REKLAMA

Trzeba się przyzwyczaić do maszyn budowlanych na Autostradzie A4. Ma być bezpłatna i poszerzona

Podpisano programy inwestycyjne dla autostrady A4. Będzie miała nawet cztery pasy ruchu w jednym kierunku i za kilka lat będzie bezpłatna.

koronawirus test warszawa
REKLAMA
REKLAMA

Dawno nie jechałem autostradą A4 na odcinku między Krakowem a Katowicami. Na szczęście nie miałem takiej potrzeby, bo ostatni przejazd nie ułożył się pozytywnie w mojej pamięci. Widocznie w pamięci ministra Adamczyka też, bo ogłosił, że podpisano plany inwestycyjne dla autostrady A4. Nie wnikając szczegółowo, dlaczego dzieje się to tydzień przed wyborami, ucieszmy się z tej wiadomości.

Autostrada A4 - prawie wszystkim jest dobrze

Obecny stan świadomości kierowców na temat sytuacji na autostradzie A4 jest taki, że ten 60-kilometrowy odcinek jest w wiecznym remoncie, jest zakorkowany, a przejazd jest drogi. Przynajmniej w mojej taki jest, ale oczywiście mogę się mylić, może jest super. Podróż w jedną stronę samochodem osobowym kosztuje 15 zł. Kwota może być niższa, jeśli skorzystamy z opcji automatycznej płatności. Sprawą remontów zajmował się UOKiK. Oto fragment komunikatu tej instytucji z marca 2023 r.

Remonty i nie do końca niska opłata są potrzebne do tego, żebyśmy korzystali z drogi o wysokiej jakości. Tak mi się wydaje, tak to sobie tłumaczę. Tym odcinkiem autostrady zarządza Stalexport, bo jest to odcinek koncesyjny. Grupa Kapitałowa Stalexport w pierwszym półroczu tego roku zanotowała wzrost przychodów o 24 proc. w stosunku do takiego samego okresu w zeszłym roku. Zysk netto wzrósł do 57,5 mln zł.

Ten stan ciągłego remontu nie będzie trwał wiecznie, bo prace, które obecnie się toczą, wynikają z tego, że koncesja wygasa. Tylko że tak naprawdę nie możemy mówić o tym, że prace na autostradzie A4 kiedyś się skończą.

Kiedy koniec koncesji na autostradzie A4?

Koncesja wygasa w 2027 roku, a rząd nie planuje jej przedłużyć. Po wygaśnięciu koncesji odpowiedzialność za ten odcinek ma przejąć GDDKiA. Obecne prace są w fazie dojrzałego rozwoju.

Ten fragment autostrady A4 ma zostać przekazany GDDKiA w należytym stanie.

Trwa więc remont i jeszcze trwał będzie, aż do końca 2026 roku. Zgodnie z zapowiedziami ministra, po jego zakończeniu, przejdziemy płynnie do kolejnych prac. Zapowiedziany proces inwestycyjny na razie ma dotyczyć rozbudowy autostrady na odcinku między Krakowem a Katowicami. Powstanie trzeci i nawet czwarty pasa na odcinkach węzeł Murckowska — węzeł Byczyna oraz węzeł Byczyna — węzeł Balice I. Docelowo autostrada ma być rozbudowywana, między Wrocławiem a Tarnowem, gdyż liczba samochodów korzystających z tej autostrady rośnie. Celem obecnego rządu jest, by autostrada A4 stała się bezpłatna.

Na tym odcinku autostrady A4 będziemy mieli więc do czynienia z remontem, a gdy koncesja wygaśnie, będziemy mieli do czynienia z rozbudową. Choć jeśli dobrze odczytuję komunikat ministerstwa, to remont od rozbudowy może oddzielać faza prac przygotowawczych. Będzie więc lepiej, ale chyba musimy jeszcze sporo poczekać, zanim nie będziemy oglądać tam maszyn budowlanych.

REKLAMA

Czytaj dalej:

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA