Nowe centrum Tesli na mapie Polski. Teraz nic ich nie powstrzyma
W Tesli widocznie nie słyszeli, że salony samochodowe to smutny przyśpiewka przeszłości. Nieprawda, słyszeli, ale i tak otwierają nowy salon w Katowicach.
Słyszę o tym od lat, że ruch klientów w salonach samochodowych spada. Zdziwilibyście się, widząc, jak niskie są to wartości. Trochę ruchu zgarniają salony umiejscowione w pobliżu centrów handlowych. Tam, gdzie stereotypowa żona idzie na zakupy, a stereotypowy mąż musi ze sobą coś w tym czasie zrobić i idzie pooglądać samochody. Przełożenie z takiej turystyki zakupowej na sprzedaż jest żadne. Klient typu "apacz", który nie kupuje, tylko pacza, sprawia tylko, że handlowiec może rozprostować nogi, bo musi wstać od biurka i zapytać, czy może pomóc. W przypadku Tesli, nowy salon ma wyjątkowy sens.
Są też marki, których klienci cenią sobie kontakt osobisty. Z tego co pamiętam, dwa nowe salony w Polsce otworzył ostatnio Lexus. Nie zmienia to ogólnego obrazu sytuacji. Klient przychodzi często z gotową konfiguracją do salonu, albo w ogóle tylko rozsyła maile w Polsce, szukając, kto mu sprzeda najtaniej. Marki mają różne podejścia do takich praktyk, ale Tesla to już w ogóle ma politykę wyjątkową.
Salon Tesli w praktyce nie istnieje
Tesla stara się modyfikować tradycyjne podejście do produkowania i sprzedawania samochodów. Jednym z tych elementów jest brak tradycyjnej sieci dealerskiej. Z tego powodu powstawały problemy w niektórych stanach USA. Jeśli prawo do sprzedawania samochodów miał tylko dealer, robił się kłopot, gdy dealera nie było, bo nie dawało się sprzedawać.
Sprzedaż samochodów w Tesli ma formę internetową. Zamówienie na auto składa się online. Zdarzały się specyficzne momenty w historii firmy, gdzie można było zadzwonić i zamówić auto. W Kanadzie w pewnym momencie dało się zamówić specjalną (ale osłabioną, a nie wzmocnioną) wersję Tesli Model 3, wyłącznie przez telefon. Punkty Tesli to showroomy, miejsca prezentacji aut, a nie salony dealerskie. Z zewnątrz może nie widać różnicy — jest budynek z dużym napisem — ale one istnieją. Nowy punkt Tesli pomoże rozładować korki, bardziej niż sprzedawać samochody.
Nowe centrum Tesli w Katowicach
Tesla na swej polskiej stronie ma zakładkę poświęconą lokalizacji swoich salonów i są tam wymienione trzy lokalizacje, ale nie są to salony w tradycyjnym rozumieniu tego słowa. Teraz informuje o otwarciu centrum w Katowicach. Obecnie ma salon i serwis w podwarszawskich Ząbkach, oraz dwie lokalizacje typu "popup" - w Gdańsku i Katowicach. Istnieją jeszcze dwie lokalizacje samoobsługowe, Poznaniu i Wrocławiu.
Teraz w Katowicach, przy al. Walentego Roździeńskiego 208, powstanie kolejne centrum Tesli. 10. czerwca to data otwarcia nowego centrum Tesli. Sprzedaż samochodów będzie działać w godzinach 10-18 od poniedziałku do soboty, a serwis od 7 do 18 w dni robocze.
Centrum ma obsługiwać całe południe Polski. Zapewne przyczyni się do wzrostu sprzedaży, bo nowy punkt, zawsze się do tego przyczynia. Dla dotychczasowych klientów zapewne ważniejszy będzie dostęp do serwisu. Nie da się powiedzieć, żeby marka rozpieszczała klientów rozbudowaną siecią serwisową, bo serwis Tesli był w Ząbkach i tyle, choć działają jeszcze serwisanci mobilni. Z drugiej strony, jako swoją przewagę Tesla widzi brak konieczności odwiedzania serwisu. Nowi klienci ucieszą się jeszcze z jednego udogodnienia. Katowicki punkt będzie również wydawał zakupione samochody, co na pewno odciąży punkt w Ząbkach. Tesla raczej ma większy problem z wydawaniem aut niż ze sprzedawaniem.
Tesla — sprzedaż 2023 r.
Tesla sprzedała w 2023 r. w Polsce 4,3 tys. samochodów. Większość z nich to Modelu Y - 2,5 tys. sztuk. Model 3 zanotował wynik na poziomie 1,8 tys. egzemplarzy. Kolejna marka na podium to Volkswagen, który sprzedał 1,5 tys. elektrycznych pojazdów, czyli mniej niż znalazło się chętnych na drugi pod względem popularności model Tesli. Trudno nie mówić o dominacji Tesli, osiągniętej z jednym prawdziwym salonem i serwisem. To teraz będą mieć dwa, a w dodatku ciągle zaskakują konkurencję niezwykle dynamicznym podejściem do cen. Strach się bać.
Tesla w Polsce: