Chcę zmienić auto. Skoda Enyaq iV może być moim jedynym samochodem
Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby uniwersalny SUV był elektryczny, ale czy Skoda Enyaq iV nadaje się na jedyny samochód w rodzinie?
Lubię Skodę Octavię, za uniwersalność. Może być jedynym autem w rodzinie, bo sprawdzi się w mieście, a trasa to dla niej drugi dom. Do tego dokłada sporo przestrzeni w środku i zależnie od wersji, duży, albo gigantyczny bagażnik. Chcę zmienić samochód, może zamiast Octavii powinienem postawić na elektryczną Skodę Enyaq iV, bo elektryczne samochody to przyszłość, a SUV-y są w modzie? Zacząłem się zastanawiać, jakie cechy powinien mieć uniwersalny samochód, taki jedyny w rodzinie, i czy te cechy posiada Skoda Enyaq iV?
Czy samochód elektryczny może być jedynym autem w rodzinie?
Samochód elektryczny ma być tym drugim pojazdem w domu, tak przyjęło się sądzić. Do załatwiania spraw w mieście jest idealny, ale czy da radę w długiej trasie i co zrobić, jak się nie ma możliwości ładowania w garażu? Poszukałem w Skodzie Enyaq iV odpowiedzi na moje wątpliwości.
W mieście może zachowywać się jak samochód kompaktowy
Skoda Enyaq iV, mimo sporych rozmiarów, ma średnicę zawracania identyczną jak Volkswagen Golf. Jest więc zwinna, a jej gabaryty nie powinny nas ograniczać. A co sprawia, że spory SUV to chętnie wybierany samochód do miasta? Łatwość wsiadania i wysiadania.
Lepiej jest kilkanaście razy w ciągu dnia wysiadać w bok lub w dół, niż ciągle gramolić się do góry. Fajnie jest też uniknąć schylania się przy wkładaniu dziecka do fotelika. Znacznie łatwiej jest manewrować przy dziecku, gdy siedzi na przyzwoitej wysokości. To powody, dla których SUV-y zyskały popularność, po prostu wygodniej użytkuje się pojazd wyżej zawieszony nad ziemią.
Łatwiej jest także przy parkowaniu, mimo że linia okien w SUV-ach bywa wysoko podniesiona. W SUV-ie zawsze dostaniemy wysoko położony zderzak, który umożliwia bezproblemowe parkowanie bez ryzyka zahaczenia nim o wysoki krawężnik. Do Skody Enyaq iV można dokupić kamery pokazujące obraz z 360 stopni, z manewrowaniem nie powinno być problemu.
Parkowanie da się wspomóc wybierając odpowiedni napęd. Wersja 80 (0 pojemności 82 kWh brutto) z napędem na cztery koła ucieszy mieszkańcy regionów, w których często sypie śnieg. SUV-em z napędem 4x4 nie trzeba zimą rezygnować z zasypanych śniegiem miejsc do parkowania. Łatwiej jest na nich stanąć i później z nich wyjechać.
Samochód rodzinny
SUV wyglądem przypomina podniesione kombi, a z takim punktem wyjścia powinien chwalić się przestronnym bagażnikiem. I tak jest w przypadku Skody Enyaq iV, której bagażnik ma pojemność 585 litrów, i to przed złożeniem oparć tylnych foteli (1710 litrów po złożeniu). To jest poziom samochodów kombi i to tych sporych. Bagażnik jest pojemny, ale Skoda Enyaq iV nie jest długa, jak samochody z przedłużoną wersją nadwozia. Na brak miejsca na pewno bym nie narzekał, ale gdzie ja bym tę Skodę ładował?
Przecież ja nie mam garażu
Jak miałbym poradzić sobie z elektrycznym samochodem? Skodę Enyaq iV można ładować z szybkością do 125 kW, gdy wybierzemy akumulatory o pojemności 82 kWh (brutto). Przy mniejszej pojemności wciąż do dyspozycji jest moc 120 kW. Uzupełnienie zasięgu nie powinno wykraczać poza czas trwania krótkich weekendowych zakupów, a wiele centrów handlowych udostępnia stacje szybkiego ładowania. 412 kilometrów zasięgu wersji z baterią o najmniejszej pojemności (62 kWh brutto) wystarczy na tydzień miejskiej jazdy, nawet w dużym mieście. Dałbym radę użytkować elektryczną Skodę ładując ją raz na tydzień. Szczęśliwcy posiadający garaż są w lepszej sytuacji, bo za 1 zł dostaną kabel z łączem umożliwiającym ładowanie z gniazda 400V, czyli z popularnej "siły". Wtedy, dysponując mocą ładowania do 11 kW, nie będą musieli szukać ładowarek w swoim mieście.
A co z wyjazdem za miasto?
Gdy będzie trzeba wyruszyć na urlop. Uniwersalny samochód powinien nadawać się do dalekich podróży.
Niedługo odbędę kilka dalszych przejazdów elektrycznymi samochodami. Już się do nich przygotowałem, sprawdziłem, czy tam, gdzie najczęściej jeżdżę, jest możliwość ładowania. Jest, dojadę bez problemu. W razie problemów mam stacje ładowania po drodze, a ich sieć będzie się jeszcze zagęszczać. Poza tym przerwa na ładowanie już mnie tak nie przeraża. Kolejne przejechane kilometry uświadamiają mi, że kilkugodzinne przejazdy bez dłuższej przerwy bawią mnie coraz mniej. Wakacyjnych wyjazdów elektrycznym SUV-em nie powinienem się obawiać.
Czy Skoda Enyaq iV jest ekonomiczna?
Samochód rodzinny powinien być oszczędny. Skoda Enyaq iV nie zużyje ani kropelki benzyny, choćby nawet bardzo chciała. Mikołaj w jej teście zauważył, że ma niskie zużycie energii. Niewiele zużytych kilowatogodzin energii przemnożone przez cenę kilowatogodziny, a nie przez rosnącą cenę paliwa na stacji, potrafi dać wynik nieosiągalny dla samochodów spalinowych. Warunek oszczędnej jazdy jest więc spełniony.
Czy da się zaimponować sąsiadowi?
Taką funkcję też spełnia uniwersalny samochód. Jeśli wybierze się coś do bólu praktycznego, oko nikomu nie zbieleje z zazdrości. W cenniku Skody Enyaq iV, między różnymi dodatkowymi opcjami, naliczyłem 21 pakietów wyposażenia, da się poszaleć zaznaczając kolejne pozycje. Grupa osób, która nie znajdzie tu opcji dla siebie, powinna być mniej liczna niż lista dostępnych opcji. Da się również wybrać wersję Sportline Skody Enyaq iV, wtedy na pewno się wyróżnimy. Nawet jeżdżąc popularną w Polsce Skodą, da się zabłysnąć na drodze.
Ale czy to nie jest za wcześnie?
Za wcześnie na zakup elektrycznego samochodu. Czy można kupić elektryczną Skodę Enyaq iV z przyczyn praktycznych, a nie z chęci bycia pionierem elektromobilności? Czy też to jeszcze nie jest ten moment?
Raczej ten. Znajomi zaraz zaczną wyciągać z garaży te swoje hybrydy, mówić, że najchętniej przestaliby smrodzić spalinami. Ktoś może nawet zabłyśnie podłączaną do elektrycznego gniazdka hybrydą typu plug-in. Silniki spalinowe przestaną w końcu być na topie. Może lepiej być pierwszym z napędem elektrycznym, niż ostatnim z rurą wydechową? Samochód to zakup na kilka lat. Gdy minie kilka pór roku od zakupu nowego samochodu, krajobraz motoryzacyjny może być już inny. Samochody spalinowe pewnie nie będą mogły wjeżdżać do centrów niektórych miast i przestaną być takie uniwersalne. Trzeba przewidywać zmiany, jeśli chce się być praktycznym.