Trudno w to uwierzyć, ale Peugeot 206 kończy w tym roku 20 lat. Z tej okazji przypominamy historię tego modelu i zastanawiamy się nad powodami jego sukcesu. Całkiem możliwe, że to najważniejszy samochód w dziejach Peugeota.
![Peugeot-206-gl](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/06/Peugeot-206-gl.jpeg)
Czy w ogóle da się nie lubić jego poprzednika – Peugeota 205? To był prawdziwy przebój i świetny model. W „normalnych” wersjach praktyczny, oszczędny i miły w prowadzeniu. Jako GTI – po prostu legendarny, do dziś uznawany przez wielu za najlepszego hot hatcha w historii. Dodajmy do tego luksusową wersję Roland Garros, stylowe kabrio albo całkowicie szaloną odmianę T16 z silnikiem umieszczonym centralnie. 205 pokochali nabywcy na całym świecie. Ale jego produkcja rozpoczęła się w 1983 roku. Pod koniec lat 90, w dobie telefonów komórkowych i internetu, wyglądał w salonie niczym przybysz z dalekiej przeszłości. Jak z filmu „Goście, goście”.
Peugeot długo wzbraniał się przed wprowadzeniem następcy.
Taktyka producenta była następująca: mamy model 106, na który będą decydować się klienci chcący kupić bazowe 205 i model 306, który odbierze klientów bogatszym wersjom. Segment B jest niezyskowny i należy powoli wygaszać 205, a ludzi namawiać na mniejsze lub większe auta.
Tyle że… inni zarabiali na miejskich samochodach. Ford odnosił sukcesy z Fiestą, a Volkswagen z Polo. W końcu ktoś z zarządu grupy PSA to zauważył i podjął decyzję: robimy następcę 205. I to porządnie.
![Peugeot-206-205](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/06/Peugeot-206-205.jpg)
Zaprojektowanie nadwozia zlecono Pininfarinie.
Ta włoska firma współpracowała już z Peugeotem wielokrotnie – chociażby przy projektowaniu wersji kabrio 205. Nigdy nie wychodziło źle, ale tym razem efekt był doskonały. 206 wyglądała świeżo, dynamicznie, miło dla oka. Z takim modelem Peugeot mógł bez obaw wchodzić w nowe stulecie. Ukoronowaniem pochwał był tytuł „The Most Beautiful Car of the Year 1998”.
Oficjalna prezentacja odbyła się we wrześniu 1998 roku.
![Peugeot-206-tyl](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/06/Peugeot-206-tyl.jpg)
Gdy niedługo później pierwsze egzemplarze trafiły do salonów, a dziennikarze mieli okazję przetestować nowy samochód, recenzje były pozytywne. 206 stało się godnym następcą 205. To nie tylko ładny, ale i wygodny, nieźle wykonany samochód. Przewińmy tę historię o kilka lat do przodu…
W 2012 roku Peugeot ogłosił, że 206 jest najlepiej sprzedającym się modelem w historii marki.
Nabywców na całym świecie znalazło 8,358,217 egzemplarzy. Żaden z następców – ani 207, ani 208 – nie zbliżył się do takiego wyniku.
Owszem, kariera rynkowa 206 była długa – w Europie trwała od 1998 do 2012 roku, w Argentynie do 2016 r, a w Iranie… trwa do dziś. Ale to nie jest jedyny powód, dla którego sprzedało się tak wiele tych Peugeotów. Kluczem do sukcesu była przede wszystkim różnorodność.
Swoje "trzy grosze" z pewnością dodała udana kampania reklamowa.
Po pierwsze – szeroka gama silnikowa.
![Peugeot-206-silnik](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/06/Peugeot-206-silnik.jpeg)
Dziś to zupełnie nie do pomyślenia i to nie tylko w tej klasie aut. 206 było dostępne zarówno z silnikiem benzynowym 1.1, jak i 2.0. Można było wybrać również spośród kilku diesli – od 1.4 HDi, przez wolnossące 1.9D, aż po 2.0 HDi.
Najciekawsze były oczywiście wersje sportowe – choć nie dorównały legendzie 205 GTI.
Na bazie miejskiego Peugeota powstało wiele różnych wariantów rajdowych. W Polsce odpowiednio zmodyfikowane 206 startowały m.in. w pucharze markowym, który stał się drogą do kariery wielu profesjonalnych kierowców. Sukcesy – już na wyższym szczeblu – odnosiło także 206 WRC, pozwalając Peugeotowi stanąć na najwyższym stopniu podium rajdowych mistrzostw świata w kategorii producentów.
Sportowe sukcesy z pewnością pomagały sprzedawać 206 – zwłaszcza jeśli mówimy o mocnych wersjach. Pierwszą była odmiana nazywająca się – w zależności od rynku – GT lub S16. Napędzał ją dwulitrowy, wolnossący silnik rozwijający 136 KM. Taki samochód osiągał 100 km/h w 8,9 s, co było dobrym wynikiem w tamtych czasach. Jeśli ktoś wolał jeszcze mocniejsze wersje, mógł wybrać tę pod nazwą RC. Pojemność silnika pozostała bez zmian, ale moc została podniesiona do 177 KM (nadal bez używania turbosprężarki!).
![Peugeot-206-RC](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/06/Peugeot-206-RC.jpg)
Co ciekawe, Peugeot nie zdecydował się na powrót do legendarnej nazwy GTI na wszystkich rynkach. Określenie odmiany RC jako „GTI 180” jest popularne tylko w Australii i w Wielkiej Brytanii. Nie da się ukryć, że mocne 206-tki nie przeszły do historii tak, jak sportowe 205. Ale to też były udane samochody – przekonywały typowo francuską „ochotą” do zamiatania tyłem po puszczeniu gazu i przyjemnie wysokoobrotową charakterystyką, której dziś w tej klasie już się nie znajdzie.
Po drugie – za sukcesem stała mnogość wersji nadwoziowych.
![Peugeot-206-gama](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/06/Peugeot-206-gama.jpg)
W 1998 roku 206 zadebiutowało jako 3- i 5-drzwiowy hatchback. W 2000 roku do gamy dołączyło coupe-cabrio, czyli 206 CC. Pomysł na zastosowanie twardego, elektrycznie składanego dachu nie był nowy – podobne rozwiązania pojawiły się jeszcze przed wojną. Ale Peugeot był niedrogi, dzięki czemu zdobył sporą popularność. Co więcej, od tego modelu rozpoczęła się moda na odmiany coupe-cabrio aut miejskich i kompaktowych. Na początku i w połowie pierwszej dekady XXI wieku niemal każdy producent miał takie auto w ofercie – wystarczy przypomnieć Opla Tigrę, Renault Megane czy Forda Focusa CC. Te auta „umarły” z powodu mody na SUV-y… ale wkładu 206 CC w historię motoryzacji nie da się umniejszyć.
![Peugeot-206-van](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/06/Peugeot-206-van.jpg)
Rok 2001 przyniósł kombi – 206 SW.
![Peugeot-206-SW](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/06/Peugeot-206-SW.jpg)
Pomysł na kombi segmentu B również nie był nowy (wystarczy przypomnieć Seata Cordobę Vario), ale 206 SW było dobrym uzupełnieniem gamy dla tych, którzy potrzebowali praktyczniejszego nadwozia, ale nie chcieli jeździć zbyt dużym i zbyt drogim autem.
Co ciekawe, w Ameryce Południowej sprzedawano model 206 Escapade, czyli podniesione kombi z plastikowymi nakładkami na nadkolach (bez napędu na cztery koła). Tamtejsze rynki o kilka lat wyprzedziły europejską modę na takie samochody. Tyle że tam zwiększony prześwit rzeczywiście może się przydać…
![peugeot-206-escapade](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/06/peugeot-206-escapade.jpg)
Od 2005 roku w niektórych krajach sprzedawano również sedana.
![Peugeot-206-Sedan](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/06/Peugeot-206-Sedan.jpg)
Ta wersja wywodzi się z Iranu, gdzie 206 są wytwarzane przez firmę Iran Khodro. Początkowo sedany sprzedawano tylko tam, a później zdecydowano o wprowadzeniu ich do oferty m.in. w Turcji czy w Rosji. Sedan nie był piękny, ale znalazł swoich klientów. Pewnie znalazłby ich też w Polsce – w końcu w tamtych latach świetnie sprzedawały się u nas takie auta, jak Renault Thalia czy Skoda Fabia sedan.
Zmodyfikowane 206 sedan można i dziś kupić w Iranie pod nazwą Iran Khodro Runna.
![Iran-Khodro-206](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/06/Iran-Khodro-206.jpg)
Taki samochód ma pod maską benzynowy silnik 1.6 o mocy 109 KM. Runna jest sprzedawana i produkowana także na Białorusi – a więc zapewne niektóre egzemplarze można zobaczyć pod sklepami w polskich miejscowościach przygranicznych.
Za to o odmianie 206 + Peugeot chyba wolałby zapomnieć.
![Peugeot-206-plus](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/06/Peugeot-206-plus.jpg)
Owszem, 206 nadal wygląda świeżo, jak na samochód sprzed 20 lat. Gdy jednak stało w salonie w 2009 roku, mogło już robić wrażenie starego. Co prawda od trzech lat można już było kupić następcę, 207, ale 206 nadal było w sprzedaży - tańsze i przeznaczone dla mniej wymagających klientów. Wtem, ktoś w Peugeocie wpadł na świetny pomysł – „a gdyby tak przeszczepić do 206 przód od 207? Nikt nie zauważy różnicy!”. No cóż – zauważył.
Zmodyfikowane 206 było też sprzedawane w Chinach pod nazwą…. Citroen C2.
![Peugeot-206-Citroen-C2](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/06/Peugeot-206-Citroen-C2.jpg)
To dopiero wspaniałe połączenie! Szczerze mówiąc, 206+ było chyba brzydsze.
206 do dziś jest cenione na rynku wtórnym. Starsze egzemplarze może nie są wzorcem bezawaryjności, ale za to mają dość prostą konstrukcję i niedrogie części. Nadal potrafią cieszyć oko - aż trudno uwierzyć, że są obecne na drogach od dwóch dekad, a spora część z nich mogła jeździć jeszcze z czarnymi tablicami rejestracyjnymi.