągających kredyty na samochód.

Skutkuje to znacznym spadkiem sprzedaży. Jak podaje rosyjska agencja Awtostat, w pierwszej połowie 2025 r. w Rosji sprzedano 155,4 tys. nowych samochodów osobowych marki Łada. To o aż 25 proc. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Zaś w skali roku spodziewa się spadku sprzedaży samochodów do 1,1 mln pojazdów w 2025 r.
Sprzedaż lekkich samochodów dostawczych marek Łada i SKM wzrosła ponad dwukrotnie, sięgając jednak poziomu zaledwie 7,3 tys. egzemplarzy.
Jednak Chińczycy jakoś sobie radzą
W ubiegłym roku znacznie wzrosła liczba samochodów importowanych do Federacji Rosyjskiej. Mówimy oczywiście o producentach Chińskich, choć w niewielkim stopniu także wracających do gry Koreańczyków. Producenci z państwa środka okupują 7 z 10 pierwszych miejsc sprzedaży aut w Rosji - dwa pozostałe zajmują rosyjskie Łada i Solaris, a trzecie przypadło białoruskiemu BelGee.
Rosjanie zarzucają swoim konkurentom stosowanie cen dumpingowych. Do tego w ich zapasach ma się znajdować 400 tys. egzemplarzy niesprzedanych samochodów.
Dlatego AwtoWAZ musiał skrócić swój tydzień pracy. Jednakże, producent uspokaja wydając deklaracje, że przedsiębiorstwo kontynuuje stymulację sprzedaży oraz rozwój i wprowadzanie na rynek nowych modeli - decyzja o skróceniu tygodnia pracy nie wpłynie na nowe modele Iskra i Azimut. Również wszelkie zobowiązania społeczne będą w pełni realizowane zgodnie z obowiązującym harmonogramem pracy.
Więcej o motoryzacji rosyjskiej przeczytasz tutaj: