Zaglądamy do rosyjskiego konfiguratora Toyoty Camry – co można mieć i za ile?
Toyota Camry po wielu latach przerwy niedługo ma znowu pojawić się w Europie, w tym w Polsce. Póki co fani modelu mogą udać się po samochód do Rosji. Sprawdzamy, co można tam kupić, jakie są wersje Camry i ile trzeba za nie zapłacić.
![Camry-Executive-Gl](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/04/Camry-Executive-Gl.jpg)
Camry kocha prawie cały świat. Duży sedan Toyoty jest częstym gościem na drogach USA, Australii, państw Bliskiego Wschodu czy Rosji. W USA jest uznawany za niedrogi, prosty samochód dla niedużej rodziny. W Rosji jest już całkiem luksusowym pojazdem, bardzo cenionym za wytrzymałość w trudnych warunkach.
W Europie Camry nigdy się nie sprawdziło.
Brakowało mu prestiżu. Nie da się też ukryć, że poprzednie generacje modelu wyglądały dość zachowawczo i tak też się prowadziły. A na Starym Kontynencie właściwości jezdne są cenione bardziej, niż miękkie zawieszenie i bezawaryjność, z których słynie Camry. Ale Toyota planuje wprowadzić nową generację modelu na nasz rynek. Możliwe, że teraz się uda – świeże Camry wygląda nowocześnie, ma też lepiej jeździć. No i Toyota jakoś musi wypełnić miejsce po Avensisie, który prawdopodobnie nie doczeka się następcy.
Przedsmak europejskiej oferty modelu widać w Rosji.
![Camry-Zewnatrz](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/04/Camry-Zewnatrz.jpg)
Tam można już kupić nowe Camry. Dlatego postanowiłem sprawdzić, w jakich wersjach jest dostępne i z jakimi silnikami. Zapraszam na krótką podróż po rosyjskim konfiguratorze Toyoty.
Cennik zaczyna się obiecująco.
Najtańsze Camry można nabyć już za 1 399 000 rubli. W przeliczeniu na złotówki to trochę ponad 83 tysiące złotych. Jak za samochód, bądź co bądź, klasy wyższej to doskonała cena. Ale należy pamiętać, że ceny aut w Rosji są trochę inne, niż w Europie, a przy sprowadzeniu należy doliczyć cło, akcyzę, VAT i inne opłaty – tak, jak przy sprowadzaniu np. z USA.
Za tę cenę otrzymujemy wersję o nazwie Standard.
![Camry-Standard-Zew](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/04/Camry-Standard-Zew.jpg)
Ma 16-calowe felgi z oponami 205/65, biały lakier (inny wymaga dopłaty 21 000 rubli, czyli 1251 zł) i nie ma w środku dużego, dotykowego wyświetlacza. Ma jednak dwustrefową, automatyczną klimatyzację, reflektory LED (mijania i drogowe) i podgrzewanie przednich foteli oraz miejsca pod wycieraczkami.
Co ważne, w standardzie jest już automatyczna, sześciobiegowa skrzynia.
![Camry-Standard-Wnetrze](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/04/Camry-Standard-Wnetrze.jpg)
Jest to klasyczna przekładnia hydrokinetyczna. Za tę cenę można kupić Camry z wolnossącym, dwulitrowym silnikiem benzynowym o mocy 150 KM. Bak ma przyzwoite (jak na dzisiejsze czasy) 60 litrów pojemności, zaś przyspieszenie do 100 km/h zajmuje takiej Toyocie 11 sekund. Prędkość maksymalna to 210 km/h.
Jeśli chcemy mieć bogatsze wyposażenie, musimy zdecydować się na inną wersję.
Toyota, jak przystało na japońskiego producenta, nie daje klientom możliwości szerokiej konfiguracji egzemplarza, a jedynie pozwala wybierać spośród gotowych wersji. W odmianie Standard można jedynie wybrać lakier i ewentualnie dopłacić za większe (nawet 18-calowe) felgi. Opłaca się jednak dorzucić 100 000 rubli (niecałe 6000 zł) do Camry Standard Plus.
![Camry-St-Plus](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/04/Camry-St-Plus.jpg)
Wtedy zyskujemy 7-calowy, dotykowy wyświetlacz w miejscu radia. Co więcej, może on pokazywać obraz z kamery cofania, a przy parkowaniu pomogą również czujniki z przodu i z tyłu. W wyposażeniu wersji Plus znajdują się też: tempomat, czujnik deszczu i czujnik zmierzchu. Dopiero tak wyposażone Camry pasuje do obecnych czasów.
Od wersji Standard Plus można wybrać 2.5 litrowy silnik.
Ma on 181 KM i pozwala na osiągnięcie 100 km/h w czasie 9,9 s. Prędkość maksymalna pozostaje bez zmian i wynosi 210 km/h, ale za to moment obrotowy jest znacząco wyższy – zamiast 192 Nm wynosi 231. Cena Camry 2.5 to co najmniej 1 623 000 rubli, czyli niecałe 97 tysięcy złotych.
Jeśli ktoś chce mieć jeszcze lepsze wyposażenie, może wybrać odmianę Classic.
![Camry-Klassik-Wn-Jasne](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/04/Camry-Klassik-Wn-Jasne.jpg)
Classic wymaga dopłaty 50 tysięcy rubli. To już wersja, która pasuje do klasy wyższej. Pojawia się w niej skórzana tapicerka, a fotele są sterowane elektrycznie. Fotel kierowcy ma także elektrycznie sterowane podparcie lędźwiowe. Można wybierać między czarną a beżową kolorystyką wnętrza – ta druga dobrze komponuje się z drewnianymi wstawkami. Co ciekawe, standardem w tej odmianie nadal są zaledwie 16-calowe alufelgi – ale na rosyjskich drogach pogoń za wielkimi kołami nie ma sensu.
Kolejna w cenniku jest wersja Elegance Safety.
![Camry-Tyl](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/04/Camry-Tyl-1.jpg)
Tutaj jedynym dostępnym silnikiem jest 2.5. Nazwa tej wersji bierze się od seryjnego pakietu Toyota Safety Sense, który obejmuje m.in. system ostrzegania przed zderzeniem wraz z modułem wykrywania pieszych, asystenta utrzymania pasa ruchu, aktywny tempomat, czy układ rozpoznawania znaków drogowych.
Oprócz tego, Camry Elegance Safety ma w wyposażeniu m.in. podgrzewaną kierownicę i system dostępu bezkluczykowego. Pojawiają się tutaj również 17-calowe obręcze. Cena takiego auta to co najmniej 1 839 000 rubli, czyli niecałe 110 tysięcy złotych.
Wersja Prestige Safety jest droższa o 112 tysięcy rubli.
![Camry-Profil](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/04/Camry-Profil.jpg)
Ta dopłata oznacza, że auto wyjedzie z salonu aż na 18-calowych felgach. Zyska też nawigację, o cal większy wyświetlacz dotykowy i nagłośnienie JBL, a także reflektory LED z tyłu.
„Zabawa” zaczyna się od wersji Lux Safety.
A to dlatego, że można ją zestawić z jednostką 3.5 V6. Taki motor współpracuje z 8-biegowym automatem, ma 249 KM i pozwala na osiągnięcie 100 km//h w 7,7 s. Prędkość maksymalna wynosi 220 km/h.
Wersja Lux Safety ma też m.in. trójstrefową klimatyzację i wentylowane przednie fotele, choć te są dostępne tylko dla silnika 2.5. Najtańsze Camry 3.5 kosztuje 2 166 000 rubli (129 000 zł).
Cennik zamyka wersja Executive Safety.
![Camry-Executive](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/04/Camry-Executive.jpg)
Taka Toyota Camry może mieć wyłącznie silnik 3.5. Za cenę 2 341 000 rubli (139 000 zł) dostaje się m.in. łopatki do zmiany biegów, 10-calowy wyświetlacz, system monitorowania martwego pola, funkcję automatycznego parkowania równoległego i cztery panoramiczne kamery.
W ofercie na rynek rosyjski nie ma hybrydy, choć jest ona dostępna w USA.
W Stanach można też kupić Camry w wielu innych kolorach – rosyjska gama jest skromna, składa się z czarnego, srebrnego, szarego, brązowego i dwóch typów białego. Za Oceanem można wyjechać z salonu np. bordowym, czy niebieskim egzemplarzem.
![Camry-USA](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/04/Camry-USA.jpg)
Czy mamy czego zazdrościć Rosjanom?
Niestety, tak. Mogą kupić dobry, wygodny i solidny samochód, który może być napędzany nawet 3.5-litrowym V6. W dodatku ceny Camry na rynku rosyjskim są bardzo przystępne. Mam nadzieję, że gdy ten model zostanie w końcu wprowadzony do Europy, cennik również nie będzie przerażał, a najmocniejszy motor w gamie pozostanie widlastą „szóstką”.
A jaką wersję sam bym wybrał?
Gdybym konfigurował Camry w Rosji dla siebie, zdecydowałbym się na wersję 2.5 z wyposażeniem Classic. To rozsądny kompromis, bo takie auto ma już niezły silnik i wyposażenie, które pasuje do klasy wyższej – ze skórzaną tapicerką na czele. Choć oczywiście, gdyby budżet mi na to pozwalał, nie zastanawiałbym się chwili i kupił Camry 3.5. Póki jeszcze na rynku są takie silniki.
![Camry-Tyl-V6](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/04/Camry-Tyl-V6.jpg)