REKLAMA

Porsche 911 GT3 Cup – mocniejsze, szybsze i w końcu może być wykorzystywane jako taxi

Porsche pokazało najnowszą wersję modelu 911 przygotowaną do startu w zawodach klasy GT3.

Porsche 911 GT3 Cup
REKLAMA
REKLAMA

Opracowywany od 2019 r. model generacji 992 jest o 25 KM mocniejszy od poprzednika – generacji 991.2. Oznacza to, że jego czterolitrowy, wolnossący, sześciocylindrowy silnik produkuje 510 KM mocy. Uzyskuje je przy 8 400 obr./min – o 900 obr. później, niż w poprzedniku. Nie zmienił się moment obrotowy jednostki – wciąż wynosi on 470 Nm, a dostępny jest przy 6 150 obr./min. Niespodzianką jest to, że silnik przystosowano do pracy na syntetycznym paliwie, co według Porsche znacznie obniży emisję CO2 w czasie wyścigu.

Porsche 911 GT3 Cup

Po raz pierwszy od 1990 r., gdy Porsche zadebiutowało z modelem w cupowej wersji, auto ubrano w karoserię bazującą na wersji Turbo

Oznacza to poszerzenie nadkoli o 28 mm i dodatkowe wloty powietrza przy tylnych kołach.

Porsche 911 GT3 Cup

Odwróciły się proporcje materiałów, z których zbudowano nadwozie. Dotąd składało się ono w 70 proc. ze stali i 30 proc. z aluminium. Teraz to aluminium stanowi 70 proc. Ta zmiana wciąż nie pozwoliła na zachowanie masy pojazdu na niezmienionym poziomie – przytył o 35 kg i waży 1260 kg co wynika m.in. z wynikającej z przepisów konieczności dodania nowych elementów klatki bezpieczeństwa, mają dodatkowo chronić kierowcę.

Porsche 911 GT3 Cup
nie, to nie element wzmacniający. To uchwyt do zamykania drzwi. Zwyczajny byłby za ciężki.

Wszędzie, gdzie było to możliwe, zastosowano plastik wzmacniany włóknem węglowym

Z tego materiału wykonano nie tylko tylny spoiler, ale także drzwi, czy pokrywę silnika (czyli tę z tyłu). Za to np. przednia maska wciąż jest aluminiowa – pozwala to na obniżenie kosztów ewentualnych napraw.

A żeby tych napraw uniknąć, Porsche pozostawiło chłodnice zaraz za przednim zderzakiem. Podobno w ten sposób zniechęca kierowców do zbyt agresywnej jazdy – świadomi tego, jak łatwo można uszkodzić te kluczowe elementy, kierowcy unikają kontaktu innymi pojazdami.

Co ciekawe, 911 GT3 Cup w końcu będzie mogło być dwumiejscowe

Dotąd prawe miejsce zajmowała aparatura pomiarowa i jednostka sterująca, od teraz trafiły one do tylnej części auta. Oczywiście podczas wyścigu nikt po prawej stronie nie siedzi, ale dzięki tej zmianie montaż prawego fotela będzie znacznie łatwiejszy, a co za tym idzie, możliwe będzie wykorzystywanie GT3 Cup jako torowej taksówki.

Uuuu, ekran zamiast zegarów, jak tak można!
REKLAMA

Jak dotąd przez 30 lat Porsche zbudowało 4 251 samochodów w cupowej specyfikacji. Z modelem 992 liczy na przekroczenie bariery 5 tys. szt. Pierwsze auta trafią do klientów w lutym, a za każde trzeba będzie zapłacić min. 225 tys. euro, czyli milion złotych. Netto. Jak na taksówkę – drogo dość.

Porsche 911 GT3 Cup
REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA