Warszawskie Targi Motocyklowe otwierają sezon jednośladów w Polsce. Tym razem było za zimno, by przyjechać tam motocyklem, ale warto było je obejrzeć, by zobaczyć, co przygotowali producenci na rok 2018.
![Warszawskie Targi Motocyklowe 2018](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/03/wtm-2018.jpg)
Nie ukrywam, że pojechałem tam zobaczyć pojazdy, na których mogę jeździć – to znaczy te o pojemności do 125 cm3. Jestem jedną z tych osób, które skorzystały na liberalizacji prawa do prowadzenia jednośladów i kupiłem sobie skuter o pojemności 1/8 litra. Od tej pory stałem się gorącym miłośnikiem tego typu pojazdów. Nic nie jest w stanie przemieścić się po mieście szybciej niż skuter.
Warszawskie Targi Motocyklowe odbywają się w halach Ptak Warsaw Expo w Nadarzynie i są zrobione z rozmachem – powierzchnia wystawiennicza to aż 30 000 metrów kwadratowych. Pojawili się prawie wszyscy importerzy motocykli i skuterów w Polsce, nie zabrakło też rowerów, rowerów elektrycznych i quadów. Co ciekawego mogli znaleźć tam dla siebie zwolennicy jednośladów bez kategorii A?
Skutery
Widać coraz większą konsolidację rynku. Już nie ma podziału na tanie, byle jakie skutery chińskie i bardzo drogie europejskie lub japońskie. Producenci z Chin czy Indii doszlusowali do czołówki i prezentują bardzo rzetelne sprzęty w niczym nie gorsze niż renomowana konkurencja z Japonii czy Europy. Też można w nich spotkać nowoczesne rozwiązania, jak ABS, wtrysk paliwa czy – coraz częściej – system start-stop. Każdy producent oferuje zwykle dwie linie skuterów: nowoczesne i retro. Szkoda, że tak samo nie ma w przypadku samochodów.
Yamaha to skuterowa marka premium. Seria MAX występuje już w trzech wersjach: N-MAX, T-MAX i X-MAX. Ich wspólną cechą są stosunkowo małe koła – widoczny na zdjęciu model X-MAX ma 15-tkę z przodu i 14-tkę z tyłu. To jedne z droższych skuterów na rynku.
![Skuter Yamaha 2018](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/03/wtm-2018-01.jpg)
Dobre wrażenie zrobił SYM Symphony ST za jedyne 9300 zł. Ten 10-konny skuter jest bardzo podobny z wyglądu do Kymco serii Agility i People-1. Niestety, silnik jest zasilany przez gaźnik.
![Sym Symphony 2018 skuter](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/03/wtm-2018-03.jpg)
Ciekawe pojazdy można było znaleźć na stoisku ZIPP. Quantuma większość fanów skuterów dobrze zna, ale mało kto wie, że ten jednoślad ma aż 12-litrowy bak, co oznacza zasięg na poziomie 400 km. Trochę brakuje mu mocy: 9 KM to niewiele.
Jednym z moich faworytów był (i jest) Keeway Zahara. Ten skuter oprócz stylu retro nawiązuje jeszcze swoim wyglądem do kultowej serii Yamahy Mint/Jog z lat 80., a ma 125-centymetrowy silnik z wtryskiem paliwa. I nie kosztuje milionów.
![Skuter Keeway Zahara 2018](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/03/wtm-2018-12.jpg)
Na tym tle Suzuki Address nie prezentuje się imponująco. To po prostu tani skuter, a marka Suzuki niekoniecznie oznacza, że będzie wybitny.
Za to świetne pojazdy można było znaleźć na stoisku Rometa. Romet to lider polskiego rynku jeśli idzie o skutery, a ostatnio rozszerzył swoją gamę o lifestyle'owe motocykle w stylu cafe racer. Jest nawet motocykl Romet z koszem - tym jednak nie pojedziemy już bez prawa jazdy kategorii A, bo ma 400-centymetrowy silnik. Romet przywrócił także do życia rodzinę „motorynek” Pony, które można kupić w trzech rozmiarach.
![Romet Cafe Racer motocykl](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/03/wtm-2018-18.jpg)
Największy pojazd Rometa to elektryczny wózek 6E, który wbrew pozorom może wieźć cztery osoby.
![Romet 6E](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/03/wtm-2018-19.jpg)
Poziom trzyma Kymco. Model Agility wygląda coraz lepiej – ma ciekawe kolory i atrakcyjne ceny. Sam jeżdżę od 4 lat na Kymco i muszę przyznać, że jest to sprzęt zupełnie niezawodny.
Najdroższe skutery to nadal Vespy. Niektórzy je podrabiają z lepszym lub gorszym skutkiem. Poniżej – oryginalna Vespa i jej kopia pod nazwą Vissa.
![Skuter Vespa 2018](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/03/wtm-2018-26.jpg)
![Skuter La Vissa](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/03/wtm-2018-06.jpg)
Oprócz skuterów do 125 cm3 można też kupić oczywiście motocykle. Są mniej praktyczne i wymagają ręcznej (a właściwie ręczno-nożnej) zmiany biegów, ale dla niektórych skutery nie są po prostu stylowe, a wręcz nazywają je pogardliwie „kibelkami”, bo siedzi się na nich ze złączonymi nogami. Co kto lubi – dla mnie motocykle do 125 cm3 nie mają sensu… i nie są za piękne.
Największy minus?
Nie było Hondy. Skutery Honda są supernowoczesne i superoszczędne - szkoda, że nie było nam dane porównać ich z ofertą coraz lepszych marek chińskich.
Jako miłośnik klasyki najdłużej cmokałem nad tym Tatranem 125 - dużym czechosłowackim skuterem, w niczym nie ustępującym konstrukcjom zachodnim w latach 60. ubiegłego wieku.
![Skuter Tatran](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/03/wtm-2018-28.jpg)
Warto było pójść na te targi – nie mogę się doczekać, żeby w końcu było ciepło i sam wyprowadzę skuter. Samochody są fajne, ale nie stanie w korku jest jeszcze lepsze.