REKLAMA

Nadchodzi ostateczna Dacia Duster. Którą wybrać? LPG, hybryda, a dla wybrańców diesel

Hybryda, wariant z LPG, a może 4x4? Pomagamy wybrać odpowiednią wersję Dacii Duster i zaglądamy w przyszłość. Tak naprawdę, warto poczekać z zakupem, bo Dacia szykuje coś, na co czekacie.

dacia duster wersje
REKLAMA

Dacia Duster obecnej, najnowszej generacji, nie jest dostępna z silnikiem Diesla - chyba że czytacie ten tekst od prawej do lewej, zajadając obiad z tadżina. Taka wersja - z motorem 1.5 dCi o mocy 115 KM - będzie bowiem już w tym roku dostępna w Maroku. Później może trafić również na inne rynki, ale poza Europą. Nabywcy w naszej części świata muszą obyć się smakiem i nie kupią lekko klekoczącego spod maski Dustera. Było to możliwe w przypadku poprzedniej generacji, ale teraz klimat dla diesli jest mniej sprzyjający - a i klienci na motor wysokoprężny niekoniecznie chcą go widzieć w crossoverze segmentu B. Zwłaszcza że Dacia pozwala oszczędzać paliwo za sprawą instalacji gazowej.

REKLAMA

Dacia Duster - wersje w Polsce

dacia duster wersje

Obecnie gama tego popularnego wozu składa się z następujących wersji:

  • ECO-G 100, czyli silnik benzynowy 1.0 z LPG, o mocy 100 KM i momencie obrotowym 160 Nm. To jednostka trzycylindrowa, zestawiana tylko z ręczną, sześciobiegową skrzynią. Taka Dacia osiąga 100 km/h w 13,2 s i może maksymalnie rozpędzić się do 168 km/h.

W takim Dusterze najmocniej przekonuje obecność fabrycznej instalacji LPG. Nie trzeba jeździć do żadnych zewnętrznych zakładów i ryzykować gwarancją, całość jest zamontowana estetycznie, a serwis odbywa się w tym samym miejscu, w którym naprawia się resztę auta. Oszczędność na paliwie jest spora, zwłaszcza że nie trzeba rozpoczynać przygody z gazem od wyłożenia kilku tysięcy złotych na przeróbkę. Zyskujemy od razu. W zamian, trzeba zaakceptować to, że zagazowana Dacia ma umiarkowaną ochotę na przyspieszanie.

Taki Duster kosztuje od 80 800 zł w bazowej wersji Essential. Już w standardzie ma klimatyzację manualną, choć lista wyposażenia nie jest dużo dłuższa.

  • TCe 130, czyli motor benzynowy 1.2 turbo o mocy 130 KM i momencie obrotowym 230 Nm. To też jednostka trzycylindrowa, zestawiana z ręczną skrzynią o sześciu przełożeniach. Osiągi: setka w 9,9 s, prędkość maksymalna 174 km/h.

To już żwawe auto, które poradzi sobie nie tylko w mieście, ale i poza miastem, a nawet na trasie z niebieskim tłem drogowskazów. Warto jednak pamiętać, że Duster nie jest autostradowym połykaczem kilometrów. Niezależnie od tego, o jakiej wersji mówimy, w środku będzie głośno, a precyzja prowadzenia przy wyższych prędkościach znacznie różni się od tej, którą pamiętacie z aut kompaktowych. Tak czy inaczej, TCe 130 to rozsądny wybór dla tych, którzy godzą się z nieco wyższym spalaniem i brakiem LPG.

Opisywana odmiana jest wyceniona co najmniej na 96 400 zł, ale w standardzie otrzymujemy już bogatszy pakiet wyposażenia (Expression). Ma na pokładzie m.in. 17-calowe alufelgi i kamerę cofania. Czy to optymalny Duster? Nie dla każdego.

dacia duster wersje
  • Motor TCe 130 można jeszcze zestawić z napędem 4x4. Duster staje się wtedy wolniejszy (11 s do setki), ale za to poradzi sobie w lekkim, a może nawet średnim terenie. Wersja 4x4 ma zwiększony do całkiem imponujących 217 mm prześwit i poprawione kąty natarcia i zejścia. Wśród podniesionych wozów tej wielkości trudno o konkurencję, jeśli chodzi o zdolności do pokonywania przeszkód. Rywalizować może Suzuki Jimny, ale na asfalcie poradzi sobie gorzej, poza tym teraz nie można go kupić.

Duster 4x4 kosztuje od 110 700 zł we wspomnianej wersji Expression. Skrzynia biegów wciąż pozostaje bezlitośnie manualna.

  • W gamie jest też hybryda 140. To wóz z motorem wolnossącym 1.6 o mocy 94 KM, któremu pomaga silnik elektryczny (49 KM). Moc systemowa układu wynosi 140 KM, a maksymalny moment obrotowy sięga 205 Nm. Przyspieszenie do setki: 10,1 s, prędkość maksymalna: co ciekawe, tylko 160 km/h. W tej kategorii to najwolniejszy Duster w gamie. Nie pomrugasz długimi na innych.

Taki samochód występuje tylko z napędem na przód. Zakup hybrydy to także jedyna szansa na to, by w Dusterze nie musieć wciskać sprzęgła. W gamie nie ma obecnie wersji „TCe 130 plus automat”. Chcesz wygody - bierz hybrydę. Ile to kosztuje? W wersji Expression cena zaczyna się od 111 400 zł. Klient ma więc wybór: za niemal takie same pieniądze może kupić wersję 4x4 z ręczną skrzynią, albo przednionapędową hybrydę.

Jaką Dacię Duster wybrać?

Jeśli chcesz wydać jak najmniej pieniędzy, zarówno na auto, jak i na jego tankowanie, wybór jest prosty - LPG. Koszty na stacji powinny być niższe nawet niż w hybrydzie. Kto potrzebuje 4x4, też nie ma wyjścia - musi postawić na TCe 130. Hybryda to wybór dla poszukujących komfortu i takich, którzy są pogodzeni z losem i z tym, że zostawią w salonie Dacii 120 czy nawet 130 tysięcy złotych. Jak już szaleć, to szaleć. Dobierzcie sobie trochę opcji i weźcie fajny kolor. Jest to jednak sensowny wybór pod względem wygody (dajcie spokój, chcecie w 2025 roku w aucie samemu zmieniać biegi?) i spalania.

Moim zdaniem, warto albo iść maksymalnie budżetowo (LPG, skromnie z wyposażeniem) i mieć tanie, nowe auto bez fajerwerków jako alternatywę dla czegoś chińskiego albo używanego, albo należy wziąć już "wypas" i cieszyć się, że rywale i tak byliby drożsi.

Najlepsze wersje dopiero nadchodzą

Idealnie byłoby, gdyby dało się zamówić instalację LPG do czegoś mocniejszego albo zestawić gaz z automatem. Jak na razie to niemożliwe, ale Dacia chyba słucha swoich klientów. Według informacji francuskich portali, marka planuje jeszcze w tym roku wprowadzenie następujących odmian:

  • 1.2 TCe 115 KM z automatem EDC, napęd na przód
  • 1.2 TCe 120 KM z LPG i automatem EDC, napęd na przód

W 2026 r. gamę mogą uzupełnić takie wersje:

  • 1.2 TCe 140 KM z LPG i układem miękkiej hybrydy, do tego automat i 4x4
  • 1.2 TCe 120 KM z LPG, napęd na przód i manual
  • Hybryda 1.8 155 KM z automatem, napęd na przód

Diesla nie będzie, ale i tak możecie już przebierać nogami. Zwłaszcza zaplanowany na początek 2026 r. debiut konfiguracji „LPG, automat i 4x4” brzmi bardzo ekscytująco. To wszystko, czego można potrzebować od Dustera. Choć pewnie i tak pójdziecie po Bigstera.

REKLAMA
dacia duster wersje
REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-03-03T16:30:19+01:00
Aktualizacja: 2025-03-03T12:49:17+01:00
Aktualizacja: 2025-03-03T12:37:48+01:00
Aktualizacja: 2025-03-03T09:57:19+01:00
Aktualizacja: 2025-03-02T16:00:00+01:00
Aktualizacja: 2025-03-02T15:00:00+01:00
Aktualizacja: 2025-02-28T16:12:59+01:00
Aktualizacja: 2025-02-28T09:56:13+01:00
Aktualizacja: 2025-02-27T17:54:06+01:00
Aktualizacja: 2025-02-27T15:42:50+01:00
Aktualizacja: 2025-02-27T14:52:46+01:00
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA