REKLAMA

Tyle kosztowało Porsche na początku lat 90. w Polsce. Mamy zdjęcie dawnego cennika

Ależ znalezisko pokazało się w internecie. To zdjęcie cennika Porsche z początku budowania polskiego kapitalizmu. Z czasów, gdy inflacja była tak duża, że ceny podawało się w markach niemieckich. Cennik jest piękny, ale pokazuje brutalną prawdę o przeszłości i czasach współczesnych.

Tyle kosztowało Porsche na początku lat 90. w Polsce. Mamy zdjęcie dawnego cennika
REKLAMA

Uwielbiam takie znaleziska, czuję się wręcz jak Howard Carter odkrywający grobowiec Tutanchamona, a to przecież tylko cennik drogich aut sprzed co najmniej 30 lat. To swoiste świadectwo historii pomaga nam odtworzyć jak wyglądała kiedyś Polska i co się z nią działo. Śledzę ten cennik i zastanawiam się, z którego jest roku? Udało mi się ustalić, że nie może być starszy niż z 1991 r. i nie młodszy niż 1995 r., a świadczy o tym obecność na liście Porsche 968, które było produkowane i sprzedawane właśnie w tych latach. Po licznych naradach udało nam się doprecyzować, że ten cennik nie jest późniejszy niż 1993, a dlaczego? Bo nie ma pełnej gamy Porsche 911 generacji 993. Wskazuje również na to nazewnictwo poszczególnych wersji oraz obecność modelu Targa z napędem obu osi. Jednocześnie Porsche 928 GTS weszło do sprzedaży w 1992 r., więc tak naprawdę mówimy o 1992-1993 roku, ale Piotr Szary podpowiada mi, że to raczej 1992 r., bo nie ma w cenniku Turbo 3.6, które weszło w styczniu 1993 r. Mamy więc wąski przedział czasowy, a teraz czas na danie główne.

REKLAMA

Tak wygląda cennik Porsche z lat 90. w Polsce. Zapłacisz markami

Dobra luksusowe, takie jak samochody sprzedawano w przeliczeniu na marki niemiecki, bo wtedy była to szanowana i stabilna waluta. Ponadto taka prezentacja cen ułatwiała rozliczanie się polskich dealerów z niemieckimi producentami. Tu link do posta:

A tak wygląda zrzut ekranu z cennikiem:

Co my tu mamy za rozstrzał oferty. Najtańsze Porsche 928 kosztuje 78 772 marek, a najdroższym samochodem w ofercie jest Porsche 911 Turbo za 166 885 marek niemieckich. Tak wyglądało:

Ale jeżeli nie wiedziałeś jak wygląda Porsche 964, to co tu robisz zbłąkany wędrowcze?

Podoba mi sie disclaimer - powyższe ceny obowiązują dla wersji podstawowych, bez wyposażenia dodatkowego, nie zawierają kosztów transportu i opłat importowych. Oznacza to, że tu się mogło zrobić naprawdę grubo, bo należy tu dorzucić spore cło.

A jak wypadają Porsche w porównaniu do innych aut?

Niestety nie znalazłem cenników z tego roku, ale udało mi się trafić na BMW z 1993 r. Przepiękne 850Ci kosztowało 124 tys. marek niemieckich. Bardziej przyziemna seria 7 w wersji 750i kosztowała 103 tys. marek. BMW M5 - 94 tys. marek.

A jak ma się to do współczesnej gamy? Wchodzimy na stronę BMW i Porsche i sprawdzamy. Podstawowe BMW M5 kosztuje od 700 600 zł. BMW 850i to koszt od 633 tys. zł, a BMW 750e kosztuje od 643 tys. zł.

Co znajdziemy za to w Porsche? Od 643 tys. zł startuje najtańsza 911 Carrera, czyli relacja je do serii 7 została zachowana. Dlaczego akurat do serii 7? Bo taki model przyjąłem do porównania. Właśnie wybuchła mi szyszynka, bo podstawowa Panamera jest ponad 130 tys. zł tańsza niż BMW 850i, ale to temat na inny post.

A jak z cenami innych dóbr?

Według NBP średni kurs marki niemieckiej wynosił w 1992 r. 8761,56 zł. Oznacza to, że najtańsze Porsche kosztowało 689 727 526,32 zł. Tak, milionów, bo to kwoty przed denominacją. W latach 90. inflacja była tak dynamiczna, że przeciętne wynagrodzenie było podawane dwa razy. W pierwszym półroczu wynosiło 2 935 000 zł, a w drugim 3 305 000 zł. Oznacza to, że najtańsze Porsche kosztowało 235 przeciętnych wynagrodzeń z pierwszego półrocza i 208 z drugiego. W dzisiejszej Polsce przeciętne wynagrodzenie wynosi 8265,92 zł. Gdybyście mieli do dyspozycji 235 współczesnych pensji to dysponowalibyście kwotą 1 942 491,20 zł. Pozwoliłoby wam to kupić 3 najtańsze 911, albo najdroższe 911 GT3 z pełnym tłuszczu. I jeszcze zostałoby wam na waciki.

A może kupimy najdroższe 911 Turbo? Wtedy kosztowało 1 462 172 940,60 zł MILIARD ZŁOTYCH. Czyli astronomiczne 498 przeciętnych pensji z pierwszego półrocza. Dzisiaj 498 pensji równałoby się kwocie 4 116 428,16 zł, czyli w salonie Porsche moglibyście wziąć 911 dla całej rodziny.

W 1992 r. 1 mkw mieszkania w Warszawie kosztował około 7 mln zł. Za kwotę najtańszego 928 mogliście kupić mieszkanie o powierzchni 98 mkw. Dzisiaj cena transakcyjna metra kwadratowego w Warszawie to 15 711 zł. Za współczesne 911 - 643 tys. zł, możecie kupić mieszkanie o powierzchni 41 mkw. Albo Porsche potaniało, albo mieszkania zdrożały.

Cennik Porsche szokuje

Pokazuje jak bardzo zmieniła się Polska i jaka przepaść dzieli zarobki i ceny z tamtych lat w porównaniu do obecnych. Dzisiaj coraz więcej ludzi może sobie pozwolić na Porsche, a kiedyś była to zabawka dla naprawdę wąskiego grona osób. Żyje nam się lepiej i ten cennik nam to udowadnia.

REKLAMA

Więcej ciekawostek poznasz w:

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA