REKLAMA

Chińczycy utrudniają życie gigantowi. Musi wprowadzić czterodniowy tydzień pracy

Chińczycy coraz bardziej mieszają na światowych rynkach motoryzacyjnych. Szczególnie w Rosji, gdzie odbierają klientów AwtoWAZ-owi, który teraz musi zmniejszać produkcję, skracając tydzień pracy.

Łada czterodniowy tydzień pracy
REKLAMA

Jak informuje rosyjski dziennik Izwiestija, powołując się na oficjalny komunikat producenta, rosyjski koncern AwtoWAZ, wytwarzający samochody pod markami Łada i SKM, planuje przejście na tryb skróconego do czterech dni tygodnia pracy w swoich fabrykach w Toliatti i Iżewsku. Ostateczna decyzja o wprowadzeniu skróconego tygodnia pracy zostanie podjęta po przeanalizowaniu sytuacji rynkowej i szeregu czynników ekonomicznych. Jednak zgodnie z obecnymi informacjami, AwtoWAZ może przejść na czterodniowy tydzień pracy już 29 września.

REKLAMA

Wszystko przez spadek sprzedaży

Jak podaje Izwiestija, ewentualne przejście na czterodniowy system pracy w Toliatti ma związek z ogólnymi trendami na rosyjskim rynku motoryzacyjnym. Wśród nich można wymienić wysoki wskaźnik stopy procentowej i zaostrzenie wymogów regulacyjnych wobec kredytobiorców zaciągających kredyty na samochód.

Linia montażowa Łady Vesty w Toliatti

Skutkuje to znacznym spadkiem sprzedaży. Jak podaje rosyjska agencja Awtostat, w pierwszej połowie 2025 r. w Rosji sprzedano 155,4 tys. nowych samochodów osobowych marki Łada. To o aż 25 proc. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Zaś w skali roku spodziewa się spadku sprzedaży samochodów do 1,1 mln pojazdów w 2025 r.

Sprzedaż lekkich samochodów dostawczych marek Łada i SKM wzrosła ponad dwukrotnie, sięgając jednak poziomu zaledwie 7,3 tys. egzemplarzy.

Jednak Chińczycy jakoś sobie radzą

W ubiegłym roku znacznie wzrosła liczba samochodów importowanych do Federacji Rosyjskiej. Mówimy oczywiście o producentach Chińskich, choć w niewielkim stopniu także wracających do gry Koreańczyków. Producenci z państwa środka okupują 7 z 10 pierwszych miejsc sprzedaży aut w Rosji - dwa pozostałe zajmują rosyjskie Łada i Solaris, a trzecie przypadło białoruskiemu BelGee.

Rosjanie zarzucają swoim konkurentom stosowanie cen dumpingowych. Do tego w ich zapasach ma się znajdować 400 tys. egzemplarzy niesprzedanych samochodów.

Dlatego AwtoWAZ musiał skrócić swój tydzień pracy. Jednakże, producent uspokaja wydając deklaracje, że przedsiębiorstwo kontynuuje stymulację sprzedaży oraz rozwój i wprowadzanie na rynek nowych modeli - decyzja o skróceniu tygodnia pracy nie wpłynie na nowe modele Iskra i Azimut. Również wszelkie zobowiązania społeczne będą w pełni realizowane zgodnie z obowiązującym harmonogramem pracy.

REKLAMA

Więcej o motoryzacji rosyjskiej przeczytasz tutaj:

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-07-24T14:34:45+02:00
Aktualizacja: 2025-07-24T11:44:30+02:00
Aktualizacja: 2025-07-23T10:50:02+02:00
Aktualizacja: 2025-07-22T17:56:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-22T16:35:41+02:00
Aktualizacja: 2025-07-22T16:20:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-22T10:04:42+02:00
Aktualizacja: 2025-07-21T19:43:56+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA