Produkcyjna Cupra Formentor już oficjalnie. Ponad 300 KM w kompaktowym SUV-ie
Co zresztą nie jest wielkim zaskoczeniem - Cupra w końcu już dawno temu zaprezentowała studyjny model Formentora. Czekaliśmy tylko na ostatnie szlify detale, które w końcu dostaliśmy.
![Cupra Formentor](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/03/cupra-formentor-premiera-4.jpeg)
Co warto wiedzieć?
Po pierwsze - to pierwszy model Cupry, którego odpowiednika nie znajdziemy w gamie Seata
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/03/cupra-formentor-premiera-5.jpeg)
Kompaktowy model z popularnego segmentu ma być ponoć stworzony od podstaw przez Cuprę. I choć niektóre detale nadwozia do złudzenia przypominają inne auta tej marki - a więc również i modele Seata - to jednak jako całość Formentor wyróżnia się z tłumu. A przynajmniej wyróżnia się na tyle, że pewnie mało kto wpadnie na pomysł „ok, fajne, ale pójdę kupić to samo, tańsze i słabsze, od Seata”.
Nie będę przy tym ukrywał, że dla mnie, ze wszystkich modeli prezentowanych przez Cuprę, to właśnie Formentor prezentuje się najbardziej kusząco. Szczególnie cieszy to po chyba trochę zbyt grzecznym Leonie w bardziej ognistej wersji.
Po drugie - to będzie auto trochę większe od Ateki i wyraźnie mniejsze od Tarraco.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/03/cupra-formentor-premiera-6.jpeg)
Ok, Tarraco to Seat, a nie Cupra, ale jeśli ktoś szuka większego auta, to z kolei będzie musiał skorzystać z oferty Seata (albo innej marki). Formentor mierzy sobie bowiem 4,45 m długości, ma 1,84 m szerokości, 1,5 m wysokości i rozstaw osi równy 2,68 m.
Dla porównania, Tarraco ma 4,74 m długości, natomiast Cupra Ateca - 4,36 m.
Po trzecie - pod maską nawet 310 KM
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/03/cupra-formentor-premiera-8.jpeg)
Aczkolwiek to chyba trudno uznać za zaskoczenie, bo w Formentorze znajdziemy prawie te same jednostki co w Cuprze Leonie (i niedługo w milionie aut grupy VAG).
Na szczycie gamy stoi więc 2-litrowe TSI generujące 310 KM i 400 Nm momentu obrotowego. W pakiecie dostajemy jeszcze napęd 4Drive oraz przekładnię DSG.
Poniżej tej odmiany ulokowano wersję hybrydową, w której 1.4 TSI łączone jest z silnikiem elektrycznym zasilanym z akumulatora o pojemności 13 kWh. W sumie taki zestaw ma zapewnić 245 KM i 400 Nm, a także pozwoli przejechać do 50 km w trybie wyłącznie elektrycznym.
Czego zabrakło? Obecnej w Cuprze Leonie jednostki 2.0 245 KM.
Po czwarte - tak wygląda w środku
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/03/Zrzut-ekranu-2020-03-2-o-17.38.41.jpg)
I - przynajmniej patrząc na to zdjęcie kokpitu - natrudzono się najmniej. Patrzę na zdjęcia Cupry Leona, patrzę na zdjęcia Cupry Formentora i nie potrafię wskazać zbyt wielu znaczących różnic. Prawdę mówiąc to nie potrafię ich wskazać prawie w ogóle, bo nawet obrazki na ekranie centralnym są dokładnie (!) takie same.
Gdyby ktoś zapomniał, jak wygląda wnętrze Leona, może zerknąć tutaj:
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/02/cupra-leon-2020-9.jpg)
Ok, co innego wyświetla się na ekranie cyfrowych zegarów, ale to właściwie tyle. Jak ktoś chce zagrać w „znajdź 10 różnic”, to powodzenia.
Cen niestety nie podano. Wiadomo na razie tyle, że pierwsze dostawy do klientów mają mieć miejsce w ostatnim kwartale tego roku.