Wasz ulubiony chiński SUV zostanie Moskwiczem. Po kodzie fabrycznym go poznacie
Rosyjska marka samochodów Moskwicz będzie miała zupełnie nowy model. Reaktywowany po latach producent z Moskwy przygotowuje nowego SUV-a, bazującego na coraz popularniejszym u nas MG HS.

Moskwicz to radziecka, a później rosyjska marka, której pojazdy niegdyś jeździły po krajach byłego bloku wschodniego. Moskiewska Fabryka Samochodów Małolitrażowych (MZMA), później nazwana Fabryką im. Leninowskiego Komsomołu (AZLK) przez dekady wytwarzała niedrogie, kompaktowe samochody. Ostatni model nosił nazwę Aleko, na bazie którego powstał także lekko zmodernizowany Swiatogor wraz z wydłużoną wersją Jurij Dołgorukij, oraz sedany zasługujące na miejsca na liście najbrzydszych aut w historii - Kniaź Władimir i Iwan Kalita.

Niestety, Moskwicz nie poradził sobie w nowym ustroju gospodarczym po upadku ZSRR i w 2001 r. ogłosił upadłość. Z czasem zakłady wykupiło Renault, by produkować tam swoje auta na potrzeby rynków Wspólnoty Niepodległych Państw. Teraz będą mieli chińskiego SUV-a.
Moskwicz, czyli rosyjska klasyka na chińskiej bazie
W 2022 r. na skutek sankcji nakładanych na Rosję, Francuzi za symboliczną kwotę sprzedali fabrykę Miastu Moskwa, które następnie utworzyło tam spółkę "Moskiewska Fabryka Samochodów Moskwicz". Zaczęła ona produkcję samochodów pod reaktywowaną marką Moskwicz, jednak nie są to konstrukcje rosyjskie - wszystkie auta tej marki to w rzeczywistości konstrukcje chińskiego koncernu JAC. Jej oferta stale się rozszerza i obecnie pod jej szyldem sprzedawane są cztery modele:
- miejski crossover Moskwicz 3 wraz z elektryczną wersją 3e (Sehol E40X)
- kompaktowy crossover Moskwicz 5 (Sehol X6)
- kompaktowy sedan Moskwicz 6 (Sehol A5 Plus)
- średniej wielkości SUV Moskwicz 8 (Sehol X8)

Jednak wygląda na to, że kolejny z Moskwiczów nie będzie autem od JAC. Nowy model ma nosić nazwę M70 i ma bazować na dobrze u nas znanym MG HS, czyli aucie stworzonym przez szanghajski koncern SAIC.
Skąd wiadomo, że chodzi o MG?
Redaktorzy portalu Kitajskije Awtomobili dotarli do wyciągu z deklaracji zgodności - dokumentu, którego uzyskanie jest niezbędne do uzyskania homologacji dla samochodu na rynek rosyjski. Z treści deklaracji wynika, że fabryczne oznaczenie samochodu Moskwicz M70 to AS33. Zaś wg kodów TNWED (Ujednoliconej Nomenklatury Towarowej dla Zagranicznej Działalności Gospodarczej) wynika, że owy AS33 to samochód osobowy z dwoma silnikami o pojemnościach skokowych 1000-1500 i 1800-2300 cm3.

Łatwo rozszyfrować, że fabryczny kod AS33 należy do trzeciej generacji Roewe RX5, znanej na eksport jako MG HS drugiej generacji, zaś pojemność silników pasuje do benzynowych jednostek z HS - 1.5 oraz 2.0 turbo.
Kiedy Moskwicz M70 pojawi się w rosyjskich salonach, wciąż pozostaje tajemnicą. Podobnie jak przyczyny zmiany dostawcy przez Moskiewską Fabrykę Samochodów. Trzeba jednak przyznać, że M70 nie będzie stylistycznie odbiegać od swoich braci.
O autach MG przeczytasz tutaj: