Tak przemija chwała świata. Był polski salon Fiata, będzie chiński salon BAIC
Dzisiaj zobaczyłem jeden z najsmutniejszych obrazków w internecie. Wszyscy żartują, podają niesprawdzone informacje, a salon Fiata, który działał ponad 40 lat, odchodzi w przeszłość. Jego miejsce zajmie punkt sprzedaży chińskiej marki BAIC.

Bielsko-Biała od lat 70. było gospodarzem Fabryki Samochodów Małolitrażowych. To tam powstawały kultowe Maluchy. W latach 90. fabryka została sprywatyzowana i przeszła na własność Fiat Auto Poland, która później zmieniła nazwę na FCA Powertrain. Z czasem Maluchy ustąpiły miejsca Fiatom, a później produkowano już tylko silniki. Produkowano, bo rok temu podjęto decyzję o wygaszeniu produkcji silników. Nieruchomość przeszła na własność spółki DL Invest, ale z Bielskiem wiąże się również inna historia. Otóż w tym mieście przy ul. Katowickiej mieścił się salon najpierw Polmozbytu, a później Fiata. I to nie byle jaki salon, bo wspominano o nim nawet w komunikatach prasowych marki.

Koniec salonu Fiata w Bielsku-Białej. Początek chińskiego salonu BAIC
Działał przy fabryce i przez i był jedynym firmowym salonem tej marki. Od ręki można było tam kupić zarówno nowe, jak i używane auta. Jeszcze tak w 2017 r. pisał o nim biuletyn FCA:
Działające nieprzerwanie od 1977 roku Centrum Sprzedaży FCA (Fiat Chrysler Automobiles) w Bielsku-Białej przeszło właśnie kompleksowy remont i ruszyło ze sprzedażą marki Abarth. Jest to jedyny w Polsce firmowy salon FCA. Oferuje „od ręki” 500 aut nowych i 100 używanych.
W piątek 6 października Centrum Sprzedaży FCA w Bielsku-Białej zostało uroczyście otwarte po przebudowie. Po raz pierwszy placówka przy ul. Katowickiej 24 została oddana do użytku w 1977 roku (jeszcze pod marką Polmozbyt). Następnie stała się własnością Fabryki Samochodów Małolitrażowych (FSM), a w 1992 roku została wchłonięta przez struktury Fiat Auto Poland i działa nieprzerwanie do dziś.
Fuzja FCA i PSA zaszkodziła w ostateczności salonowi i został zamknięty. Niedługo później sprzedano go pewnej grupie deweloperskiej, która go teraz odremontowała. Jaka marka się tam znajdzie? Chiński BAIC.
Piękna pointa. Niektórzy powiedzą, że w gruncie rzeczy nic się nie zmieniło. Tanią markę zastąpiła inna tania marka dla ludu, ale jednak jakoś tak smutno. Fiat kiedyś był potęgą, sprzedawał ogromne ilości samochodów. Dzisiaj próżno go szukać w top 10, a nawet w top 20 sprzedaży. Znika, przemija. Jak rzymskie imperium. Jego miejsce zajmują barbarzyńcy. Historia się powtarza. I to jest smutne. Tak po prostu.
Polecam zresztą cały wątek na serwisie X, który opowiada o tym jak pomału upada Bielsko-Biała.
Więcej o chińskich samochodach przeczytacie w: