Nowy SUV Kii oficjalnie w Europie. Kiedy Stonic jest za mały, a Sportage za drogi
Właśnie pokazano oficjalne zdjęcie Kii Seltos - nowego miejsko-kompaktowego SUV-a w ofercie Kii. Choć oficjalnie stworzono go jako model globalny, to dopiero właśnie pokazana druga generacja trafi na stary kontynent.

Kia Seltos to najnowszy z SUV-ów, którego Koreańczycy serwują na Starym Kontynencie - choć nie było wiadome, czy ostatecznie trafi na nasz rynek, gdyż trzeba przyznać, że Kia, wprowadzając Seltosa, sama trochę robi sobie wewnętrzną konkurencję. Sama określa go jako "SUV segmentu B plus" - co oznacza mniej więcej tyle, że ma 4,43 m długości i rozstaw osi wynoszący 2,69 m, czyli mieści się idealnie między Stonikiem i Sportage'em, a także jest wyższy niż Niro (i wyłącznie spalinowy) oraz mniejszy, ale z bagażnikiem o pojemności 536 l bardziej praktyczny niż Xceed. Nadążacie?
Przyjrzyjmy się bliżej - może się coś rozjaśni
Nowa Kia Seltos opiera się na najnowszej wersji platformy K3 - tej samej, na której zbudowano Kię Niro i Hyundaia Konę. W porównaniu do poprzedniej generacji do budowy nadwozia zastosowano stal o wysokiej wytrzymałości, dzięki czemu nadwozie jest sztywniejsze, a także poprawiono wyciszenie wnętrza i ogólny komfort podróżowania.

Pod względem stylistyki Seltos nie ma się czego wstydzić - kształt jest raczej typowy dla SUV-ów, nieco pudełkowaty, lecz doprawiono go przyjemnymi dla oka detalami. Jak definiuje go Karim Habib, szef designu Kii oraz autor stylistyki Seltosa - ma być on jednocześnie "nowoczesny, dynamiczny i solidny".

Możemy w nim dostrzec elementy znane z innych SUV-ów południowokoreańskiej marki jak Stonic, Niro, Sportage, czy także elektryczny EV3, w tym mocno kanciaste linie, charakterystyczną dla najnowszych Kii "tygrysią twarz" z przodu, oraz osłonę chłodnicy z podświetleniem LED o nazwie "Star Map". Do tego średnio lubiane chowane klamki, felgi aluminiowe w trzech rozmiarach - 16, 18, oraz 19 cali, zależnie od wersji wyposażenia.

A jak już wspomniałem o wersjach wyposażenia - Seltos ma mieć trzy, zwane Baseline, X-Line i GT-Line. Dokładne specyfikacje każdej z wersji jeszcze nie są doprecyzowane - mają się jednak różnić detalami stylistycznymi nadwozia, zaś w wyposażeniu mają się znaleźć m.in. systemy Highway Driving Assist 2 i Lane Following Assist 2 z automatycznym asystentem zmiany pasa ruchu, system Safe Exit Warning, 12-calowy wyświetlacz HUD na przedniej szybie, a także funkcja Digital Key w aplikacji na smartfony.
Na początek jeden silnik
W Europie pierwszym silnikiem w Seltosie ma być turbodoładowany benzyniak 1.6 T-GDI o mocy 180 KM i momencie obrotowym 265 Nm. Ma on przenosić napęd na koła przednie lub wszystkie cztery, za pośrednictwem sześciobiegowej, manualnej skrzyni biegów lub 7-stopniowej, automatycznej skrzyni biegów z podwójnym sprzęgłem. Wersja 4x4 oferuje także wielowahaczowe zawieszenie tylne oraz dodatkowe tryby jazdy, dostosowane do konkretnych rodzajów nawierzchni - Snow, Mud i Sand.

Oprócz jednostki T-GDI do Seltosa ma zostać wprowadzony także układ hybrydowy. Wiadomo o nim niewiele - w zasadzie tyle, że ma mieć funkcję V2L (Vehicle-to-Load) do zasilania zewnętrznych urządzeń elektrycznych, a także system inteligentnego hamowania regeneracyjnego 3.0, który optymalizuje odzyskiwanie energii, automatycznie dostosowując hamowanie regeneracyjne na podstawie danych dotyczących ruchu drogowego i nawigacji.
Ostateczna premiera Seltosa w poszczególnych państwach Europy ma nastąpić latem 2026 r. - wtedy również poznamy wciąż tajne szczegóły, z cenami na czele.
Więcej o Kiach przeczytasz tutaj:







































