Porsche 911 GT3 Cup – mocniejsze, szybsze i w końcu może być wykorzystywane jako taxi
Porsche pokazało najnowszą wersję modelu 911 przygotowaną do startu w zawodach klasy GT3.
Opracowywany od 2019 r. model generacji 992 jest o 25 KM mocniejszy od poprzednika – generacji 991.2. Oznacza to, że jego czterolitrowy, wolnossący, sześciocylindrowy silnik produkuje 510 KM mocy. Uzyskuje je przy 8 400 obr./min – o 900 obr. później, niż w poprzedniku. Nie zmienił się moment obrotowy jednostki – wciąż wynosi on 470 Nm, a dostępny jest przy 6 150 obr./min. Niespodzianką jest to, że silnik przystosowano do pracy na syntetycznym paliwie, co według Porsche znacznie obniży emisję CO2 w czasie wyścigu.
Po raz pierwszy od 1990 r., gdy Porsche zadebiutowało z modelem w cupowej wersji, auto ubrano w karoserię bazującą na wersji Turbo
Oznacza to poszerzenie nadkoli o 28 mm i dodatkowe wloty powietrza przy tylnych kołach.
Odwróciły się proporcje materiałów, z których zbudowano nadwozie. Dotąd składało się ono w 70 proc. ze stali i 30 proc. z aluminium. Teraz to aluminium stanowi 70 proc. Ta zmiana wciąż nie pozwoliła na zachowanie masy pojazdu na niezmienionym poziomie – przytył o 35 kg i waży 1260 kg co wynika m.in. z wynikającej z przepisów konieczności dodania nowych elementów klatki bezpieczeństwa, mają dodatkowo chronić kierowcę.
Wszędzie, gdzie było to możliwe, zastosowano plastik wzmacniany włóknem węglowym
Z tego materiału wykonano nie tylko tylny spoiler, ale także drzwi, czy pokrywę silnika (czyli tę z tyłu). Za to np. przednia maska wciąż jest aluminiowa – pozwala to na obniżenie kosztów ewentualnych napraw.
A żeby tych napraw uniknąć, Porsche pozostawiło chłodnice zaraz za przednim zderzakiem. Podobno w ten sposób zniechęca kierowców do zbyt agresywnej jazdy – świadomi tego, jak łatwo można uszkodzić te kluczowe elementy, kierowcy unikają kontaktu innymi pojazdami.
Co ciekawe, 911 GT3 Cup w końcu będzie mogło być dwumiejscowe
Dotąd prawe miejsce zajmowała aparatura pomiarowa i jednostka sterująca, od teraz trafiły one do tylnej części auta. Oczywiście podczas wyścigu nikt po prawej stronie nie siedzi, ale dzięki tej zmianie montaż prawego fotela będzie znacznie łatwiejszy, a co za tym idzie, możliwe będzie wykorzystywanie GT3 Cup jako torowej taksówki.
Jak dotąd przez 30 lat Porsche zbudowało 4 251 samochodów w cupowej specyfikacji. Z modelem 992 liczy na przekroczenie bariery 5 tys. szt. Pierwsze auta trafią do klientów w lutym, a za każde trzeba będzie zapłacić min. 225 tys. euro, czyli milion złotych. Netto. Jak na taksówkę – drogo dość.