Japończycy zwariowali. Rzucili się na dużego SUV-a – Toyotę Harrier
W krainie ciasnych uliczek i mikrosamochodów, rekordy popularności bije duży SUV. Toyota Harrier przez miesiąc skusiła 15 razy więcej klientów niż początkowo zakładano.
![Toyota Harrier](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/07/toyota-harrier-venza-1.jpg)
Wiele japońskich ulic jest tak wąskich, że przypomina raczej nasze chodniki. Jazda po nich czymś innym niż małym, kanciastym kei-carem męczy, a czasami jest wręcz niemożliwa. Duże SUV-y? Są świetne w Stanach i w Rosji, ale Japonia nie jest dla nich stworzona. Samochody XXL słabo się tam sprzedają, podobnie jak wielkie ubrania i buty o rozmiarze 50. Takie uwarunkowania, taki rynek.
Są jednak pewne wyjątki.
Czy istnieją większe modele, które są lubiane przez Japończyków? Nie jest ich dużo, ale się zdarzają. Jednym z nich jest Toyota Harrier, oferowana na niektórych rynkach jako Venza. Od początku swojej kariery rynkowej – czyli od 1997 roku – znalazła w Japonii 680 000 klientów.
Co to za model? Na początku jako Toyota Harrier występował wóz, który w Europie znamy pod nazwą Lexus RX. Co ciekawe, sama marka Lexus pojawiła się na rynku japońskim dopiero w 2005 roku.
Od 2013 roku, Harrier/Venza uzyskały niepodległość i stały się zupełnie innym samochodem, opartym na platformie Toyoty RAV4 czy Highlandera. Konotacje z Lexusem pozostały, ale tym razem krewnym Harriera był mniejszy model NX.
Najnowsza Toyota Harrier zadebiutowała w czerwcu tego roku.
![Toyota Harrier](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/07/toyota-harrier-venza-2.jpg)
W zależności od rynku i wybranej wersji, może mieć pod maską silniki benzynowe 2.0 lub 2.5, albo układ hybrydowy – taki, jaki znamy z europejskiej Toyoty RAV4, czyli składający się z 2.5-litrowego „benzyniaka” i silnika elektrycznego, o łącznej mocy 222 koni. Silnik V6 zakończył swoją karierę w Harriere… to znaczy, w Harrierze, wraz z wycofaniem poprzedniej generacji. Co ciekawe, nie ma też żadnej wersji z turbodoładowaniem.
![Toyota Harrier](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/07/toyota-harrier-venza-6.jpg)
Jeśli chodzi o wielkość, Harrier/Venza plasuje się pomiędzy RAV4 (4,6 m) a Highlanderem (prawie 5 m). Mierzy 4,74 m i ma pięć miejsc.
![Toyota Harrier](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/07/toyota-harrier-venza-3.jpg)
Japończycy oszaleli na punkcie nowego Harriera.
Toyota spodziewała się, że w ciągu miesiąca zbierze około 3100 zamówień. Brano pod uwagę także niższy rezultat, bo rynek dopiero powoli podnosił się po koronawirusowym zamieszaniu.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/07/toyota-harrier-venza-7.jpg)
Wtem! Zakładaną wartość przekroczono… piętnastokrotnie. Najnowsza Toyota Harrier skusiła przez miesiąc aż 45 tysięcy chętnych. Czy oni powariowali?!
Toyota Harrier wkrótce zadebiutuje także za Oceanem…
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/07/toyota-harrier-venza-5.jpg)
…tyle że pod nazwą Venza. Dealerzy w Stanach Zjednoczonych także nie mogą się opędzić od klientów, którzy już odliczają dni do oficjalnego debiutu tego modelu.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/07/toyota-harrier-venza-4.jpg)
Co byłoby w Polsce? U nas też spodziewałbym się sukcesu. Co prawda duże SUV-y, których nie ozdobiono znaczkiem z klasy premium, nie mają łatwego życia, ale Polacy kochają Toyoty i zrobiliby wyjątek. W dodatku Harrier jest po prostu ładny i mógłby skusić tych, którzy narzekają na wygląd RAV4. Ale - jak na razie - nie ma planów wprowadzenia tego modelu do Europy, poza tym na debiucie Harriera mógłby ucierpieć Lexus. Polakom musi wystarczyć dostępny już niedługo Highlander. Też będzie hitem, nie ma innego wyjścia.