Oto nowe nazewnictwo BMW. Nadchodzą modele X640 i iX660. Czy już się pogubiliście?
Nadchodzi nowe nazewnictwo BMW. Ma być prościej i bardziej logicznie, ale póki co wygląda na to, że zrobi się trudniej. Do niemieckiego urzędu patentowego wpłynęło mnóstwo wniosków.
Kiedyś sprawy były proste. Na rynku były modele serii 3, 5 i 7, a kolejne cyfry w nazwie oznaczały pojemność silnika. 330i miało motor trzylitrowy, 520i dwulitrowy, a 750i napędzał silnik o pojemności aż pięciu litrów. Ale to już dawno i nieprawda.
Teraz oznaczenia nie odpowiadają już pojemności silnika. W dobie downsizingu i używania jednej jednostki w kilku wariantach mocy, połowa gamy musiałaby się nazywać „320i”. Poza tym, pojawiły się też m.in. SUV-y. BMW nie zdecydowało się nigdy na wprowadzenie tradycyjnej logiki nazewnictwa do SUV-ów. Nie było BMW X540i, tylko X5 40i. Aż do teraz.
Oto nowe nazewnictwo BMW
W ciągu ostatnich dwóch tygodni do niemieckiego urzędu patentowego wpłynęło aż 43 wniosków od firmy z Monachium o zarejestrowanie nowych nazw. To sposób na uporządkowanie lekkiego bałaganu, który pojawił się w związku z urodzajem typów nadwozia, modeli, typów napędu i zasilania. Do modeli z końcówką „i” (czyli benzynowych) i „d” (diesle) dołączyły jeszcze wozy hybrydowe i elektryczne. eDrive, xDrive, sDrive… można się pomylić.
BMW zgłosiło m.in. takie nazwy jak iX750, X750 i i750. Ta pierwsza mogłaby pojawić się na klapie elektrycznego SUV-a X7 (stąd „i” na początku), druga w wersji benzynowej, a trzecia – w limuzynie serii 7 na prąd. Z kolei 530e pozostałoby hybrydową „Piątką”, a wersja elektryczna nazywałaby się i530. iX540 byłoby już nazwą dla elektrycznej odmiany X5.
Czy nowe nazewnictwo BMW działałoby też w wypadku SUV-a iX?
To wprowadziłoby zamęt. BMW oferuje teraz model iX, czyli sporego SUV-a dostępnego wyłącznie w wersji elektrycznej. Nie mógłby się nazywać „po nowemu” iX40, bo byłoby to nielogiczne. Co czeka iX? Być może stanie się z nim to, co Audi zrobiło z e-tronem, obecnie znanym jako Q8 e-tron – będzie musiał przyjąć nowe „imię”.
Czy nowe nazewnictwo BMW sprawi, że będzie łatwiej połapać się w gamie marki? Na początku przewiduję spore zamieszanie i pomyłki. Z podobnymi kłopotami boryka się większość marek, zwłaszcza premium. Mercedes od dawna mówi o upraszczaniu gamy, a Audi unifikuje nazewnictwo aut spalinowych i elektrycznych. Nowe A6 z motorem benzynowym będzie… A7, ale spalinowe A7 też zostaje. Niedługo trzeba będzie się doktoryzować z nazewnictwa niemieckich producentów.
Oto pełna lista nazw, które BMW zarejestrowało w urzędzie patentowym.
BMW serii 1/i1:
• i120
• i130
• i140
BMW X1/iX1:
• iX120
• iX130
BMW X2/iX2:
• iX220
• iX230
• iX240
BMW serii 3/i3:
• i320
• i330
• i340
• M350
BMW X3/iX3:
• iX330
• iX340
• iX350
BMW serii 4/i4:
• i420
• i430
• i450
BMW X4/iX4:
• X420
• iX430
• iX440
BMW serii 5/i5:
• i530
• i550
BMW X5/iX5:
• X540
• X550
• X560
• iX540
• iX550
• iX560
BMW X6/iX6:
• X640
• X650
• iX640
• iX650
• iX660
BMW serii 7/i7:
• i740
• i750
• i760
BMW X7/iX7:
• X740
• X750
• X760
• iX740
• iX750
• iX760
Czytaj również: