Produkcja samochodów osobowych w 2017 r. – Chiny, a potem długo, długo nic
W 2017 r. na świecie wyprodukowano ponad 80 mln samochodów osobowych.
![Produkcja na świecie](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/04/shutterstock_507301453.jpg)
Co piąty samochód na świecie powstaje na terytorium Unii Europejskiej, co czyni ją drugim największym producentem samochodów po Chinach, które produkują 29 proc. wszystkich samochodów na świecie. Dalej mamy Stany Zjednoczone i Japonię, a pierwszą piątkę zamyka Korea Południowa.
Jeśli jednak rozbijemy zestawienie na kraje, okaże się, że Chiny z wynikiem 23 554 031 samochodów są absolutnie poza konkurencją. Druga jest Japonia z wynikiem 8 212 033 szt., a trzecie Stany Zjednoczone, w których w 2017 r. wyprodukowano 8 081 623 samochody osobowe. Pierwszy kraj z Europy jest dopiero na czwartym miejscu. To Niemcy z wynikiem 5 645 581 szt. Pierwszą piątkę zamykają Indie z wynikiem 3 886 293 aut.
W Europie powstało o 2,6 proc. więcej samochodów niż w 2016 r.
Największe procentowe wzrosty zaliczyła Ukraina, gdzie produkcja wzrosła o 107,4 proc., ale trzeba pamiętać, że chodzi o przyrost z 3 523 do 7 306 szt. Mocno przybyło aut również w Turcji (21,4 proc.) i w Rosji (19,9 proc.). Sama Unia w końcu osiągnęła wynik produkcji wyższy niż w 2007 r., ostatnim roku przed kryzysem.
Wzrosła również produkcja w Chinach (o 4,4 proc.), Japonii (o 5,8 proc.) i Indiach (o 7 proc.), natomiast znacząco spadła produkcja samochodów osobowych w Stanach Zjednoczonych. W 2017 r. wyprodukowano ich tam aż 11,5 proc. mniej niż rok wcześniej. O 20,4 proc. więcej aut wyprodukowano natomiast w Ameryce Południowej. Aż 2,3 mln. z 2,7 mln aut wyprodukowanych na tym kontynencie powstało w Brazylii.
Polska z wynikiem 554 600 egzemplarzy zaliczyła prawie 8-proc. spadek i jest trzecia od końca w pierwszej dziesiątce producentów samochodów w Europie. Żeby wskoczyć wyżej, musielibyśmy produkować dodatkowo ponad 200 tys. aut rocznie - wtedy przegonilibyśmy Włochów. Polacy jednak nie rzucają się na produkowane u nas samochody - klienci indywidualni wolą Skody i Toyoty, ale trzeba przyznać, że sporą popularnością cieszy się u nas także Opel.