Dla kogo Enyaq, a dla kogo Kamiq? Praktyczne zastosowanie na co dzień

Lokowanie produktu: skoda-auto.pl

 Wybór odpowiedniego samochodu to decyzja, której efekty towarzyszą nam przez wiele lat codziennego użytkowania. Dlatego tak istotne jest dopasowanie pojazdu do naszego stylu życia, potrzeb oraz preferencji. Škoda oferuje dwie interesujące propozycje, które – choć należą do tej samej marki – różnią się znacząco pod względem przeznaczenia i możliwości. Przyjrzyjmy się bliżej modelom Enyaq i Kamiq, aby sprawdzić, który z nich lepiej odpowie na Twoje codzienne wyzwania.

glowne skoda-logo

Škoda Kamiq – miejski wojownik

Škoda Kamiq to crossover idealny dla osób poruszających się głównie po mieście, które cenią sobie zwinność i ekonomiczność. Model ten wyróżnia się niewielkimi gabarytami zewnętrznymi przy jednoczesnym zachowaniu przestronnego wnętrza. Kamiq świetnie sprawdzi się zarówno podczas codziennych dojazdów do pracy, jak i podczas weekendowych wypadów za miasto. Jego praktyczność objawia się w przemyślanych rozwiązaniach Simply Clever, które ułatwiają codzienne użytkowanie modelu Škoda Kamiq. Dane techniczne pojazdu potwierdzają, żemimo kompaktowych wymiarów zewnętrznych samochód oferuje zaskakująco dużo miejsca dla pasażerów i bagażu. Przestrzeń bagażowa o pojemności 400 litrów z łatwością pomieści zakupy, wózek dziecięcy czy sprzęt sportowy. Kamiq jest również wyposażony w nowoczesne systemy bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy, co czyni go idealnym wyborem dla rodzin z dziećmi.

Elektryczny pionier, czyli dlaczego Škoda Enyaq jest warta uwagi

Enyaq natomiast reprezentuje przyszłość motoryzacji jako w pełni elektryczny SUV o imponującym zasięgu. Ten model skierowany jest do osób, które są gotowe na przejście na elektromobilność i szukają pojazdu wszechstronnego, przestronnego, a przy tym ekologicznego. Enyaq sprawdzi się zarówno w mieście, jak i podczas dłuższych podróży, dzięki zasięgowi sięgającemu ponad 400 kilometrów na jednym ładowaniu. Do tego warto zaznaczyć, jak dostępna jest Škoda Enyaq – cena modelu zaczyna się już od 189 900 zł, a może być jeszcze korzystniejsza dzięki dostępnym dotacjom na pojazdy elektryczne. Enyaq zapewnia również niezwykły komfort jazdy, ciszę w kabinie oraz błyskawiczne przyspieszenie, charakterystyczne dla pojazdów elektrycznych.

Škoda Enyaq vs Kamiq – kiedy wybrać który model?

Planujesz zakup nowego auta i wahasz się pomiędzy opisywanymi modelami? Twoja decyzja powinna opierać się na kilku ważnych czynnikach:

  • Codzienny dystans – jeśli pokonujesz krótkie trasy miejskie, Kamiq będzie bardziej ekonomicznym wyborem; na dłuższe dystanse z możliwością ładowania po drodze sprawdzi się Enyaq, który oferuje komfort i oszczędności.
  • Dostęp do infrastruktury ładowania – to najważniejszy aspekt przy wyborze Enyaqa. Jeśli w Twojej okolicy nie ma z tym problemu, to może być dobry moment, by „przesiąść się” na elektryka.
  • Budżet – cena zakupu jest wyższa w przypadku Enyaqa, ale długoterminowe koszty eksploatacji mogą być niższe.
  • Ekologia – jeśli zależy Ci na zeroemisyjnej jeździe, Enyaq będzie oczywistym wyborem.

Kamiq sprawdzi się idealnie dla osób poszukujących uniwersalnego, kompaktowego auta miejskiego z dobrym stosunkiem jakości do ceny. Model ten docenią zwłaszcza młode rodziny, seniorzy oraz osoby, które nie mają możliwości ładowania samochodu elektrycznego w miejscu zamieszkania. Niewielkie gabaryty ułatwiają parkowanie w zatłoczonych miejskich przestrzeniach, a ekonomiczne silniki zapewniają rozsądne koszty eksploatacji.

Enyaq jest doskonałym wyborem dla ludzi świadomych ekologicznie, którzy dysponują miejscem do instalacji domowej stacji ładowania lub mają dobry dostęp do publicznej infrastruktury ładowania. Ten model przypadnie do gustu również osobom, które cenią sobie nowoczesne technologie, ciszę podczas jazdy oraz niskie koszty eksploatacji w dłuższej perspektywie.

Lokowanie produktu: skoda-auto.pl
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-06-30T11:18:58+02:00
Aktualizacja: 2025-06-26T17:01:35+02:00
Aktualizacja: 2025-06-26T15:52:27+02:00
Aktualizacja: 2025-06-26T11:00:48+02:00
Aktualizacja: 2025-06-25T17:09:37+02:00
REKLAMA

Zobaczyłeś kontrolkę klucza płaskiego? Czekają cię wydatki

Kontrolka w kształcie klucza płaskiego to jeden z tych symboli na desce rozdzielczej, które potrafią zestresować kierowcę – zwłaszcza jeśli zapali się nagle podczas jazdy. Dobra wiadomość jest taka, że nie oznacza ona awarii ani sytuacji, w której trzeba by było zjechać na pobocze czy wzywać lawetę.

kontrolka klucz płaski
REKLAMA

Co więc sygnalizuje kontrolka klucza płaskiego? To elementarne, drogi Watsonie. Przypomina po prostu o zbliżającym się terminie planowanej obsługi serwisowej. W zależności od modelu samochodu i ustawień w komputerze pokładowym może to być przypomnienie o wymianie oleju, filtrów, przeglądzie okresowym lub innej czynności zapisanej w harmonogramie serwisowym pojazdu.

REKLAMA

Kiedy przeprowadzić serwis?

Niektóre auta pokazują dodatkowo komunikat tekstowy, przykładowo „Service in 500 km” albo „Inspekcja za 10 dni”. Klucz płaski może więc zapalać się już na kilkaset kilometrów przed faktycznym terminem, żeby dać właścicielowi czas na umówienie wizyty w serwisie. Częste są też przypadki, gdy kontrolka ta zaświeca się na chwilę tuż po uruchomieniu zapłonu bądź silnika. Inna rzecz, że w starszych autach wtedy pokazuje zwykle wartości z kosmosu, bo mechanikom nie chce się tego odpowiednio ustawić.

Co ważne, co do zasady nie ma powodu do paniki, gdy widzisz taką kontrolkę (no, chyba że towarzyszą jej inne, gorsze - np. kontrolka ciśnienia oleju czy choćby kontrolka silnika). Niektórzy kierowcy zresztą ignorują tę ikonę przez tygodnie, choć oczywiście nie jest to polecane. W teorii opóźnienie przeglądu może to pośrednio wpłynąć negatywnie na stan auta, w praktyce znacznie bardziej istotny jest fakt, że w niektórych przypadkach gwarancja mechaniczna na pojazd może zostać unieważniona, jeśli ktoś nie stawi się na czas w serwisie.

Po wykonaniu obsługi serwisowej warsztat zazwyczaj kasuje przypomnienie o przeglądzie - choć jak wspomniałem wcześniej, nie zawsze tak się dzieje. Jeśli robisz drobne czynności samodzielnie, w większości aut da się wyzerować licznik serwisowy przez menu na desce rozdzielczej lub innymi sposobami – dokładna procedura może być opisana w instrukcji obsługi, zapewne znajdziesz też instrukcję w postaci filmu na YouTube.

REKLAMA

Podsumowując: nie ma się czego obawiać

Kontrolka klucza płaskiego to tylko zwykłe przypomnienie o serwisie, a nie ostrzeżenie czy komunikat o awarii. Ale nie ignoruj jej, bo zaniedbane auto może ci zapewnić znacznie większe wydatki.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-06-23T15:01:41+02:00
Aktualizacja: 2025-06-21T18:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-21T16:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-21T15:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-21T15:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-21T10:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-20T18:22:34+02:00
Aktualizacja: 2025-06-19T15:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-19T13:27:28+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Potrafi kosztować 30 zł, a bez niej nigdzie nie pojedziesz. Tak działa świeca zapłonowa

Jeśli twój samochód ma silnik benzynowy, to ma też świece zapłonowe. Bez nich iskra nie przeskoczy, mieszanka nie wybuchnie i możesz zapomnieć o jeździe. Choć świece należą do najtańszych części eksploatacyjnych i ogólnie najtańszych części silnika, od ich kondycji w dużej mierze zależy, czy silnik da się łatwo uruchomić i czy będzie równo pracować.

świeca zapłonowa
REKLAMA

Jak to się zaczęło? Pierwsze dzieje świecy zapłonowej są tak naprawdę nie do końca jasne. Zwykle pierwsze osiągnięcia na tym polu przypisuje się Edmondowi Bergerowi, który miał skonstruować podobny element już w roku 1839. Tyle tylko, że w 1839 silniki spalinowe były tak naprawdę w powijakach (dodajmy, że Nikolaus Otto skonstruował swój udany silnik dopiero w roku 1876), więc i generator iskry, że tak to nazwę, musiał być swego rodzaju prototypem. Problem w tym, że Berger nigdy swojego pomysłu nie opatentował, co utrudnia dociekanie początków tej historii.

REKLAMA

Historia świec zapłonowych

Wspomnieć trzeba też o Jeanie Josephie Étienne Lenoirze, który swój silnik skonstruował wcześniej od pana Otto (źródła podają rok 1858, natomiast patent US345596A datowany jest na rok 1886) i z sukcesem użył tam zapłonu iskrowego. Tyle tylko, że iskry nadal nie były tu generowane przez świecę zapłonową, a przez współpracujące ze sobą źródło prądu, komutator, cewkę indukcyjną i szczotki.

Choć w 1903 r. Alec i Francis Brodie Lodge po częściowym rozwinięciu związanych z elektrycznością i izolacją pomysłów i patentów swojego ojca, Olivera, utworzyli firmę Lodge Plug Company, zwykle jako najważniejszy punkt w historii świec przyjmuje się rok 1902, gdy Robert Bosch i Gottlob Honold skonstruowali pierwszą świecę z porcelanową izolacją i iskrownikiem zintegrowanym z cewką. Pomysł rozpowszechnił natomiast Albert Champion, który założył w 1904 r. firmę Champion Ignition Company. Gdy utracił nad nią kontrolę, w 1908 r. utworzył kolejne przedsiębiorstwo - AC Spark Plug Company.

Jak jest zbudowana i jak działa świeca zapłonowa?

Świeca zapłonowa składa się z kilku elementów, przy czym widoczne bez jej przekroju są: gwintowany, metalowy korpus, elektroda centralna, otaczający ją izolator ceramiczny, oraz połączona z korpusem elektroda boczna (masowa) - lub elektrody, bo zdarzają się świece, które mają dwie, trzy lub cztery elektrody masowe. W środku znajdziemy też rdzeń przewodzący wysokie napięcie od cewki zapłonowej.

Choć istnieją świece z elektrodami miedzianymi czy niklowymi (takie też dominowały wcześniej), obecnie standardem są raczej świece platynowe, spotyka się także wytrzymalsze świece irydowe. Możliwe są także połączenia obu tych materiałów - lub innych stopów. Świece dobiera się do konkretnego silnika, ponieważ mają one różne parametry - na czele z tzw. wartością cieplną. Innych świec wymaga np. zwykły silnik chłodzony cieczą, a innych wysilona jednostka chłodzona powietrzem. Poza tym istotna jest też kwestia przerwy (przerw) między elektrodami - zbyt duża utrudni bądź uniemożliwi przeskakiwanie iskry, a zbyt mała może sprawić, że przeskok iskry będzie trwał zbyt długo - obie opcje są niedopuszczalne.

A jak z trwałością? Najtańsze świece niklowe czy miedziane raczej nie wytrzymują zbyt wiele - standardem jest tu ok. 20-30 tys. km między wymianami. Na co najmniej dwukrotnie większy przebieg można liczyć przy świecach platynowych, a irydowe mają szansę wytrzymać nawet ponad 100 tys. km - przy czym wszystkie te przebiegi dotyczą sytuacji, gdy silnik, w tym i reszta układu zapłonowego, są w nienagannej kondycji. Trzeba też brać pod uwagę, że ze względu na wyższe temperatury w komorach spalania, świece zużywają się szybciej w silnikach zasilanych LPG. Niezależnie od rodzaju paliwa, zaniedbanie wymiany świec to potencjalne problemy z rozruchem i generalnie pracą silnika.

Niedoceniany bohater

Mała, tania, kluczowa - tak można by scharakteryzować świecę zapłonową w silniku benzynowym. No, z tą tanią to akurat różnie bywa, szczególnie w ASO, gdzie za komplet czterech świec klienci nierzadko płacą po 300 czy nawet 400 zł - co często jest np. dwukrotną przebitką w stosunku do cen markowych zamienników dostępnych na wolnym rynku (np. NGK, Champion, Bosch). Ale całkiem niemało jest silników, do których pojedyncza świeca kosztuje np. 30 zł - a nawet jeszcze odrobinę mniej.

Tak czy owak, nie lekceważ świec. A jeśli ci się to zdarzy i zauważysz, że kultura pracy silnika zaczyna się pogarszać, że coraz trudniej go uruchomić - przyjrzyj im się. Może niskim kosztem pozbędziesz się problemu?

REKLAMA

Zdjęcie główne: Aidan Wojtas, CC BY-SA 2.0 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0, via Wikimedia Commons

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-06-23T15:01:41+02:00
Aktualizacja: 2025-06-21T18:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-21T16:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-21T15:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-21T15:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-21T10:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-20T18:22:34+02:00
Aktualizacja: 2025-06-19T15:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-19T13:27:28+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Winiety Węgry 2025: cena i rodzaje. Kup, by nie dostać mandatu

Węgry cieszą się coraz większą popularnością wśród turystów. Wybiera się tutaj wielu Polaków, również tych udających się na Bałkany. Lepiej pamiętać o winiecie, ponieważ zakup opłaca się bardziej niż mandat.

Winiety Węgry 2025: cena i rodzaje. Kup, by nie dostać mandatu
REKLAMA

Pyszna kuchnia, Balaton i piękna stolica. Z każdym kolejnym rokiem turyści chętniej decydują się na zwiedzanie tego regionu Europy. Niezależnie od tego, czy Węgry są jedynie przystankiem na trasie do Chorwacji, czy finalnym celem wakacyjnego urlopu, musisz zakupić obowiązkową winietę. Jak to zrobić i który rodzaj wybrać? Wszystkiego dowiesz się w tym poradniku.

REKLAMA

Jakiej winiety potrzebujesz na Węgrzech?

Winieta na Węgrzech pozwala legalne korzystać z części dróg ekspresowych i autostrad. Podróżując przez ten kraj, potrzebujesz odpowiedniej winiety, która będzie zgodna z użytkowanym przez ciebie pojazdem:

  • Kategoria D1M – motocykle,
  • Kategoria D1 – motocykle (z winietą roczną), samochody osobowe o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, maks. 7 osób, z przyczepą,
  • Kategoria D2 – samochody osobowe (więcej niż 7 osób), samochody ciężarowe, kampery o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony,
  • Kategoria U – przyczepy pojazdów kategorii D2.

Ważne: pojazdy ciężarowe, autobusy i kampery o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony korzystają z elektronicznego systemu opłat HU-GO.

Gdzie zakupić winiety?

Jadąc na Węgry, należy pamiętać, że tamtejsze winiety można nabyć jedynie w formie e-winiety. Najwygodniej więc dokonać płatności online i skorzystać z oficjalnej strony internetowej – nemzetiutdij.hu. W prawym górnym rogu wybierz język polski, żeby ułatwić zakup. Następnie wybierz kategorię pojazdu, wpisz numer tablicy rejestracyjnej oraz zaznacz rodzaj winiety i termin aktywacji. Po zaakceptowaniu regulaminu zapłać przelewem.

Jeśli wolisz płacić osobiście, możesz kupić winietę w dedykowanym punkcie sprzedaży. Zazwyczaj są one oferowane na stacjach benzynowych i przejściach granicznych.

Rodzaje winiet na Węgrzech

Podobnie jak w pozostałych krajach korzystających z winiet, na Węgrzech wyróżnia się kilka wariantów. Dzięki temu kierowcy mogą wybrać najlepszą opcję, w zależności od tego, jak długo będą korzystać z płatnych odcinków:

  • 1-dniowa – ważna przez 24 godziny i tylko w dniu zakupu (kupując kilka godzin przed końcem dnia, winieta nie będzie ważna po północy),
  • 10-dniowa,
  • 30-dniowa,
  • roczna.

Ceny winiet

Ceny winiet na Węgrzech są uzależnione od kategorii pojazdu i liczby dni:

Kategoria D1M:

  • 1-dniowa – 2660 forintów (ok. 28,30 zł),
  • 10-dniowa – 3310 forintów (ok. 35,30 zł),
  • 30-dniowa – 5360 forintów (ok. 57,10 zł),
  • roczna – brak możliwości zakupu.

Kategoria D1:

  • 1-dniowa – 5320 forintów (ok. 56,70 zł),
  • 10-dniowa – 6620 forintów (ok. 70,50 zł),
  • 30-dniowa – 10 710 forintów (ok. 114,10 zł),
  • roczna – 59 210 (ok. 630,70 zł).

Kategoria D2:

  • 1-dniowa – 7560 forintów (ok. 80,50 zł),
  • 10-dniowa – 9630 forintów (ok. 102,60 zł),
  • 30-dniowa – 15 170 forintów (ok. 161,60 zł),
  • roczna – 84 040 (ok. 894,90 zł).

Kategoria U:

  • 1-dniowa – 5320 forintów (ok. 56,70 zł),
  • 10-dniowa – 6620 forintów (ok. 70,50 zł),
  • 30-dniowa – 10 710 forintów (ok. 114,10 zł),
  • roczna – 59 210 (ok. 630,70 zł).

Płatne odcinki na Węgrzech

Patrząc na mapę Węgier, łatwo dostrzec, że większość autostrad łączy kraj ze stolicą i jednocześnie prowadzi do przejść granicznych. Widać też, jak mało odcinków dróg jest bezpłatnych. Dokładna lista płatnych dróg szybkiego ruchu znajduje się poniżej:

  • M0 Obwodnica Budapesztu (77 km),
  • M1 Budapeszt – granica z Austrią (160 km),
  • M2 Budapeszt – granica ze Słowacją (31 km),
  • M3 Budapeszt – granica z Ukrainą (270 km),
  • M4 Budapeszt – granica z Rumunią (129 km),
  • M5 Budapeszt – granica z Serbią (161 km),
  • M6 Budapeszt – granica z Chorwacją (176 km),
  • M7 Budapeszt – granica z Chorwacją (227 km),
  • M8 Balatonfőkajár – Abony (10 km),
  • M9 Szekszárd – Dusnok (20 km),
  • M15 Levél – granica ze Słowacją (15 km),
  • M19 Droga M1 – Győr (10 km),
  • M25 Droga M3 – Eger (17 km),
  • M30 Mezőcsát – granica ze Słowacją (89 km),
  • M31 Droga M0 – Droga M3 (12 km),
  • M35 Görbeháza – Berettyóújfalu (68 km),
  • M43 Szeged – granica z Rumunią (58 km),
  • M44 Kecskemét – granica z Rumunią (89 km),
  • M51 Droga M0 – Droga M5 (4 km),
  • M60 Bóly – granica z Chorwacją (31 km),
  • M70 Letenye – granica ze Słowenią (21 km),
  • M76 Hollád – Körmend (8 km),
  • M80 Körmend – granica z Austrią (28 km),
  • M85 Győr – granica z Austrią (89 km),
  • M86 Körmend – Mosonmagyaróvár (71 km).

Ważne: na autostradach można poruszać się z prędkością 130 km/h. Ograniczenie na drogach ekspresowych to 110 km/h.

Mandaty mogą być wysokie

Jadąc na Węgry, lepiej nie odkładać zakupu winiety na ostatnią chwilę. Jeśli zapomnisz jej kupić, masz na to 60 minut (liczone od momentu wjazdu na płatny odcinek drogi). W przeciwnym razie ryzykujesz mandatem, którego lepiej uniknąć, by nie psuć sobie humoru. Winiety są kontrolowane przez specjalny system kamer. Urządzenia automatycznie robią zdjęcia tablic rejestracyjnych i sprawdzają, czy winieta jest aktywna. Czasem można natknąć się na specjalne patrole, które także mogą je weryfikować.

W 2025 roku taryfikator mandatów wygląda następująco:

  • 26 640 forintów (ok. 283,40 zł) płacąc w terminie do 60 dni od otrzymania mandatu,
  • 91 780 forintów (ok. 976,20 zł) płacąc w terminie powyżej 60 dni od otrzymania mandatu.

To nie wszystko. Na Węgrzech nie uświadczysz taryfy ulgowej nawet przez omyłkowy zakup złej winiety. Oznacza to, że mandaty za zakup winiety niższej kategorii też zachwieją wakacyjnym budżetem:

  • 14 900 forintów (ok. 158,40 zł) płacąc w terminie do 60 dni od otrzymania mandatu,
  • 47 180 forintów (ok. 501,40 zł) płacąc w terminie powyżej 60 dni od otrzymania mandatu.

Morał z tego taki, że zakup winiety opłaca się zdecydowanie bardziej niż liczenie na łut szczęścia. Teraz pozostaje tylko obrać najpiękniejszy kierunek. Pecz, Segedyn, a może Budapeszt? Sok sikert a túrához!

REKLAMA

Dowiedz się więcej o zakupie winiet:

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-06-23T15:01:41+02:00
Aktualizacja: 2025-06-21T18:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-21T16:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-21T15:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-21T15:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-21T10:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-20T18:22:34+02:00
Aktualizacja: 2025-06-19T15:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-19T13:27:28+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Wymieniali akumulator, zapomnieli o BMS-ie. Teraz są w lesie

Ładowanie albo wymiana, to nie są jedyne czynności, jakie możesz, a czasami powinieneś, wykonać przy akumulatorze.

akumulator BMS
REKLAMA

W samochodach starszych i prostszych sprawa jest prosta: jeśli akumulator nadaje się już jedynie do wymiany, to... cóż, wymieniasz go. Ty lub mechanik. Sprawa jest równie prosta jak w znanym dowcipie z wkładaniem słonia i żyrafy do lodówki.

REKLAMA

Ale im nowszy i bardziej skomplikowany samochód, tym większą uwagę trzeba poświęcić temu tematowi

Wszystko przez coś takiego jak BMS, czyli Battery Monitoring System. Być może słyszałeś kiedyś o tzw. zaprogramowaniu, adaptacji bądź zarejestrowaniu nowego akumulatora - zależnie od marki auta operacja ta może się różnić nazwą i sposobem wykonania, pewnymi szczegółami technicznymi, ale wszystko sprowadza się tak naprawdę do tego, by BMS prawidłowo współpracował z nowym akumulatorem. Faktycznie pewien problem może natomiast stanowić to, że potrzebny będzie albo warsztatowy komputer diagnostyczny, albo skaner/tester OBDII (np. iCarsoft), albo przynajmniej laptop lub telefon z odpowiednim oprogramowaniem (zależnie od marki auta, np. Forscan, BimmerTool, OBDeleven czy VCDS) i odpowiednim interfejsem (np. ELM327).

Po co jest BMS?

Wiele mówi już samo rozwinięcie tego skrótu, które podałem wyżej, ale rozwińmy myśl. BMS nie tylko monitoruje bieżącą kondycję baterii, ale może też zapamiętać, jak akumulator 12V sprawuje się w dłuższym okresie. Jakie napięcia oferuje, jakie są ich spadki, jakie są rezerwy mocy i tak dalej. To wpływa na działanie poszczególnych systemów samochodu, od samej kontrolki (komunikatu) rozładowania akumulatora począwszy, na działaniu układu start-stop skończywszy.

Co jeśli BMS nie zostanie zresetowany po wymianie akumulatora?

Jest wysoce prawdopodobne, że będzie dalej zakładać, że w aucie znajduje się stary akumulator rozruchowy - nie nauczy się parametrów nowego i będzie wszystko dostosowywać do zapamiętanej kondycji starej baterii, tyle że wyglądającej na naładowaną - co w praktyce niewiele z punktu widzenia BMS-u zmieni. Można to porównać - z lekką przesadą - do trybu awaryjnego silnika. Niby większość rzeczy działa, auto jedzie, ale elektronika działa tak, jakby ryzyko unieruchomienia pojazdu było duże.

Dlatego w nowszych samochodach reset BMS, tudzież zaprogramowanie akumulatora to konieczność

Tylko wtedy samochód będzie w stanie w stu procentach poprawnie korzystać z nowego elementu, choć oczywiście potrzebnych będzie kilka rozruchów i przejechanie choć odrobinę dłuższej trasy, by samochód mógł poprawnie rozpoznać parametry akumulatora.

W dobie tzw. inteligentnego ładowania jest to szczególnie istotne

Większość nowoczesnych samochodów nie ładuje akumulatora tak, jak technicznie byłyby w stanie - wszystko ze względu na dążenie do maksymalnych oszczędności energii, a więc oszczędności paliwa. Alternator pracujący zawsze pod pełnym obciążeniem i ładujący akumulator do 100 proc.? Meh, komu to potrzebne - myśli sobie samochód. Przecież przy naładowaniu do 70 czy 80 proc. auto i tak odpala nawet w zimie. Mhm, ale połączcie to z brakiem resetu BMS i zapisanymi w pamięci parametrami starego akumulatora i może się okazać, że auto po prostu nie wykorzystuje pełni możliwości akumulatora. Co więcej, może to skutkować przedwczesnymi komunikatami o rozładowaniu go.

Często narzeka się na akumulatory 12V

Że te dostępne na wolnym rynku są gorsze niż te stosowane na pierwszy montaż, że kiedyś to było a teraz to nie ma, że wytrzymują 2-3 lata i nadają się tylko do kosza. Czasem to wszystko jest prawda.

A czasem chodzi tylko o to, że zapomnieliście o tych trzech literkach.

REKLAMA

Zdjęcie główne: peoplecreations, Freepik.com. Na zdjęciu przykładowy tester diagnostyczny — funkcja resetu BMS zależy od modelu urządzenia.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-06-23T15:01:41+02:00
Aktualizacja: 2025-06-21T18:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-21T16:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-21T15:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-21T15:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-21T10:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-20T18:22:34+02:00
Aktualizacja: 2025-06-19T15:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-19T13:27:28+02:00
REKLAMA
REKLAMA

Jak karty paliwowe mogą wspierać średnie firmy

Lokowanie produktu: pl.eurowag.com

Rosnące koszty działalności w Polsce mogą skłaniać właścicieli firm do poszukiwania oszczędności. Praktycznym rozwiązaniem, które może pozwolić na zmniejszenie kosztów transportu w firmie może być karta paliwowa. Nowoczesne rozwiązania kart paliwowych pozwolą nie tylko na optymalizację wydatków, ale także na zwiększenie efektywności zarządzania, szczególnie w przypadku firm o średniej wielkości, posiadającej własną flotę pojazdów. Przyjrzymy się tu bliżej, w jaki sposób karta paliwowa to świetne narzędzie dla menedżerów i właścicieli średnich firm.

karty paliwowe

Główne Korzyści Kart Paliwowych dla Średnich Firm

W firmach o rozbudowanych flotach pojazdów, obok wynagrodzeń kierowców i kosztów konserwacji aut, wydatki na paliwo mogą stanowić największą grupę wydatków. Dlatego zapewnienie efektywności kosztowej przez wprowadzenie karty paliwowej może przyczynić się do wzrostu długoterminowych zysków firmy. Operatorzy kart paliwowych umożliwiają bowiem często zakupy paliw w niższych cenach na wybranych stacjach oraz korzystanie z promocji i zniżek na inne usługi związane z transportem, takie jak myjnie, punkty poboru opłat drogowych czy parkingi dla samochodów ciężarowych.

Karty paliwowe są również wygodne w obsłudze. Zamiast wręczać kierowcom gotówkę, albo zwykłe karty płatnicze, menedżer transportu w firmie może przekazać im kartę paliwową. Te rozwiązania płatnicze pozwalają na zapłatę tylko w wyznaczonych punktach, a więc zmniejszają prawdopodobieństwo nadużyć. Poza tym, te karty mogą być zdalnie aktywowane i wyłączane, a naliczane koszty podlegają pełnej kontroli, także za pomocą aplikacji. Zapewnia to bardzo dużą wygodę operacyjna dla średnich firm.

Nie bez znaczenia pozostaje również kompletny nadzór zużycia paliwa, dostępny w czasie rzeczywistym. Pełna analiza geolokalizacji, obserwacji trasy pojazdów i miejsc tankowania samochodów umożliwia zaplanowanie trasy która będzie najbardziej efektywna kosztowo. Systemy kart paliwowych mogą nawet dostarczać bardziej szczegółowych informacji, na przykład o stylu jazdy kierowców, pozwalając na przekazanie im wskazówek mających wyeliminować niepożądane zachowania, zwiększające koszty, na przykład częsta jazda na jałowym biegu czy przekraczanie dozwolonej prędkości.

Rozwiązania Zarządzania Flotą dla Firm Średniej Wielkości od Eurowag

Decydując się na wybór karty paliwowej, warto sprawdzić rozwiązania oferowane przez Eurowag. Z kartą paliwową Eurowag możesz tankować na bogatej sieci stacji paliw, oraz płacić za inne usługi związane z transportem, między innymi myjnie. Sieć akceptacji Eurowag dostępna jest w 30 krajach Europy, co sprawia że jest to szczególnie cenne rozwiązanie dla realizacji eksportu i importu w Unii Europejskiej. Wprowadzona ostatnio sieć stacji paliw Eurowag Prime, zlokalizowanych w strategicznych lokalizacjach zwiększa jeszcze możliwości optymalizacji kosztów.

Eurowag to jeszcze więcej korzyści: wstępnie zatwierdzony kredyt do 5000 euro, ochrona przed oszustwami, jak również prosta procedura ubiegania się o kartę. Wystarczy wypełnić formularz rejestracyjny na stronie internetowej i potwierdzić tożsamość, a karty przysłane zostaną pocztą.

Karty Paliwowe Eurowag: Rozwiązanie Dla Logistyki w Średnich Firmach

Podsumowując, Eurowag zapewnia średnim firmom duże możliwości w zakresie optymalizacji kosztów i nadzoru oraz monitoringu nad flotą pojazdów, pozostając przy tym wygodnym i prostym rozwiązaniem dla menedżerów logistyki. Jako czołowy dostawca rozwiązań dla transportu w Europie, oferuje kompleksowe karty paliwowe doskonale dopasowane do potrzeb średnich firm. Wygodny w obsłudze system sprawia, że rozwiązania Eurowag nie wymagają długotrwałego wdrażania i są nieskomplikowane w obsłudze. Dołącz do Eurowag i zmniejszaj koszty działalności, a uzyskane oszczędności przeznacz na ekspansję i rozwój firmy.

Lokowanie produktu: pl.eurowag.com
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-06-23T15:01:41+02:00
Aktualizacja: 2025-06-21T18:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-21T16:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-21T15:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-21T15:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-21T10:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-20T18:22:34+02:00
Aktualizacja: 2025-06-19T15:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-19T13:27:28+02:00