Grupa Volkswagena ratuje silniki spalinowe. Nadchodzi „Project Nova”
Samochody elektryczne to przyszłość, ale silniki spalinowe to nie przeszłość. Grupa Volkswagena to zrozumiała, dlatego chce efektywnie korzystać z silników spalinowych w przyszłości. Oto „Project Nova”.

Żyjemy w ciekawych czasach. Obserwujemy ciągłą przemianę producentów, którzy jednocześnie próbują spełnić oczekiwania Unii Europejskiej i klientów. Ci pierwsi chcą elektryfikacji, a drudzy spalinowej motoryzacji. Nie da się zadowolić wszystkich dookoła, dlatego wiele marek znalazło się na skraju bankructwa. Grupa Volkswagena nie chce żadnego smutnego losu, dlatego przygotowała „Project Nova”.

„Project Nova” ocali silniki spalinowe
Samochody elektryczne rozwijają się wolniej, niż przewidywano. Jeszcze kilka lat temu wielu producentów ogłosiło kontrowersyjne plany przejścia wyłącznie na napęd elektryczny. Obecnie, gdy zdano sobie sprawę, że postęp technologii elektrycznej odbywa się zdecydowanie wolniej, niektóre marki zaczęły wycofywać się ze swoich deklaracji.
Grupa Volkswagena w 2018 roku ogłaszała, że do 2026 roku przejdą całkowicie na napęd elektryczny. Teoretycznie zostało jej pięć miesięcy, ale już teraz możemy stwierdzić, że mimo wielu nowych samochodów elektrycznych, jesteśmy daleko od zaprezentowania ostatniego spalinowego modelu.
Co więcej, miało to zostać potwierdzone przez źródła blisko powiązane z firmą. Klientów trudno jest zaskoczyć samochodem elektrycznym, który pokochają, a oferowane modele stają się coraz bardziej niewystarczające. Potwierdza to Taycan, który mimo dobrego startu, sprawił, że Porsche poniosło straty. Audi, Bentley i Lamborghini boją się podobnego scenariusza.

Zaawansowana jednostka pomoże markom premium
Marki premium Grupy Volkswagena próbowały swoich rozwiązań w kwestii silników elektrycznych, ale obecnie odraczają je w czasie. Lamborghini wstrzymało prace nad całkowicie elektrycznym modelem do czasu, gdy rynek samochodów elektrycznych wystarczająco się rozwinie. Okazuje się, że w przypadku niemieckiej grupy ten moment może wcale nie nastąpić, ponieważ uratuje ją „Project Nova”.
„Project Nova” to plan zakładający opracowanie platformy dla silnika benzynowego dla dużych sedanów, SUV-ów i samochodów sportowych luksusowych marek Grupy Volkswagena, które korzystają z silników spalinowych lub są hybrydami typu plug-in. Projekt opiera się na rezygnacji z wielu osobnych sterowników. Zamiast tego samochody byłyby wyposażone w kilka zaawansowanych komputerów.
Stworzona w ten sposób „architektura strefowa” mogłaby zwiększyć wydajność niektórych funkcji jak systemy bezpieczeństwa, multimedia czy sterowanie szybami. To pozwoliłoby zmniejszyć masę, usprawnić działanie systemów pokładowych i obniżyć koszty produkcji. Rivian pomaga Grupie Volkswagena opracować podobne rozwiązanie do samochodów elektrycznych, dlatego równoległe prowadzenie prac nad „Project Nova” mogłoby doprowadzić do opóźnień.

Jest inny kandydat, ale przeszkodą są pieniądze
W związku z tym Grupa Volkswagena rozważa powierzenie tego zadania amerykańskiemu Applied Intuition. Start-up specjalizuje się w oprogramowaniu do systemów autonomicznych i ma doświadczenie zdobyte dzięki współpracy z innymi producentami. Zespół projektowy, który miałyby pracować z firmą, został powołany w kwietniu, ale problemem są pieniądze.
Umowa wciąż nie została podpisana, bo oznaczałoby to inwestycję na poziomie 4 mld euro. Zdaniem Grupy Volkswagena, to dużo pieniędzy, a podpisanie umowy wiązałoby się z niezadowoleniem niemieckich związków zawodowych.
Innym planem na przedłużenie życia silników spalinowych jest przeprojektowanie obecnie używanych platform. Najważniejsze, że Grupa Volkswagena zrozumiała, co będzie dla niej najlepsze. Kto by pomyślał, że dożyjemy momentu, w którym, zamiast szukać alternatyw dla silników spalinowych, szukamy alternatyw dla silników elektrycznych.
Dowiedz się więcej o Grupie Volkswagena: