Bogata Europa kupuje drogie auta? Na zachodzie króluje ten model
Dacia Sandero rozjeżdża swoimi małymi kółkami konkurentów. Sprzedaż samochodów w Europie w kwietniu 2023 ma rumuńskiego króla.
Polska powoli goni Europę Zachodnią w kwestii zamożności. Nie da się jednak ukryć, że jeszcze trochę nam brakuje. W powszechnym wyobrażeniu Europejczycy z Zachodu są bardzo bogaci i jeżdżą drogimi samochodami.
To nie do końca prawda
Owszem, wszystkie nowe samochody można uznać za drogie. Ale wcale nie jest tak, że kupujący na Starym Kontynencie decydują się tylko na Mercedesy, Audi i BMW. Wręcz przeciwnie.
Jak pokazują dane firmy Jato Dynamics cytowane przez portal Carscoops, europejski klient jest dość… skromny. Najlepiej sprzedającym się modelem w kwietniu 2023 roku była Dacia Sandero. Właścicieli znalazło 18 659 egzemplarzy.
Sprzedaż samochodów w Europie: kwiecień był dla rynku łaskawy
Rynek urósł w stosunku do sytuacji sprzed roku o 16 proc. Widać, że kryzys dostępności aut raczej już słabnie, a klienci coraz chętniej chodzą do salonów i wcale nie słyszą, że na wymarzone auto trzeba czekać dwa lata.
Dacia Sandero jest królem europejskiej sprzedaży jeszcze z jednego powodu: jej sprzedaż w stosunku do kwietnia 2022 roku urosła aż o 44 proc. Wygrała z Volkswagenem T-Rokiem, Oplem Corsą, Renault Clio i Peugeotem 208. Pozostałe miejsca w czołówce zajęły: Fiat 500, Toyota Yaris Cross, Volkswagen Golf, Dacia Duster, Skoda Octavia, Kia Sportage, Hyundai Tucson i Ford Puma.
Sprzedaż samochodów w Europie: wśród elektrycznych Tesla wygrywa…
…ale tylko w kategorii modeli. Model Y znalazł 10 553 nabywców, ale w kategorii marek Amerykanie muszą uznać wyższość Niemców. Volkswagenowi nieźle idzie sprzedaż ID.4 i ID.3 (6452 i 5913 sztuk – ten drugi model sprzedaje się o 125 proc. lepiej niż rok temu). Volkswagen jest zresztą liderem rynku w Europie w kategorii marek, niezależnie od źródła napędu. Jeśli chodzi o listę najchętniej kupowanych „elektryków”, zaskakuje miejsce piąte (Dacia Spring, która jest tak bardzo „niepremium”, jak tylko się da) i szóste (nieznane w Polsce a całkiem popularne na Zachodzie MG4).
Kwiecień 2023 był doskonały dla Tesli
Ta firma zanotowała wzrost sprzedaży o… 865 proc. Z kolei MG wzrosło o ponad 100 proc. Cupra – o 52 proc. Zaskakiwać może spory wzrost Suzuki (38 proc.). Tak czy inaczej, Europa jest królestwem tanich, małych aut. Czy mieszkańcy Zachodu po prostu nie mają potrzeby pokazywania się? A może idealnie dobierają auta do potrzeb i już wiedzą, że po zatłoczonym mieście nie ma sensu tłuc się wielkim SUV-em? Możliwe. Jadę się przejechać po mieście moim prawie pięciometrowym sedanem. Będę ciepło myślał o królu Sandero.
Czytaj również: