REKLAMA

Nowe BMW X5 będzie mocarne. Dostanie drugi silnik, ale to nie tak jak myślisz

Nowe BMW X5 przyniesie wiele nowości, ale największą jest to, że będzie występować w takiej liczbie wersji jak nigdy dotąd. Najnowsze wieści dotyczą spalinowego wsparcia.

Nowe BMW X5 będzie mocarne. Dostanie drugi silnik, ale to nie tak jak myślisz
REKLAMA

Nowe BMW X5 o oznaczeniu kodowym G65 trafi do produkcji już w przyszłym roku. Ostatnio dowiedzieliśmy się, że będzie występować w wersji spalinowej (zarówno z silnikami benzynowymi, jak i diesla), jako hybryda plug-in oraz co najciekawsze - w odmianie elektrycznej jako iX5. To duża nowość, bo jeszcze nie było w gamie producenta takiego samochodu.

BMW chwali się, że wersja elektryczna ma być czymś zupełnie nowym w zakresie efektywności wykorzystania prądu. Zasięg ma wynosić ponad 700 km, dzięki architekturze 800 V obsługiwane moce ładowania mają oscylować ponad 300 kW, a do tego akumulatory będą miały większą gęstość. Okazuje się jednak, że BMW przygotowało jeszcze jedną niespodziankę.

REKLAMA

Nowe elektryczne BMW X5 będzie mieć silnik spalinowy. Jak za dawnych czasów

Według przecieków bawarski producent rozważa wprowadzenie wersji z range extenderem. Za tym pojęciem kryje się silnik spalinowy, który nie jest połączony z kołami, a jego jedynym zadaniem jest wytwarzanie energii dla silnika elektrycznego. To wielki powrót takiego napędu do bawarskiej marki, bo kiedyś oferowała go w modelu i3. Wtedy za generowanie energii odpowiadał dwucylindrowy silnik benzynowy.

Skąd ten pomysł? Range extender zyskuje popularność w Chinach, a to najważniejszy rynek dla BMW. Taka odmiana miałaby oferować nawet ponad 1000 km zasięgu pomiędzy tankowaniem/ładowaniem, co jest świetnym wynikiem, zwłaszcza że mówimy o ponad 2,5-tonowym SUV-ie. Jaki silnik spalinowy zostanie użyty w przypadku iX5? To układ firmy ZF, który występuje w dwóch wariantach: eRE i eRE+. W przypadku pierwszego mamy silnik elektryczny, przekładnię planetarną i zintegrowany konwerter. W wersji z plusem dodano sprzęgło i mechanizm różnicowy, dzięki czemu może służyć jako dodatkowy napęd, np. napędzając jedną z osi w razie potrzeby. Rozwiązanie eRE i eRE+ od ZF wydajnie oszczędza paliwo, zmniejsza emisję spalin, a dodatkowo oferuje świetne zarządzanie energią.

BMW idzie na grubo

Nowe X5 ma trafić do jak największego grona klientów, bez względu na użyty napęd. Bawarczycy nie wahają się sięgać po nowe rozwiązania, byleby tylko ucieszyć Chińczyków. My dostaniemy go rykoszetem.

Więcej o BMW przeczytasz w:

REKLAMA
REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-06-05T15:03:38+02:00
Aktualizacja: 2025-06-04T14:58:51+02:00
Aktualizacja: 2025-06-04T13:56:17+02:00
Aktualizacja: 2025-06-03T19:24:41+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA