Poduszki powietrzne dla początkujących motocyklistów. Sprawa jest przesądzona
Trend, który rozpoczął się w Hiszpanii, na pewno trafi do innych europejskich krajów. Początkujący motocykliści muszą korzystać z poduszek powietrznych.

W Hiszpanii motocykliści w trakcie kursu na prawo jazdy, a także towarzyszący im instruktorzy, od lipca 2025 r. mają obowiązek korzystać z poduszek powietrznych. Po uzyskaniu uprawnień najwidoczniej jeżdżą powoli i bezpiecznie, bo nosić ich już nie muszą.
Jedni jeżdżą bez kasków, inni z poduszką powietrzną
Trwała walka, by nie wprowadzać tych zmian. O tym obowiązku mówiono już w 2021 r., ale wtedy motocykliści się obronili, choć nie wiem, czy ich sprzeciw był słuszny. 65 proc. biorących udział w poświęconej temu ankiecie było przeciwnych. Argument jest głównie finansowy. Poduszki powietrzne dla motocyklistów nie są tanie i podnoszą koszty uzyskania uprawnień.
W Hiszpanii jest to niezwykle popularny środek transportu i nie działa to jak u nas, że motocykl to często zabawa dla ludzi z pieniędzmi. Tam motocykl nie jest wyborem formy spędzania wolnego czasu, ale także tanim środkiem transportu.
W tym roku udało się wprowadzić obowiązek jazdy z poduszką powietrzną w trakcie kursu na prawo jazdy, w części odbywanej w mieście.
Wielu powie, że to spisek producentów
Na pewno wiele osób tak uważa, że to spisek producentów poduszek powietrznych dla motocyklistów. Urazy klatki piersiowej to przyczyna 35 proc. zgonów na motocyklu i 25 proc. urazów wymagających pobytu w szpitalu. Jest solidna podstawa, by uważać, że nie jest to spisek.
Motocykliści obawiają się też, że to tylko krok do wprowadzenia obowiązkowych poduszek dla wszystkich motocyklistów. Do tego jeszcze daleka droga, ale poduszki w trakcie kursów w innych krajach na pewno w końcu też nadejdą. Kursanci nie są wtedy bardziej zagrożeni niż regularni motocykliści. Tu pewnie można dyskutować, czy brak umiejętności naraża ich bardziej niż nadmierne przekonanie o posiadaniu umiejętności. Odbieram to bardziej jako przyzwyczajenie ich do tego elementu dbania o własne bezpieczeństwo, od wczesnego etapu przygody z motocyklem.
Jak wygląda poduszka powietrzna motocyklisty?
Poduszka powietrzna dla motocyklisty nie przypomina tej samochodowej, nie jest nawet częścią motocykla (nie dotyczy Hondy Gold Wing). Jest to kamizelka, która po aktywacji napełnia się błyskawicznie powietrzem. Kamizelki różnią się rodzajem aktywacji. Popularna jest linka przymocowana do motocykla, która po naprężeniu powoduje uwolnienie ładunku CO2 umieszczonego w specjalnym naboju. Możliwe jest też stosowanie czujnika elektronicznego lub systemu czujników i żyroskopu, analizujących ruch kierowcy. Te częściej łączone są ładunkiem pirotechnicznym.
Ceny kamizelek ochronnych w Polsce to koszt od 2 tys. do 4 tys. zł. W przypadku niektórych modeli należy jeszcze liczyć się z kosztem wymiany naboju, po określonym przez producenta czasie lub po aktywacji. Mało kto u nas chce wydawać pieniądze na odzież ochronną. Dlatego wszelkie pomysły, by motocyklistom nakazywać noszenie poduszek budzą niechęć. Głównie dlatego, że to dodatkowy koszt.