Przestudiowałem wyposażenie nowych SUV-ów DFSK. Baza spoko, prestiż nie bez wad
Można dyskutować, czy faktycznie marka DFSK wczoraj zadebiutowała na polskim rynku. Na pewno nie miała wcześniej spalinowych SUV-ów.
Chyba że coś przeoczyłem. Wczoraj pisaliśmy o tym, że rok 2025 może być prawdziwym rokiem chińskiej motoryzacji na naszym rynku. To, co działo się w ubiegłym, to jedynie przygrywki. Zaprezentowano kilka, zapowiedziano kilkanaście nowych samochodów. Większość z nich to SUV-y z napędem hybrydowym.
DFSK to jedna z nowych marek.
Jedną z nowych marek jest DFSK (Dongfeng Sokon), ale całkiem nowa nie jest. Już kilkanaście lat temu oferowała u nas auta dostawcze. Warto przypomnieć jak uroczo prezentował się jeden z nich w barwach firmy kurierskiej. Grill z pewnością zdobył uznanie wśród fanów arki BMW. Jak ładnie opisywała to kiedyś prasa „prowadzenie DFSK wymaga nieco samozaparcie".
W drodze DFSK drodze do porządnego debiutu z udziałem aut osobowych mogliśmy poznać auta sprzedawane pod marką Seres. Były to samochody elektryczne o nadwoziu SUV, ale nie odniosły u nas sukcesów sprzedażowych. Samochody z nowego rozdania na pewno poradzą sobie lepiej, bo lepiej odpowiadają na oczekiwania klientów.
DFSK E5 - hybrydowy SUV
Dwa podobne do siebie modele osobowe od DFSK na start, to zobaczymy w Polsce. DFSK E5 to sporych rozmiarów SUV z napędem hybrydowym typu plug-in. Jego wymiary to:
- Długość 4760 mm
- Szerokość 1865 mm
- Wysokość 1710 mm
- Rozstaw kół 2785 mm
Jest 7-miejscowy, nawet nie ma wariantu z 5 miejscami. Ma silnik wolnossący i możliwość jazdy wyłącznie na prądzie.
Podstawowe dane techniczne wyglądają tak:
- pojemność silnika 1498 ccm
- moc silnika spalinowego 102 KM (135 Nm)
- moc silnika elektrycznego 177 KM (300 Nm)
- łączna moc układu 217 KM
- pojemność akumulatorów 17,52 kWh
- zasięg na prądzie 87 km
- czas ładowania 4 godz.
- zbiornik paliwa 60 litrów
- automatyczna skrzynia biegów E-CVT
- napęd na przód
- zawieszenie tylne wielowahaczowe Multi-Link
Auto rozpędza się do 100 km/h w 7,4 s, a jego prędkość maksymalna to 165 km/h. Nie jest to imponująca wartość, ale może z 7-osobami na pokładzie nie wypada jechać szybciej.
Dwie wersje wyposażenia
Cennik rozpoczyna kwota 153 900 zł. Tyle kosztuje wersja Comfort. Jest też wersja Prestige za 177 900 zł, identyczna pod względem technicznym. Różnice są jedynie w wyposażeniu. W cenie tańszej wersji dostaniemy:
- czujniki parkowania z tyłu (w Prestige z tyłu i przodu)
- 4 poduszki powietrzne (w Prestige 6)
- systemy zapobiegające blokowaniu kół i wspierające ruszanie w trudnych warunkach
- kamerę cofania (obraz 360 stopni w Prestige i rejestrator jazdy)
- automatyczną klimatyzacja
- dwa ekrany, 7-calowy i 12 calowy
- ogrzewane i wentylowane fotele przednie sterowane elektrycznie (kierowcy w 6 kierunkach, pasażera w 4)
- reflektory LED
- tempomat (niestety, zwykły, a nie aktywny)
- funkcję V2L, czyli zasilanie urządzeń zewnętrznych
- ładowarkę 6,6 kW.
W wersji Prestige, oprócz elementów już wymienionych, dochodzi jeszcze:
- panoramiczny dach
- zastosowanie mikrofibry w tapicerce
- 12 głośników (w Comfort 4) i wzmacniacz
- bezprzewodowe ładowanie telefonu
- dodatkowe systemy wspierające kierowcę, jak system monitorowanie martwego pola.
Jest 5 kolorów lakieru do wyboru i 2 wersje tapicerki (beżowa i czarna). Wentylowane fotele to element wyposażenia, który trudno spotkać u bardziej znanych nam producentów, szczególnie w wersji podstawowej. Tylko tempomat to mógłby być jednak aktywny, a tego nie ma nawet w wyższej wersji.
DFSK FX600
Nie będzie łatwo odróżnić model FX600 od E5, gdy któryś z nich zauważy się na ulicy. Przedni grill stanowi największą wizualną różnicę. FX600 jest minimalnie krótszy (4720 mm) od E5, poza tym wymiary są identyczne. Zbiornik paliwa jest mniejszy o 2 litry niż w E5, to jeszcze jedna minimalna różnica. FX600 jest też wyłącznie 7-miejscowy.
Różnie je za to napęd. FX600 napędza turbodoładowany silnik 1.5 o mocy (300 Nm) o mocy 177 KM, połączony z 6-stopniową automatyczną skrzynią biegów. Będzie możliwość montażu instalacji LPG, ale auto ma bezpośredni wtrysk paliwa. Przyspieszenie do setki nie zostało podane w informacji prasowej.
Ceny startują od 139 900 zł za wersję Comfort, na 151 900 zł kończąc, bo wersje wyposażenia są także tylko dwie. Podstawowe różnice między nimi to:
- 4 poduszki w Comfort, a 6 poduszek w Prestige
- czujniki parkowania z przodu w Prestige, bo z tyłu są od razu
- kamera cofania vs panoramiczny system parkowania
- rejestrator jazdy tylko w Prestige
- mały szyberdach lub duży szyberdach
- łopatka do zmiany biegów w Prestige
- klimatyzacja półautomatyczna w Comfort i automatyczna w Prestige
- elektroniczna zmiana biegów w Prestige, ale trochę w ten sposób nie wiem, jak w takim razie odbywa się zmiana biegów w Comfort.
Wyższa wersja ma też więcej systemów bezpieczeństwa, typu monitorowanie martwego pola. Obie wersje mają systemy wspomagające ruszanie i hamowanie, a także bezkluczowy dostęp i zwykły tempomat. Z fotelami jest podobnie jak w E5. Fotel kierowcy ma większy zakres elektrycznej regulacji. FX600 ma też regulację foteli w drugim rzędzie, a liczba kierunków regulacji zależy od wersji wyposażenia. Podobne samochody, tylko jeden może jeździć na prądzie, a drugi pewnie niespecjalnie mało pali, ale za to jest tańszy.
DFSK - samochody użytkowe
Marka wciąż trzyma się swoich korzeni i prezentuje auta użytkowe. Model C31 i C32 różni rodzaj kabiny i liczba miejsc siedzących (2 i 4), ale też drobna różnica w pojemności silnika. C31 ma benzynowy silnik 1.6 DVVT, a C32 1.5 DVVT. Kosztują odpowiednio 81 200 zł i 84 500 zł. Ich wymiary i dane techniczne:
- długość 4730 mm, szerokość 1655 m, wysokość 1890 mm C31, a w przypadku C32 4940 mm, 1655 mm i 1910 mm
- moc to 112 i 100 KM
- oba mają 5-biegową ręczną skrzynię biegów
- i katalogu zużywają 8,6 litra na sto kilometrów
- a jeśli to nie jest idealna prawda, to jest możliwość instalacji LPG
- ładowność to 1005 kg i 1013
- masa całkowita 2295 i 2315 kg
- oba mają resory z tyłu
- poruszają się na 14-calowych kołach
- mają klimatyzację
- i radio mp3
- C32 nie ma kontroli trakcji.
Na pewno będzie też możliwość zamówienia zabudowy.
Którego DFSK będziemy oglądać najczęściej?
Oba modele osobowe, nie te z literą C. Rozum podpowiada, że FX600 Comfort będzie wystarczający, ale serce, że napęd hybrydowy plug-in w oferowanej też może być kuszący. A rzeczywistość mówi, że chińskie marki zaczynają też walczyć ze sobą.