Ameryka też się sypie. Oto kolejny rozdział napisany przez Waszyngton
Waszyngton ustanawia zakaz sprzedaży samochodów spalinowych. To już za 9 lat, w 2030 roku.
Mieszkańcy stanu Waszyngton, którego nie należy mylić z miastem Waszyngton w Dystrykcie Kolumbii, już za 9 lat nie będą mogli kupić nowego samochodu spalinowego. To dopiero by było, jakby stolica Stanów Zjednoczonych ogłosiła koniec spalinowej motoryzacji, a to tylko identycznie nazywający się stan. I tak jest nieźle, bo kolejny stan dopisuje swój rozdział do upadku spalinowej historii Ameryki. I robi to z przytupem. Kalifornii oko zbieleje z zazdrości.
Zakaz sprzedaży samochodów spalinowych w USA kroczy powoli
Dwa miesiące temu pisaliśmy, że zostaje już tylko 48 stanów bez zakazu sprzedaży aut spalinowych i że dalej to już pójdzie szybko. W styczniu graniczną datę sprzedaży ustaliło Massachusetts, co było o tyle przykre, że to jeden ze stanów założycielskich USA. Wcześniej ogłosiła to Kalifornia, mekka sprzedaży Tesli. W tych stanach do sprawy zakazu podeszli mniej radykalnie niż w stanie Waszyngton.
9 lat. Już naprawdę niewiele zostało. W 2030 wszystkie lekkie pojazdy samochodowe mają być elektryczne, albo zasilane wodorem. Wyłączono z tego pojazdy ratunkowe i motocykle. Szkoda, rozładowana karetka, która nie dojechała do chorego, mogłaby być pięknym podsumowaniem przymusowej przesiadki na elektryczność. A na nią pozostawiono niewiele czasu.
To już nie są plany, to druga Wielka Brytania
To nie plany, czy listy intencyjne, tylko poważne zamiary, poparte głosowaniem. Stanowa Komisja ds. Transportu zagłosowała 17-12 za wprowadzeniem daty zakazu sprzedaży aut spalinowych, teraz zajmie się tym lokalna Izba Reprezentantów. Lada chwila Waszyngton stanie się bardziej postępowy niż Kalifornia i stanie w szeregu z Wielką Brytanią.
A królestwo to prawdziwa forpoczta banowania samochodów spalinowych. Nad swoją strategią dekarbonizacji transportu pracowali już od dawna, ale zakaz sprzedaży nowych pojazdów z silnikami spalinowymi był określany tam na 2035 rok. Jesienią zeszłego roku doszli do wniosku, że nie będą bawić się w półśrodki i zakaz będzie obowiązywać już od 2030 roku, a pięć lat więcej na śmierć dostaną hybrydy.
Data to nie jedyna zbieżność Wielkiej Brytanii ze stanem Waszyngton. Druga to rosnąca sprzedaż samochodów elektrycznych. W październiku w Wielkiej Brytanii osiągnęła swój rekord, gdy ich udział w rynku sprzedaży nowych samochodów wzrósł do 6,5 proc. Waszyngton zaś znajduje się w czołówce stanów z największą sprzedażą pojazdów z napędem tego rodzaju. Wyprzedzają go tylko Kalifornia i Nowy York.
Co prowadzi do pytania, jaki stan będzie następny? Kalifornia już się wypowiedziała, może teraz pora na NY? Kolejne rozdziały końca spalinowej historii Ameryki powstają w tempie ładowania prądem stałym.