Obraz z kamery na „zegarach” – pomysł Kii na rozwiązanie problemu „martwego pola”
Kia Sorento zadebiutuje w Polsce z rozwiniętym systemem ostrzegania o przeszkodach na sąsiednim pasie ruchu, dzięki któremu martwe pole przestanie być problemem.
![Kia Sorento 2020 premiera](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/03/kia-sorento-2020-premiera-7.jpg)
Tzw. martwe pole, czyli obszar wokół samochodu, którego nie obejmują nawet prawidłowo ustawione lusterka zewnętrzne, od lat jest zmorą kierowców. Japończycy radzili sobie z nim montując lusterka na nadkolach - daleko przed szybą kierowcy. To rozwiązanie również miało wady, bo przy zachowaniu sensownej wielkości lusterek, niewiele było w nich widać, przez co nie przetrwało do dziś.
![Toyota Century](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/07/toyota-century-2008-1-5.jpg)
Powszechnie stosowanym rozwiązaniem są dziś światełka ostrzegawcze.
Diody zatopione w szkle lusterka, albo w przednim słupku świecą, gdy czujniki dostrzegą pojazd doganiający nasze auto na sąsiednim pasie. I to rozwiązanie zasadniczo rozwiązuje problem. Choć można pozbyć się go w bardziej kreatywny sposób.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/05/Blind-spot-1-1.jpg)
Martwe pole można zlikwidować wymieniając lusterka na kamery.
Obraz z obiektywu trafia na ekrany umieszczone w aucie. Widzieliśmy to już w VW XL1, ostatnio auta z takim rozwiązaniem zaczęło sprzedawać Audi w e-tronie, niebawem dołączy do niego np. Honda z modelem e.
![Bruksela salon samochodowy](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/01/bruksela-salon-samochodowy-20.jpg)
Jednak zastąpienie lusterek kamerami nie zawsze się sprawdza.
Mikołaj mocno narzekał na to rozwiązanie testując e-trona. Poza tym, że trudno było się do niego przyzwyczaić, to w słoneczny dzień nie sposób było cokolwiek zobaczyć w ekranach zamontowanych w narożnikach drzwi. Na szczęście w Audi nie jest to obowiązkowy element wyposażenia, można pozostać przy zwykłych lustrach.
![audi etron lusterka](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/06/audi-etron-lusterka-13.jpg)
Kia proponuje hybrydę - w Sorento będzie montować lusterka i kamerę jednocześnie.
Za kierownicą nowego Sorento zamiast zegarów znajdzie się ekran o przekątnej 12,3 cala i rozdzielczości 1920x720 pikseli. Na co dzień będzie można na nim oglądać oczywiście prędkościomierz i obrotomierz, albo np. mapę.
![Kia Sorento 2020 premiera](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/03/kia-sorento-2020-premiera-5.jpg)
Ale jeśli kierowca zasygnalizuje, że chce zmienić pas, a system stwierdzi, że w martwym punkcie znajduje się pojazd, którego kierowca może nie widzieć, szybko podmieni prędkościomierz na obraz z kamery pod lusterkiem. Ma to wyglądać tak:
![Kia Sorento martwe pole](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/05/Kia-Sorento-BVM-1.jpg)
Niestety, nie będzie to element wyposażenia seryjnego. Ma to być część składowa pakietu wyposażenia obejmującego układ kamer 360 stopni i nagłośnienia Bose Performance. Ile będzie kosztował – tego jeszcze nie wiemy. Podobnie jak nie znamy daty wprowadzenia do sprzedaży ani ceny nowego Sorento – to wciąż pieśń przyszłości.