399 zł miesięcznie. Cena nowego BYD-a odsyła Dacię w nieprzyjemne miejsce
BYD Dolphin Surf ma już swoją polską cenę. Jest szokująco dobra i o wiele niższa niż ktokolwiek by się spodziewał. Segment budżetowych, miejskich aut elektrycznych nie będzie już wyglądał tak, jak wcześniej.

Byłem dziś na jazdach modelem BYD Dolphin Surf. O tym, jak jeździ, jeszcze napiszę - teraz zdradzę tylko, że jeździ „drożej” niż sugerowałaby to cena. Gdy testy się rozpoczynały, nie znaliśmy jeszcze kwot z cennika. Wraz z kolegami obstawialiśmy, ile może kosztować BYD segmentu B. Padały odpowiedzi: „pewnie 119 tysięcy przed dopłatami”, „110 tysięcy”, ewentualnie „jak będzie stówka, to będzie hit”.
Ale tego nikt się nie spodziewał
BYD Dolphin Surf (surfujący delfin?) to model o długości 3,99 m, szerokości 1,72 m i wysokości 1,59 m. Rozstaw osi wozu to 2,5 m. Mniej więcej podobne wymiary ma Renault 5 E-Tech, a Leapmotor T03 i Dacia Spring są znacznie mniejsze.

W ofercie są trzy wersje (Active, Boost, Comfort) i dwie odmiany silnikowe. Active i Boost są zestawiane z motorem o mocy 88 KM, a Comfort ma 156 KM. Pojemność akumulatora wersji Active to 30 kWh, a pozostałe odmiany mają baterie 43,2 kWh. Zasięg według WLTP: 220 km w wersji tańszej i 310-322 w droższych (najdroższa ma 310 km, bo wyposażenie waży). Maksymalna moc ładowania DC to od 65 do 85 kW.
BYD Dolphin Surf Active kosztuje od 82 700 zł
W wyposażeniu tego auta są już takie elementy, jak: obracany ekran dotykowy o przekątnej 10,1 cala, tylne czujniki parkowania i kamera cofania, światła do jazdy dziennej LED, funkcja zasilania z pojazdu V2L, bezkluczykowy dostęp, uruchamianie auta z wykorzystaniem technologii NFC, adaptacyjny tempomat, klimatyzacja i elektrycznie regulowane lusterka boczne.

BYD łapie się na dopłaty
BYD chwali się, że po odliczeniu maksymalnych możliwych dotacji z programu „NaszEauto” (40 000 zł) cena spada do kwoty, za którą dwie dekady temu kupowało się skromną Pandę. W finansowaniu cena to 399 zł miesięcznie (zapewne netto).
Jeśli chodzi o ceny innych wersji - Boost jest wyceniony na 97 700 zł, a Comfort na 110 500 zł. Też mogą być objęte dopłatami. Za widoczny na zdjęciach, "odblaskowy" lakier dopłacać nie trzeba.
Głównymi konkurentami BYD-a są Dacia Spring i Leapmotor T03. Pierwszy z tych modeli kosztuje od 76 900 zł, ale w standardzie nie ma nawet klimatyzacji. Leapmotor T03 kosztuje od 84 900 zł, ale jest mniejszy i ciaśniejszy. Dolphin Surf jeździ lepiej od obydwu tych aut. W przypadku Dacii to trochę tak, jakby porównywać jazdę PKS-em Sieradz z lotem w biznes klasie.

Czas na typowe podsumowanie: Chińczycy nas zjedzą, wszystko stracone, inne marki mogą się już pakować. Czy na pewno? Nie jestem taki pewien, ale ta oferta jest rzeczywiście rewelacyjna.