Oto 5 samochodów, którymi nie wjedziesz już do Barcelony. I jeden, którym wjedziesz
Władze europejskich miast są genialne. Twardo robią to samo, oczekując że może wreszcie to coś da. Nigdy nic nie daje, ale za to jest śmieszniej.
![Oto 5 aut, którymi nie wjedziesz już do Barcelony. I jedno którym wjedziesz](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/01/barcelona-lider-e1578041721338.jpeg)
Przeczytałem wczoraj o tym, że Barcelona zakazuje ruchu starszych samochodów. Będzie to dotyczyło pojazdów benzynowych wyprodukowanych przed 2000 r. i diesli sprzed 2006 r. Zakaz obowiązuje samochody zarejestrowane w Hiszpanii, nie wiadomo jak się ma do pojazdów z obcymi tablicami rejestracyjnymi. To znaczy Barcelona tak trochę zakazuje, a trochę nie. Tymi starymi autami będzie można poruszać się po mieście w godzinach 20.00-7.00, czyli wieczorny kruzing wchodzi w grę. Ponadto dozwolony będzie dziesięciokrotny wjazd do strefy czystego powietrza w ciągu roku również w godzinach 7.00-20.00. Czyli jeśli już chcesz truć, to truj sobie wieczorkiem, jak ludzie wychodzą na spacer. To ma sens!
Czym nie wjedziesz do Barcelony?
Na przykład Passatem B6 2.0 TDI z 2005 r. Przestarzały, trujący kapeć – jego miejsce jest na złomie. Oczywiście nie dotyczy to Passata B6 2.0 TDI z 2006 r. – a tak, państwo mogą wjechać. Proszę bardzo.
![pytanie na niedzielę](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/06/vw-passat-b6-n.jpeg)
Odpada też BMW 530d E60 z 2005 r. Faktycznie, w swoim czasie było nowoczesne i bardzo szybkie jak na diesla. Ale to było 15 lat temu, więc czas się pożegnać z tym gruchotem i zainteresować się czymś nowszym, np. BMW 530d z 2007 r.
![barcelona ruch drogowy](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/01/bmw-e60-530.jpg)
Niezwykle popularne w Hiszpanii Renault Megane kombi 1.5 dCi także musi odejść. Dziękujemy ci, Megane – za te problemy z panewkami też. Oczywiście gdyby ktoś marzył o kontynuowaniu jazdy po Barcelonie z klekotem 1.5 dCi pod maską, to wciąż zostaje jeszcze ze 30 modeli do wyboru, np. Dacia Sandero, która weszła na rok modelowy 2008.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/01/renault-megane-grandtour.jpg)
Mercedes W211 z trzylitrowym CDI – bez żalu żegnamy z granic Barcelony wszystkie egzemplarze przedliftowe. Ileż można z tym SBC? Poliftowe nadal mogą sobie jeździć, oczywix.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/03/w211-kombi-tyl.jpg)
Peugeot 307 z HDi (niezależnie od pojemności), także przedliftowy. Obecność filtra sadzy FAP nic tu nie zmienia. Zakaz to zakaz. No chyba że chodzi o pojazd wyprodukowany po 2005 r. Wtedy to zupełnie co innego.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/01/peugeot-307-sw.jpg)
Czym wjedziesz do Barcelony?
Daleko szukać nie trzeba. Skoro do miasta Gaudiego mogą wjeżdżać auta benzynowe wyprodukowane po 2000 r., to aż się prosi, by odwiedzić je Polonezem kombi z 2001 r., koniecznie napędzanym LPG. To jest nowoczesność, a nie te wszystkie BMW, Mercedesy i VW. I to nie jest żaden żart ani trolling, tylko obiektywny fakt wynikający z przyjętych przepisów.
![barcelona ruch drogowy](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/01/fso-polonez-kombi.jpg)
Jaki jest cel?
Celem zakazu jest 15-procentowe ograniczenie emisji tlenków azotu. Yhy, już widzę jak to się udaje. Nie no, żart. Oczywiście że się uda, ponieważ nowoczesne samochody, które w sposób naturalny zastępują te stare, emitują o wiele mniej tlenków azotu. W związku z tym proces redukcji przebiega niezależnie od zakazu i obok niego, ale wiedząc o tym, można wprowadzić taki zakaz i za jakiś czas odtrąbić jego gigantyczny sukces.
Oczywiście można zwrócić uwagę, że diesle z lat 2006-2010, dopuszczone do poruszania się po Barcelonie, najzupełniej legalnie nie posiadają filtrów sadzy, ponieważ nie były one wtedy obowiązkowo montowane w samochodach. Z tym że nie ma to znaczenia, ponieważ chodzi o zmniejszenie emisji tlenków azotu, a DPF nijak na to nie wpływa. Na zmniejszenie emisji NO2 wpływa stosowanie katalizatora selektywnego SCR. Konia z rzędem temu, kto pokaże mi popularnego diesla z SCR w osobówce starszego niż 4-5 lat. Ja znam jeden taki pojazd - Mazdę CX-7 2.2 MZR-CD, z tym że w Hiszpanii nie widziałem chyba ani jednej sztuki. Wygląda na to, że zabroniono więc nie tego co trzeba i należało zakazać poruszania się samochodów bez SCR.
Nadal jednak mówimy o 15-procentowym spadku emisji jednej szkodliwej substancji w jednym małym miasteczku. To tak jakby na pożary w Australii wylać naparstek wody i cieszyć się, że ogień jakby przygasa. Czekam na pierwsze miasto, które podejmie jakieś radykalniejsze kroki, tzn. zabroni ruchu samochodowego całkowicie – ogrodzi miasto z zewnątrz bramami, napisze na nich jakieś motywacyjne hasełka typu Fahrrad Macht Frei i wtedy zobaczymy, na ile takie rozwiązanie się sprawdza. Tymczasem jednak możecie już odpalać Polonezy i kierować się na Barcelonę.