REKLAMA

Koniec tanich samochodów z Chin. Wjeżdżają ostrzejsze przepisy

Chińskie Ministerstwo Handlu chce zaostrzyć regulacje dotyczące eksportu używanych pojazdów. To zła wiadomość dla osób eksportujących używane samochody z zerowym przebiegiem.

Koniec tanich samochodów z Chin. Wjeżdżają ostrzejsze przepisy
REKLAMA

W Internecie można znaleźć wiele ofert nowych-używanych chińskich samochodów sprowadzonych do Polski. Określenie ich jako „używane” pozwala uniknąć wyższych opłat, ale w rzeczywistości sprowadzone pojazdy mają zerowy przebieg i są nowe. Chińskie Ministerstwo Handlu poinformowało, że ma zamiar zaostrzyć przepisy dotyczące ich eksportu.

REKLAMA

Chiny utrudnią eksport nowych-używanych pojazdów

W ostatnią środę Chińskie Ministerstwo Handlu (MOFCOM) przekazało, że planuje zaostrzyć wytyczne regulacyjne dotyczące eksportu pojazdów używanych. Rzecznik prasowy He Yadong oświadczył, że takie działanie ma na celu wsparcie chińskiego sektora motoryzacyjnego i utrzymanie zbalansowanego rozwoju.

Rzecznik dodał, że handel używanymi samochodami określanymi jako nowe jest niestety szeroko stosowaną praktyką na wielu zagranicznych rynkach. To ważne, ponieważ sprzedaż samochodów jest istotnym elementem chińskiej gospodarki. Oficjalne dane mówią, że tylko w 2023 roku łączna wartość wygenerowana przez eksport wynosiła 6,88 mld dolarów, a wynik mógł być jeszcze lepszy.

Lokalny rząd docenia, że w 2024 roku wyeksportowano 436 tys. „używanych” pojazdów, ale mimo to zdecydował się na przeciwdziałanie praktyce rejestracji nowych samochodów jako używane. W związku z tym samochody będą musiały spełniać rozszerzone standardy jakości WM/T 8-2022 dla używanych samochodów osobowych oraz WM/T 9-2022 dla używanych pojazdów użytkowych i przyczep.

Będą weryfikować wszystko

Od teraz każdy samochód będzie wymagał inspekcji przez certyfikowaną agencję zewnętrzną. Oprócz tego eksporterzy będą zobowiązani przedstawić swoje własne raporty, by udowodnić, że nie wprowadzili zmian w statusie pojazdu, np. z „używanego” na „nowy”. W maju MOFCOM zorganizowało spotkanie z producentami, by dokładnie omówić wszelkie zmiany w nadzorowaniu danych.

Dzięki nieprzekłamanym statystykom dane z eksportu będą dokładniejsze, choć może wpłynąć to na dostępność chińskich marek w niektórych regionach świata. Przykładowo Rosja już dawno wprowadziła przepisy zakazujące importu takich pojazdów. Nowe-używane samochody z zerowym przebiegiem były tam sposobem na pozbycie się egzemplarzy mających problem ze znalezieniem klientów w Chinach.

REKLAMA

Więcej o chińskich samochodach elektrycznych przeczytasz tutaj:

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-07-08T13:59:28+02:00
Aktualizacja: 2025-07-07T18:18:18+02:00
Aktualizacja: 2025-07-07T17:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-06T16:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-06T11:59:00+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA