REKLAMA

SUV-y są szczególnie niebezpieczne dla tej grupy pieszych. Lepiej uważajcie na osiedlach

Ostatnie badania przeprowadzone w Wielkiej Brytanii dowodzą pewnej dużej wady samochodów typu SUV, jako całego segmentu. Okazuje się, że w przypadku zderzenia z pieszym, SUV-y zostawiają niezmotoryzowanym mniejszą szansę na przeżycie.

SUV-y są szczególnie niebezpieczne dla tej grupy pieszych. Lepiej uważajcie na osiedlach
REKLAMA

Imperial College London i London School of Medicine and Tropical Hygiene wspólnie przeprowadziły badanie, w którym przeanalizowału próbkę ponad 600 tys. kolizji drogowych, do których doszło w Wielkiej Brytanii w ciągu ostatnich 35 lat. Okazuje się, że pewna grupa samochodów jest większym niebezpieczeństwem dla młodych pieszych, niż inne - należą do niej m.in. SUV-y.

Dzieci, uważajcie na X5

REKLAMA

Z badań wynika, że przy potrąceniu przez SUV-a, lub samochód LTV (Light Transport Vehicle - są to m.in. auta dostawcze i pickupy), istnieje znacznie wyższe prawdopodobieństwo spowodowania urazu ze skutkiem śmiertelnym, niż w przypadku innego samochodu. Różnica ta wynosi 44 proc. na niekorzyść SUV-ów.

Dużo gorzej to wygląda przy podziale na wiek potrąconych pieszych. W przypadku dzieci i młodzieży poniżej 18 roku życia, szansa na poważne urazy wzrasta o 82 proc. niż przy wypadkach spowodowanych przez inne samochody, zaś u dzieci poniżej 10 roku życia aż o 130 proc. Prawdopodobieństwo pojawienia się mniej poważnych urazów również wzrasta, choć w mniejszym stopniu - o 24 proc. u dorosłych i o 28 proc. u dzieci.

Więcej o bezpieczeństwie przeczytasz tutaj:

Ty się czujesz bezpiecznie, ale piesi już nie

Porzucanie miejskich hatchbacków, kompaktowych kombi, czy luksusowych limuzyn na rzecz SUV-ów różnych rozmiarów to już ogólnoświatowy trend, który w tym momencie wydaje się nie do zatrzymania. Powody które za tym stoją są różne, ale jednym z najważniejszych jest kwestia poczucia bezpieczeństwa, jakiego dostarczają kierowcom ich SUV-y. Chodzi o wysoką pozycję za kierownicą, która zapewnia dobrą widoczność, czy poczucie bycia „obudowanym” większą ilością metalu z powodu konstrukcji bardziej masywnej, niż w przypadku podobnej klasy samochodów o bardziej tradycyjnym nadwoziu.

Jednak to żelastwo, które chroni kierowcę może mieć negatywne skutki na pieszych. Zespół odpowiedzialny za badanie, jako przyczynę stanu rzeczy wskazuje właśnie konstrukcję SUV-ów i ich wymiary, z wysokim i mocno ściętym przodem na czele. Adiunkt w London School of Medicine and Tropical Hygiene i przewodnicząca zespołu badawczego Anna Goodman, opisała, że znaczny wzrost popularności SUV-ów może nawet cofnąć osiągnięcia motoryzacji w zakresie bezpieczeństwa pieszych.

Badanie utrzymuje, że SUV-y z wyższą krawędzią przedniej części nadwozia, przy uderzeniu częściej naruszają wrażliwe części ciała jak miednica, choć w przypadku dzieci, przez ich niski wzrost uderzenie może nastąpić jeszcze wyżej, w miejsce jeszcze bardziej newralgiczne - klatkę piersiową. Oznacza to, że ​​pieszy, czy też rowerzysta jest bardziej narażony na wyrzucenie do przodu na drogę, w którym momencie uderzający pojazd może uderzyć go po raz drugi lub przewrócić się na jego ciele, zamiast po prostu „przewieźć go” na masce. Szczególnie ni

REKLAMA

Z drugiej strony warto zauważyć, że większość nowoczesnych SUV-ów wyposaża się w funkcje bezpieczeństwa, które zmniejszają wpływ na pieszych, a także całkowicie ich unikają. Przykładowo, coraz więcej nowych samochodów wyposaża się w systemy ochrony pieszych (PPS), które mogą podnieść maskę samochodu, aby amortyzować pieszego w przypadku zderzenia z samochodem. Nie mówiąc o wciąż dopracowywanym, choć rewolucyjnym systemie poduszek powietrznych dla pasażerów, autorstwa Volvo.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-04-30T20:28:09+02:00
Aktualizacja: 2025-04-30T14:55:12+02:00
Aktualizacja: 2025-04-30T09:15:49+02:00
Aktualizacja: 2025-04-29T17:05:10+02:00
Aktualizacja: 2025-04-29T12:17:52+02:00
Aktualizacja: 2025-04-29T10:39:10+02:00
Aktualizacja: 2025-04-28T16:23:40+02:00
Aktualizacja: 2025-04-28T12:32:52+02:00
Aktualizacja: 2025-04-28T11:02:52+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA