Można się śmiać, że Audi TT było samochodem dla fryzjerów. Nawet jeśli, nic w tym złego. To porządne, dobrze jeżdżące coupe. Ale jego historia dobiegła końca.
![audi tt historia](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2023/11/audi-tt-6-1024x645.jpg)
Pierwszy egzemplarz zjechał z taśmy 18 lutego 1998 roku, ale pomysł na Audi TT pojawił się dużo wcześniej. Prototyp został pokazany na targach we Frankfurcie w 1995 roku i jestem przekonany, że gdy opadła z niego płachta, oglądający wykrzyknęli kilka słów zachwytu.
![audi tt historia](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2023/11/audi-tt-8.jpg)
Pierwsze Audi TT wyglądało imponująco
![audi tt historia](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2023/11/audi-tt-10.jpg)
To były czasy, kiedy właśnie coupe służyły do tego, by zrobić na innych wrażenie. Nie SUV-y, nie sedany, tylko niskie, niepraktyczne, ale ładne coupe. Każda szanująca się marka miała w ofercie po kilka tego typu modeli, od najmniejszych do wielkich, flagowych wozów. Nie wszystkie były szybkie.
Pomysł na Audi Tourist Trophy (nazwa wzięta od legendarnych i niebezpiecznych wyścigów motocyklowych na Wyspie Man) był prosty i skuteczny. Technika pochodziła z Golfa (a płytę podłogową coupe dzieliło także z plebejską Octavią), ale przykryto ją atrakcyjnie prezentującym się nadwoziem i doprawiono efektownym wnętrzem z okrągłymi, chromowanymi nawiewami. Gama silników składała się głównie z legendarnego 1.8T w różnych wariantach mocy, od 150 do 225 KM. Potem do gamy dołączył też ogromny silnik 3.2 VR6. Na pewno był potwornie ciężki, ale za to świetnie brzmiał.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2023/11/audi-tt-9.jpg)
Nie obyło się bez wpadek
Choć to może zbyt łagodne słowo, bo pewne konstrukcyjne niedoróbki miały tragiczny skutek. Wczesne egzemplarze TT miały problem ze stabilnością powyżej 180 km/h, co kilku kierowców przypłaciło życiem. Firma wdrożyła poprawki – dodała mały spojler na tylnej klapie, systemy ESP i ASR, a także przeprojektowała zawieszenie. Na szczęście zły wizerunek udało się odczarować i kariera Audi TT trwała. Model zmagał się też z innym problemem wizerunkowym. Niektórzy uważali, że to "niemęskie" auto, ewentualnie "dla fryzjerów". Nigdy nie rozumiałem tego typu zarzutów, bo małe coupe i roadstery dają po prostu sporo radości z jazdy i nikt nie powinien się przejmować tego typu stereotypami. OK, Audi nigdy nie było tak zwinne, jak Mazda MX-5 ani tak sportowe, jak Porsche Boxster, co też nie dodawało mu fanów. Ale za to nieźle nadawało się na co dzień.
![audi tt historia](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2023/11/audi-tt-11.jpg)
Więcej o Audi:
Druga generacja pojawiła się w 2006 roku
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2023/11/audi-tt-12.jpg)
Po raz pierwszy była dostępna z silnikiem Diesla. Czy klekot 2.0 TDI pasuje do coupe albo cabrio? W tamtych czasach pasował, bo klienci kochali silniki wysokoprężne i całkiem serio mówiło się nawet o Audi R8, a może i o Porsche 911 z dieslem. Co za czasy! W gamie pojawiły się też – oprócz „zwykłych” wersji 1.8 TFSI, 2.0 TFSI i 3.2 – odmiany S i RS. Ta ostatnia, pokazana w 2009 roku, miała 5-cylindrowy silnik 2.5 wytwarzający 340 KM i sporo przyjemnego hałasu. Takie Audi kochali tunerzy, osiągający niesamowite wyniki z małego coupe.
Generacja numer trzy zadebiutowała w 2014 roku
![audi tt historia](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2023/11/audi-tt-5.jpg)
W gamie nie było już silnika 6-cylindrowego, ale „uboższe” o jeden cylinder 2.5 TFSI trzymało się nieźle. Podobnie jak w przypadku pozostałych generacji, Audi oferowało ten model również w wersji cabrio. TT było miłe dla oka, a środek zaskakiwał nietypowym rozwiązaniem. Mimo że to już zdecydowanie nowożytny samochód, z czasów dużych ekranów, z minimalistycznego i niezwykle estetycznego kokpitu nic nie wystawało ani się nie wysuwało. Jedyny wyświetlacz to ten za kierownicą, zastępujący zegary. Pokazywały się na nim m.in. wskazania nawigacji i obraz z kamery cofania.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2023/11/audi-tt-7.jpg)
Ale historia Audi TT właśnie się kończy…
…a nawet już się skończyła. Tak naprawdę, jestem trochę zdziwiony, że dzieje się to dopiero teraz. 10 listopada z taśmy fabryki w węgierskim Gyorze zjechała ostatnia sztuka TT. To model TTS Coupe z doładowanym, 320-konnym 2.0. Przez ponad 25 lat zbudowano 662 762 egzemplarzy modelu. Z okazji zakończenia produkcji ustawiono do zdjęcia wszystkie generacje TT. Wyszło ładnie i pewnie niejednemu mogła zakręcić się w oku łezka. Ale TT przegrało – z elektryfikacją, no i przede wszystkim ze zmianą gustu klientów.
Może Audi TT powinno być SUV-em?
![audi tt historia](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2023/11/audi-tt-2.jpg)
Były już takie plany. Ten prototyp z 2014 roku wygląda na tyle dobrze, że właściwie żałuję, że TT Offroad nie weszło na rynek. Audi miałoby pewnie teraz większy kawałek tortu segmentu SUV-ów coupe. Ale niektórzy i tak by narzekali, że to nie jest prawdziwe TT. I pewnie mieliby trochę racji.
![audi tt historia](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2023/11/audi-tt-1.jpg)
Ale i tak najładniejszy jest Sportback. To też prototyp z 2014 roku. Szkoda, że nic z tego nie wyszło.
![audi tt historia](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2023/11/audi-tt-3.jpg)