REKLAMA

Porsche wczoraj: ubijamy spalinowego Macana. Porsche dzisiaj: oto nowy spalinowy SUV

Porsche ubiło spalinowego Macana, bo tego wymagały przepisy i podobno tego oczekiwali klienci. Teraz doszło do wniosku, że w jego miejsce przedstawi spalinowego SUV-a. Pogubiłem się całkowicie.

Porsche wczoraj: ubijamy spalinowego Macana. Porsche dzisiaj: oto nowy spalinowy SUV
REKLAMA

Decyzja o wycofaniu spalinowego Porsche Macan była jedną z najdziwniejszych decyzji biznesowych w całej historii motoryzacji. Pierwszym winowajcą, który przychodzi na myśl w takich sprawach, są normy emisji spalin, ale nie w tym przypadku. Spalinowy Macan musiał zniknąć, bo jego oprogramowanie nie spełniało wymagań w zakresie cyberbezpieczeństwa. Dostosowanie go do unijnych regulacji miało być zbyt drogie. Tym samym spalinowy Macan zniknął z Europy, był jeszcze sprzedawany na rynkach, gdzie wycieki danych nie są problemem, a my dostaliśmy wersję elektryczną.

REKLAMA

Co ciekawe - ta wersja broni się wynikami sprzedażowymi, naprawdę istnieją klienci, którzy marzyli i marzą o elektrycznym Porsche Macan. Sam widziałem już kilkanaście egzemplarzy w ruchu ulicznym, więc sprzedaż musi być na niezłym poziomie. Według danych za pierwsze półrocze 2025 r. sprzedano ponad 25 tys. egzemplarzy elektrycznego modelu. Co ciekawe - do klientów trafiło ponad 20 tys. szt. poprzedniej generacji, tej spalinowej. Porsche doszło do wniosku, że nie wypada nie mieć spalinowego SUV-a rozmiarów Macana.

Porsche wprowadzi spalinowego SUV-a w ciągu trzech lat

Tempo jest iście ekspresowe, ale o tym za chwilę. Prezes Porsche Oliver Blume podczas prezentacji wyników sprzedażowych za pierwsze półrocze tego roku potwierdził, że maksymalnie do 2028 r. na rynek trafi spalinowy SUV, który nie będzie Macanem, bo ta nazwa zostanie przypisana do elektrycznej wersji, ale za to wypełni jego miejsce. Co więcej - żeby osiągnąć ekspresowe tempo wprowadzania nowego modelu, Porsche pójdzie do Audi i weźmie na tapet model Q5. To właśnie jego platforma PPC zostanie wykorzystana jako podstawa nowego SUV-a.

Silniki? Zapewne takie same jak w Audi - dwulitrowe benzyny i trzylitrowe V6. Nie zabraknie odmiany plug-in. W zasadzie dostaniemy Audi Q5 z kabiną Porsche i wyglądem Porsche, więc prawdopodobnie klienci pozabijają się w drzwiach salonu.

Czy warto było szaleć tak?

To pytanie ciśnie się na usta po zapowiedzi Porsche. Firma chciała iść z duchem czasu, oferować elektryczne samochody, a tymczasem okazało się, że klienci nadal chcą samochodów spalinowych. Zmienił się również klimat. Coraz głośniej słychać, że zakaz sprzedaży samochodów spalinowych od 2035 r. powinien zostać cofnięty, a producenci powinni mieć poluzowane normy. Czy tak będzie? Dowiemy się niedługo.

REKLAMA

Więcej o Porsche:

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-08-01T10:18:15+02:00
Aktualizacja: 2025-07-31T19:30:32+02:00
Aktualizacja: 2025-07-31T16:03:39+02:00
Aktualizacja: 2025-07-31T13:41:50+02:00
Aktualizacja: 2025-07-30T15:20:03+02:00
Aktualizacja: 2025-07-30T07:57:02+02:00
Aktualizacja: 2025-07-29T16:39:21+02:00
Aktualizacja: 2025-07-29T16:18:17+02:00
Aktualizacja: 2025-07-29T13:26:07+02:00
Aktualizacja: 2025-07-29T07:53:29+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA