REKLAMA

Producentów czeka wyzwanie. Na autach mają się pojawić nowe etykiety

Global NCAP i Latin NCAP chcą wprowadzić system oznakowania bezpieczeństwa pojazdów. Rozwiązanie może poprawić świadomość klientów, choć będzie wyzwaniem dla producentów.

Producentów czeka wyzwanie. Na autach mają się pojawić nowe etykiety
REKLAMA

Zapewne każdy wie, jak wyglądają etykiety informacyjne naklejone na nowych oponach lub urządzeniach elektronicznych. Niewielkie karteczki potrafią dostarczyć dużo informacji o produkcie i często decydują o finalnym wyborze klienta. Global NCAP i Latin NCAP zaapelowały o wprowadzenie podobnego rozwiązania dotyczącego bezpieczeństwa samochodów.

REKLAMA

Etykiety bezpieczeństwa pojazdów

Pod koniec maja odbył się szczyt Międzynarodowego Forum Transportu. Podczas trwania wydarzenia Global NCAP i Latin NCAP przedstawiły swój szczegółowy raport ministrom transportu z całego świata. Raport zatytułowany „Schematy etykietowania oceny bezpieczeństwa pojazdów dla konsumentów” może odmienić sposób wyboru samochodu.

Według raportu, od 2000 roku na świecie wyprodukowano 3 miliardy samochodów i motocykli. Mimo wielu różnych marek, niewielu producentów otwarcie informuje klientów o ocenach zdobytych podczas testów NCAP. Wyniki zazwyczaj są dostępne jedynie na stronie internetowej – często w trudnej do znalezienia w zakładce. Na udzielenie takich informacji podczas wizyty u dealera również nie ma co liczyć.

Producenci będą musieli się postarać

Aktualnie przepisy bezpieczeństwa różnią się w zależności od regionu. Korzystając z łagodniejszych regulacji, producenci mogą oferować mniej bezpieczne modele lub wersje, co przekłada się na większe ryzyko doznania poważniejszych obrażeń lub śmierci. Zdaniem Global NCAP i Latin NCAP, nowy system może całkowicie zniwelować występujące różnice.

System etykietowania bezpieczeństwa pojazdów jest ważnym krokiem w kierunku oceny bezpieczeństwa, które bezpośrednio wpływa na zachowania konsumentów. Mamy nadzieję, że ten raport stanie się potężnym narzędziem dla rządów na całym świecie, zwłaszcza dla tych, które odwlekały przyjęcie obowiązkowego systemu etykietowania bezpieczeństwa pojazdów – dodał Alejandro Furas, sekretarz generalny Latin NCAP.

Należy dodać, że etykietowanie pojazdów nie jest całkowicie nowym pomysłem. W niektórych częściach świata można znaleźć etykiety dotyczące efektywności paliwowej (VFEL) informujące o średnim zużyciu paliwa, jego kosztach lub emisji CO2. Global NCAP i Latin NCAP zaproponowały też stworzenie wspólnej etykiety, która jednocześnie zawrze wyniki testów zderzeniowych oraz efektywności paliwowej.

Za bezpieczeństwem idą pieniądze

Przedstawiony raport zainteresował wielu członków spotkania. Oczywiście wprowadzenie etykiet byłoby dodatkową możliwością zarobku NCAP i stanowiłoby wyzwanie dla producentów. Większa presja mogłaby przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa. Z drugiej strony, opracowanie nowych rozwiązań w kwestii bezpieczeństwa może być kosztowne, co wypłynie na wzrost cen samochodów.

Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu poparła pomysł Global NCAP i Latin NCAP, choć ich uznanie nie wpływa bezpośrednio na decyzję, którą wyda Komisja Europejska i Parlament Europejski. Niewykluczone, że w niedalekiej przyszłości rozwiązanie zostanie wcielone w życie, dzięki czemu zwiększy świadomość konsumencką.

Więcej o NCAP przeczytasz tutaj:

REKLAMA
REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-06-02T19:11:23+02:00
Aktualizacja: 2025-06-02T17:40:03+02:00
Aktualizacja: 2025-06-02T15:30:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-02T14:05:42+02:00
Aktualizacja: 2025-06-01T13:45:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-01T10:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-30T17:26:48+02:00
Aktualizacja: 2025-05-30T15:20:47+02:00
Aktualizacja: 2025-05-30T12:30:14+02:00
Aktualizacja: 2025-05-29T18:39:54+02:00
Aktualizacja: 2025-05-29T18:06:33+02:00
Aktualizacja: 2025-05-29T17:09:13+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA