REKLAMA

Duch „starej” Alpiny nie ginie. Nazwę tego modelu musisz przeczytać dwa razy

Bovensiepen Zagato - tak nazywa się auto, które zbudowali założyciele marki Alpina. Może kojarzyć się z Mustangiem, ale jego korzenie są zupełnie inne.

bovensiepen zagato
REKLAMA

Bovensiepen: oto nazwa nowej marki, która po raz pierwszy zaprezentowała swoje dzieło podczas tegorocznego Konkursu Elegancji we włoskim Villa d’Este. Dla tych, którzy po raz pierwszy stykają się z tym słowem, może się wydawać trudne. Łatwo je przekręcić, źle napisać albo powiedzieć w zupełnie inny sposób. Pewnym pocieszeniem może być fakt, że nie mówimy o firmie, która ma na celu stanie się sprzedażowym numerem jeden. Nie będziecie wymawiać „Bovensiepen” zbyt często.

REKLAMA

Są jednak tacy, którzy znają tę nazwę doskonale

Bovensiepen to nazwisko rodziny, która odpowiada za powstanie marki Alpina (nie mylić z francuskim Alpine). Przez lata oferowała tuning aut BMW, ale w niepowtarzalnym stylu - czyli było szybko, a jednocześnie elegancko. Alpina kojarzy się ze szprychowymi felgami, drewnianymi wykończeniami i nieco niższą mocą, niż w BMW M - ale uzyskiwaną zazwyczaj bardziej płynnie. Jej „firmowe” kolory to granat i ciemna zieleń. Większość modeli to kolekcjonerskie perełki.

Alpina została jednak w 2022 roku w pełni przejęta przez BMW. Co teraz z tą nazwą zrobi wielki koncern? Bardzo możliwe, że zobaczymy specjalne wersje drogich BMW ze znanym napisem. Może Alpina będzie dla marki czymś na kształt Maybacha dla Mercedesa.

Co robią potomkowie założycieli istniejącej od 1965 roku Alpiny?

Mogliby kupić sobie zapewne kolekcję jachtów i samolotów i spędzić resztę życia na miłej wyspie z palmami. Ale wygląda na to, że cierpią na nieuleczalne zamiłowanie do działania. W ich przypadku „działać” to „modyfikować samochody”. Zwłaszcza jednej marki. Dlatego wprowadzają na rynek nową markę. Ma budować „wyjątkowe samochody urzeczywistniające koncepcję finedrivingu”. Skoro w drogich restauracjach mamy fine dining (pięknie podane, wymyślne dania z najwyższej jakości składników i zwykle małe porcje), czas na fine driving.

Oto Bovensiepen Zagato

bovensiepen zagato

Zagato to włoskie studio stylistyczne - tak słynne, jak kontrowersyjne. Jego projekty nie każdemu przypadają do gustu. Z Bovensiepen Zagato może być podobnie. Nie zabrakło tu typowego dla tego designera elementu w postaci „podzielonego” dachu. Całość jest dość „czysta” w liniach.

Co kryje się pod spodem? Twórcy Alpiny nie przerzucili się na tuning Mercedesa czy przeróbki Audi. Podstawę ich działania wciąż stanowią produkty BMW. Tutaj mamy do czynienia z modyfikacją BMW M4. Elementy stylistyczne mogą kojarzyć się z różnymi modelami firmy, od i8 do serii 8. Nie mogę jednak pozbyć się wrażenia, że całość przypomina mi… Mustanga. Przyznacie, że coś jest na rzeczy.

bovensiepen zagato

Poza tym - to M4 bez „bobra” z przodu

Szczerze mówiąc, nie jestem jednak przekonany do tego frontu. Wielki grill BMW już trochę mi się opatrzył. Przód Bovensiepena Zagato jest nieco nijaki. A może nawet trochę azjatycki, widzę tu też odrobinę Audi TT. Da się to zrobić ładniej (patrz: BMW Speedtop pokazany dziś w tym samym miejscu).

bovensiepen zagato

W środku zostawiono wnętrze z BMW, klienci będą jednak mogli zdecydować się na co najmniej 16 standardowych kolorów skóry i 45 odcieni Alcantary. Na zdjęciach widać nieco szaloną, niebieską kolorystykę, ale wybór jest o wiele większy. Jest elegancko, a materiały są najwyższej jakości. Można śmiało użyć słowa „luksus”.

Pod maską: sześć cylindrów i 611 KM

Bovensiepen nie ujawnił, na której wersji M4 jest oparty ich samochód i nie potwierdzili, czy kupujący będą mieli wybór między skrzynią manualną a automatyczną, oraz nie powiedzieli, czy jest tu napęd na cztery koła, czy tylko na tył.

bovensiepen zagato

Wiemy, że mówimy o 3.0 R6 z M4 zmodyfikowanym tak, by osiągało 611 KM i 700 Nm. To duży wzrost w stosunku do bazowego M4 (480 KM i 550 Nm). Bovensiepen jest o 120 kg cięższy od takiego BMW - radzi sobie jednak ze sprintem do 100 km/h w 3,3 s i osiąga prędkość maksymalną „przekraczającą 300 km/h” (jak mówią jego twórcy).

bovensiepen zagato
REKLAMA

Pierwsze dostawy rozpoczną się do końca II kwartału przyszłego roku. Ceny i więcej szczegółów poznamy do końca czerwca. Jak widać - rodzina Bovensiepen stworzyła markę Alpina przerabiającą BMW, by sprzedać ją BMW i założyć markę… przerabiającą BMW. To istne motoryzacyjno-biznesowe perpetum mobile. Inspirujące.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-07-01T20:12:51+02:00
Aktualizacja: 2025-07-01T17:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-01T12:38:30+02:00
Aktualizacja: 2025-06-30T17:02:29+02:00
Aktualizacja: 2025-06-30T11:18:58+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

BYD dołączył do umierającego segmentu. Właśnie zaczął eksport nowego vana

Chińskie BYD kontynuuje swoje działania w celu budowy pozycji międzynarodowego potentata. Pomóc ma w tym nowy van M9, który będzie sprzedawany także poza ojczyzną.

BYD M9
REKLAMA

W styczniu br. BYD rozpoczął w Chinach produkcję modelu o nazwie Xia - vana o napędzie hybrydowym typu plug-in. Należy on do linii Dynasty, której modele dostają nazwy po dynastiach rządzących w Chinach. Zgodnie z tamtejszą historiografią, dynastia Xia była pierwszą dynastią w historii Chin, panującą w latach ok. 2070 - 1600 p.n.e., zaś jej twórcą był cesarz Yu. Brzmi to dumnie, choć na rynki eksportowe musiał dumę porzucić - za granicą Chin trafia do oferty jako M9.

REKLAMA

Eksportówka z jednym wyświetlaczem mniej

BYD Xia/M9 jest blisko spokrewniony z Denzą D9, która była już wcześniej eksportowana - a dokładniej jest jej tańszą wersją. Ma on 5145 mm długości,1970 mm szerokości, 1805 mm wysokości, zaś jego rozstaw osi wynosi 3045 mm. Jest dostępny tylko w układzie siedmioosobowym - 2+2+3. Jeśli chodzi o różnice w wyglądzie, to między wersją krajową, a eksportową, dopatrzymy się jedynie innej plakietki z nazwą.

Nieco więcej znajdziemy w wyposażeniu. W standardowym wyposażeniu znalazł się 12,3-calowy zestaw wskaźników, 15,6-calowy ekran do obsługi systemu informacyjno-rozrywkowego, szyberdach, sześć poduszek powietrznych i kamery 360. W porównaniu z wersją chińską, brakuje zaś oddzielnego ekranu dla pasażera z przodu i lodówki wbudowanej w tunel środkowy.

M9 jest napędzany przez układ hybrydowy typu plug-in. Silnik benzynowy jest typowy dla marki - ma pojemność 1.5 l, a dzięki turbodoładowaniu osiąga moc 156 KM. Współpracuje z silnikiem elektrycznym o mocy 272 KM, zaś cała moc jest przenoszona na przednie koła. Wersja eksportowa jest wyposażona w baterię o pojemności 20,39 kWh. Dzięki niej samochód przejedzie 95 km w trybie czysto elektrycznym, jednak liczba ta wartość została wyliczona według przestarzałego cyklu NEDC. Całkowity zasięg wynosi zaś 945 km. W Chinach BYD Xia jest dostępny również z większą baterią o pojemności 36,63 kWh, pozwalającą na przejechanie 145 km na samym prądzie.

Więcej o BYD przeczytasz tutaj:

Na razie Meksyk, ale potem...

BYD M9 zaczął oficjalny eksport w czerwcu, zaś jako pierwszy rynek wybrano Meksyk. Pierwszy duży van od BYD jest dostępny w ojczyźnie tequli na razie w tylko jednej wersji wyposażenia, którą wyceniono na 979,8 tys. peso meksykańskich. Po przeliczeniu na naszą walutę przy obecnym kursie wyjdzie 188,3 tys. zł.

REKLAMA

Jest to raczej przeciętna cena, jak na dobrze wyposażonego, komfortowego vana z napędem hybrydowym plug-in. Na razie wiadomo, że oprócz Meksyku trafi także do innych krajów Ameryki Łacińskiej, a z czasem także do Azji Południowo-Wschodniej. Jednak pojawienie się go w Europie, także nie jest wykluczone - pierwsza prezentacja M9 miała miejsce we włoskim Mediolanie, co może zwiastować także europejskie plany BYD, w sferze wprowadzania auta do sprzedaży.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-07-01T12:38:30+02:00
Aktualizacja: 2025-06-30T17:02:29+02:00
Aktualizacja: 2025-06-30T11:18:58+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Mazda zdradza swój plan. Dostaniemy sportowy samochód większy od Miaty

Mazda to mój ulubiony producent, który nie przestaje iść pod prąd w każdym możliwym momencie. Właśnie dowiedzieliśmy się, że wprowadzi do swojej oferty sportowy samochód, a do tego będzie miał wyjątkowy napęd.

Mazda zdradza swój plan. Dostaniemy sportowy samochód większy od Miaty
REKLAMA

Gdy inni odchodzą od silników Diesla - Mazda z radością instaluje sześciocylindrowego potwora w swoich dużych SUV-ach. Gdy słyszymy, że silnik Wankla to przeszłość i ślepy zaułek historii motoryzacji, japoński producent ogłasza, że pracuje nad kolejnym autem z takim napędem. Wreszcie, gdy cały świat przerzucił się na robienie SUV-ów, Mazda mówi, że pracuje nad sportowym samochodem, a później dodaje, że w sumie będzie miał silnik Wankla. Nie da się jej nie kochać.

REKLAMA

Mazda pracuje nad nowym samochodem sportowym. Jestem zachwycony

Obecnie japoński producent od dostarczania emocji ma wspaniałą MX-5, ale były czasy, gdy w ofercie producenta znajdowały sie inne samochody, które przyspieszały bicie serce. Jeżeli nie pod względem wyglądu, to za sprawą prowadzenia. Jednym z takich aut była kultowa już Mazda RX-7, która miała nietypowy napęd w postaci silnika Wankla. Owszem, doczekała się następcy w postaci RX-8, ale niestety nie był to udany model. Po zakończeniu produkcji tego zgrabnego coupe w gamie Mazdy powstała dziura. I teraz wszystko wskazuje na to, że to się zmieni. Nowy samochód ma korzystać z designu, który został przedstawiony w koncepcie Iconic SP:

To cudo ma być większe niż Miata, ale nadal to względnie niewielkie auto. Koncept mierzył 4180 mm, czyli o 265 mm więcej niż Miata. Skąd wiemy, że takie auto jest w ogóle w planach? Dyrektor techniczny Mazdy, pan Ryuichi Umeshita powiedział w wywiadzie, że ten samochód będzie następcą RX-7, a pierwotne plany zakładały wprowadzenie go do produkcji już w 2026 r., ale termin nie jest jeszcze pewny, bo zależy od planów biznesowych.

REKLAMA

To cudo będzie samochodem elektrycznym z range extenderem, którym będzie silnik Wankla. Moc ma wynosić około 365 KM, więc zapowiada się kusząco. Niestety nie znamy nazwy, ale podobno nie będzie to Cosmo, ani RX-9.

Jaram się jak nie wiem co. Nie dość, że nadchodzący samochód jest piękny, to będzie wyjątkowy ze względu na napęd. Mazdo, nigdy się nie zmieniaj.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-07-01T12:38:30+02:00
Aktualizacja: 2025-06-30T17:02:29+02:00
Aktualizacja: 2025-06-30T11:18:58+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Wakacyjna promocja na paliwo. Hot dog ważniejszy od Karty Dużej Rodziny

Na Orlenie w wakacje zatankujemy taniej o 25 lub 45 groszy. Kwota obniżki zależy od nas, głównie od naszego apetytu. Wcześniej liczyła się liczba dzieci.

Wakacyjna promocja na paliwo. Hot dog ważniejszy od Karty Dużej Rodziny
REKLAMA

Trochę się nie spodziewałem, że i w te wakacje będziemy cieszyć się obniżkami cen paliw. Ceny nie są szalenie wysokie i nie zbliżają się żadne wybory, chyba że o czymś nie wiemy. Orlen ogłosił nową promocję, ale ta różni się od poprzednich. Warunki są trochę inne.

REKLAMA

Wakacyjna, weekendowa promocja na paliwo Orlenu w 2025 r.

Orlen ogłosił promocję na paliwo i zasady obowiązujące w 2025 r. Kwota obniżki na litrze to:

  • 25 groszy na każdym litrze
  • lub 40 groszy na każdym litrze, jeśli kupimy coś za minimum 5 zł w sklepie na stacji.

Nie możemy kupić dowolnej rzeczy. Lista wyłączeń szczęśliwie jest krótka. Produkty z poniższej listy się nie kwalifikują, trzeba kupić coś innego:

  • wyroby tytoniowe, papierosy elektroniczne, pojemniki zapasowe lub rekwizyty tytoniowe (oraz produkty je imitujące),
  • produkty lecznicze, wyroby medyczne,
  • napoje alkoholowe, napoje bezalkoholowe cechujące się nazwą, znakiem towarowym lub opakowaniem związanym z napojem alkoholowym, jego producentem lub dystrybutorem (w szczególności piwo bezalkoholowe, warianty bezalkoholowe napojów alkoholowych innych niż piwo, a także energetyki piwne),
  • doładowania telefoniczne,
  • bilety, opłaty parkingowe i autostradowe,
  • karty przedpłacone,
  • opłaty za opakowania,
  • legalizacje butli,
  • produkty LOTTO,
  • AdBlue,
  • gorące napoje zakupione w ekspresach vendingowych (PayPass),
  • opakowania jednorazowe na napoje lub żywność z tworzyw sztucznych (SUP).

Czyli kupicie hot-doga, proste. W poprzednich latach liczyła się Karta Duże Rodziny, teraz już nie. Jej posiadanie nic teraz nie daje w przypadku tej promocji. Hot dog ważniejszy. Pozostałe warunki nie powinny nas już zaskoczyć.

Warunki weekendowej promocji na paliwo Orlenu

Nie będzie zaskoczeniem to, że trzeba mieć aplikację Vitay i aktywne kupony, żeby skorzystać z promocji. Tak działało to już wcześniej. Promocja obejmuje paliwa EFECTA i VERVA i nie dotyczy LPG. Podczas jednego tankowania można kupić nie więcej niż 50 litrów jednego rodzaju paliwa. Można wlać więcej, ale promocyjna cena nie obejmie nadmiarowych litrów. Nie można podczas jednej transakcji wykorzystać dwóch kuponów. Podobnie, nie można lać do kanistrów, ani innych zewnętrznych zbiorników.

REKLAMA

Start już dziś, czyli 27 czerwca 2025 r., a trwać będzie do 31 sierpnia 2025 r. w każdy piątek, sobotę i niedzielę. Po promocyjnej cenie możemy zatankować 10 razy, po 5 w każdym z wakacyjnych miesięcy. Nie podzielimy tego inaczej.

Można się spodziewać, że inne sieci też niedługo ogłoszą promocje.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-07-01T12:38:30+02:00
Aktualizacja: 2025-06-30T17:02:29+02:00
Aktualizacja: 2025-06-30T11:18:58+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Kraków podnosi ceny parkowania. Trzecia godzina za 11 zł

Niedługo rozpoczną się wakacje. Jeśli planujecie zabrać rodzinę na zwiedzanie Krakowa, zaplanujcie wycieczkę w lipcu, by zaoszczędzić parę złotych.

Kraków podnosi ceny parkowania. Trzecia godzina za 11 zł
REKLAMA

Już 4 sierpnia Kraków wprowadzi nowy system opłat za parkowanie. Zarówno dla mieszkańców, jak i turystów, nie będzie to zmiana na lepsze. Rada Miasta przyjęła zmiany podwyższające stawki. Tak prezentuje się nowy cennik.

REKLAMA

Nowy cennik parkowania w Krakowie

Do tej pory cena za parkowanie rosła w zależności od odległości do centrum. W podstrefie A było to 6 zł za każdą godzinę. Parkowanie w dalszych podstrefach, czyli B i C, kosztowało kolejno 5 i 4 zł. Od sierpnia system opłat zostanie podzielony, wprowadzając inne ceny dla posiadaczy Karty Krakowskiej i pozostałych osób – w tym turystów.

Oznacza to, że nie wystarczy być mieszkańcem Krakowa, by skorzystać z niższych stawek. Miasto stawia na kartę mieszkańca, która obniży ceny. Pytanie, ile osób zrezygnuje z wyrobienia Karty Krakowskiej przez samą konieczność złożenia wniosku.

Zapłacicie nawet 11 zł za godzinę

Pora przyjrzeć się cenom. Jeśli odpowiednio się postaracie, zapłacicie nawet 11 zł za godzinę. Wasze konto uszczupli się o tyle, pod warunkiem że nie macie Karty Krakowskiej i zaparkujecie blisko centrum, by pozwiedzać. W sezonie letnim to właśnie ten scenariusz jest najbardziej oczywisty.

Posiadacze Karty Krakowskiej:

  • Podstrefa A – 6 zł (pierwsza godzina), 7 zł (druga godzina), 8 zł (trzecia godzina), 6 zł (kolejna godzina).
  • Podstrefa B – 5 zł (pierwsza godzina), 6 zł (druga godzina), 7 zł, (trzecia godzina), 5 zł (kolejna godzina).
  • Podstrefa C – 4 zł (każda godzina).

Osoby bez Karty Krakowskiej:

  • Podstrefa A – 9 zł (pierwsza godzina), 10 zł (druga godzina), 11 zł (trzecia godzina), 9 zł (kolejna godzina).
  • Podstrefa B – 8 zł (pierwsza godzina), 9 zł (druga godzina), 10 zł, (trzecia godzina), 8 zł (kolejna godzina).
  • Podstrefa C – 7 zł (pierwsza godzina), 8 zł (druga godzina), 9 zł, (trzecia godzina), 7 zł (kolejna godzina).

Oprócz cennika zmienią się parkomaty

Kraków zdecydował, że wraz z podwyżką cen zmieni sposób korzystania z parkomatów. Zarząd Dróg Miasta Krakowa zainstaluje stare-nowe parkomaty w centrum miasta. Wcześniej urządzenia można było znaleźć w Warszawie, ale wkrótce zostaną przeniesione do Miasta Królów – po drobnej modernizacji.

Muszą bowiem obsługiwać Kartę Krakowską, dzięki której kierowca będzie mógł skorzystać z ulg. System powinien zapewnić intuicyjność, przez co nie przestraszą się go przyjezdni. Wystarczy:

  • wybrać cennik z Kartą Krakowską lub bez niej,
  • wpisać numer tablicy rejestracyjnej,
  • wybrać czas,
  • (w przypadku posiadania Karty Krakowskiej) podać PIN,
  • zapłacić.

Jeśli PIN powiązany z Kartą Krakowską będzie poprawny, parkomat będzie działał według niższego cennika.

Kraków nie jest jedyny

Wiele polskich miast stawia na podobne rozwiązanie w kwestii parkowania. Innym pomysłem są aplikacje mobilne, które pozwalają na zaoszczędzenie kilku złotych, choć są solą w oku mniej technologicznych turystów. Co ciekawe, aplikacje mobilne generują większy przychód niż klasyczne parkomaty.

W lutym 2025 roku parkomaty zarobiły 2,7 mln zł, podczas gdy płatności dokonane w aplikacjach mobilnych to 3,7 mln zł. Kraków planuje obrać podobną drogę, pod warunkiem że operator zgodzi się na takie rozwiązanie.

REKLAMA

Dowiedz się więcej o strefach płatnego parkowania:

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-07-01T12:38:30+02:00
Aktualizacja: 2025-06-30T17:02:29+02:00
Aktualizacja: 2025-06-30T11:18:58+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Kierowca Skody prowokował BMW. Ktoś tu ma pewne deficyty

Skoda nie jest marką słynącą z siedzenia na zderzaku. Dzisiejszy wypadek na S3 udowodnił, że nawet w tej kwestii zdarzają się wyjątki od normy.

Kierowca Skody prowokował BMW. Ktoś tu ma pewne deficyty
REKLAMA

Na drodze ekspresowej S3 (odcinek Sulechów – Zielona Góra) doszło do zderzenia Skody i BMW. Chwilę po 8:40 trzy zastępy Państwowej Straży Pożarnej i OSP Cigacice wyruszyły w kierunku mostu na Odrze, zlokalizowano niedaleko Leśnej Góry. Służby zastały na miejscu dwa uszkodzone pojazdy, ale ich pasażerowie nie doznali poważnych obrażeń. Na materiale wideo widać dokładny moment wypadku.

REKLAMA

Wypadek Skody i BMW na S3 rodzi wiele pytań

Filmik z wideorejestratora zamontowanego w limonkowym BMW (prawdopodobnie nowym M3) pokazuje chwilę przed i po zdarzeniu. Na 19-sekundowym nagraniu widać, że BMW znajdowało się na lewym pasie, gdy do jego tylnego zderzaka zaczęła zbliżać się Skoda. Jej kierowca sygnalizował swoją obecność „długimi”, jednocześnie skracając dystans, pozostawiając zaledwie kilkadziesiąt centymetrów zapasu.

W pewnym momencie Skoda wychyliła się do lewej, żeby kierujący BMW ją zauważył – o ile nie widział jej wcześniej. Następnie kierowca Skody wyłączył światła drogowe i gwałtownie zjechał na prawy pas, rozpoczynając manewr wyprzedzania. Tu dochodzimy do dość zastanawiającego momentu, w którym Skoda nagle zajeżdża drogę BMW.

Na podstawie filmu można założyć, że kierowca Skody zachowywał się agresywnie i oczywiście jest to niepodważalne. Bardziej zastanawiające są jednak jego intencje, ponieważ nie wiadomo co właściwie chciał zrobić, zjeżdżając na wysokości BMW. Mógł świadomie uderzyć w samochód lub chcieć zajechać mu drogę na żyletki. Niewykluczone, że źle określił długość samochodu i chciał jedynie przestraszyć BMW.

Po zetknięciu obu samochodów Skoda wpadła na bariery energochłonne. Następnie ponownie wróciła na lewy pas i znowu uderzyła balustradę. Zatrzymała się kawałek dalej, podobnie jak BMW, które zdołało zjechać na pas awaryjny. Właśnie tak kończy się głupota i chęć dominowania na drodze. Ustaleniem zamiarów Skody zajmą się służby, ponieważ sprawa trafiła do sądu.

REKLAMA

Więcej podobnych sytuacji znajdziesz tutaj:

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-07-01T12:38:30+02:00
Aktualizacja: 2025-06-30T17:02:29+02:00
Aktualizacja: 2025-06-30T11:18:58+02:00
REKLAMA
REKLAMA