REKLAMA
  1. Autoblog
  2. Wiadomości

Kupno Porsche 911 właśnie straciło sens – 718 Cayman GT4 i GTS dostaną skrzynię PDK

Dotychczas modele 718 Cayman GT4 i GTS 4.0 można było kupić tylko ze skrzynią ręczną. Teraz da się też zamówić dwusprzęgłową przekładnię PDK. Wygląda na to, że 911 ma problem.

08.09.2020
9:18
porsche 718 pdk
REKLAMA
REKLAMA

Ach, jazda 718 Cayman GTS 4.0 po torze… to było piękne! Ten wóz prowadzi się myślą, a nie kierownicą. Jest cudownie wyważony, wspaniale reaguje na gaz – bo ma przecież silnik wolnossący – świetnie brzmi i w ogóle można się nad nim wyłącznie rozpływać. Ręczna skrzynia biegów też mi się podobała, bo dodawała na torze klimatu „prawdziwego samochodu sportowego”, a jej precyzyjna obsługa i dobieranie właściwych przełożeń stanowiły dodatkowe wyzwanie. Lubię wyzwania.

porsche 718 pdk

Ale nie każdy musi lubić manualną przekładnię

Wcale nie chodzi o lenistwo. Jeśli używa się samochodu na poważnie na torze – czyli np. regularnie się nim startuje – w grę zaczynają wchodzić ułamki sekund. I właśnie te ułamki może dać skrzynia, w której za zmianę przełożeń odpowiada komputer. Dzięki niej można się skoncentrować na doskonaleniu toru jazdy.

porsche 718 pdk

Dotychczas 718 Cayman w wersjach GTS i GT4, a także Boxster w „ostrej” odmianie Spyder, skazywały kierowcę na ciężką pracę ze sprzęgłem i lewarkiem. Ale teraz to się zmienia.

W gamie 718 pojawia się skrzynia PDK

Żeby było jasne: Porsche będzie dawać klientom wybór, a manual - na szczęście - wcale nie wypada z gamy. PDK będzie opcją. Jeśli ktoś z czytelników już wie, co to za skrzynia, mogę mu tylko puścić oko i wysłać #pozdrodlakumatych, czyli w skrócie #PDK. Jeśli nie wie, pędzę z tłumaczeniem. Mowa o przekładni dwusprzęgłowej o siedmiu przełożeniach. W wersjach GT4 i GTS, przełożenie siódemki trochę skrócono. To nie koniec zmian.

porsche 718 pdk

W nowych Porsche 718 z PDK zwiększy się też moment obrotowy

Dokładniej – zarówno w wersji GTS, jak i GT4 – będzie wyższy o 10,8 Nm. Zastosowanie przekładni PDK wiąże się też z montażem udoskonalonego mechanizmu różnicowego. W trybach trakcji i wybiegu osiąga on współczynnik blokowania odpowiednio 30 i 37% – w porównaniu z 22 i 27% w odmianach ze skrzynią ręczną.

Dodajmy do tego „naturalną” przewagę skrzyni dwusprzęgłowej nad ręczną: czyli zapewnianie lepszego przyspieszenia. Różnice podczas jazdy od zera do 100 km/h sięgają pół sekundy, co oznacza, że wersje z PDK będą mogły zejść w takim sprincie poniżej czterech sekund. No i „automat” oferuje powtarzalność wyniku, a podczas jazdy z ręczną skrzynią kierowca ma sporo okazji, by coś popsuć, opóźnić albo zaspać.

porsche track experience
REKLAMA

Porsche 718 Cayman GTS i GT4 z PDK oznaczają kłopoty dla 911

Jasne, model 911 to legenda i marka sama w sobie. Tyle że Cayman jest od 911 trochę… fajniejszy. Lżejszy, bardziej zwinny, tańszy (nawet po dodaniu kilkunastu tysięcy złotych za PDK) i oferujący więcej „oldschoolowych” wrażeń. Po debiucie mocnych, sześciocylindrowych wersji Caymana z „automatem”, odpada kolejny argument za kupnem 911. Głównym pozostaje już ten, według którego Cayman i Boxster to „nieprawdziwe Porsche”. Ale jeśli ktoś tak mówi, od razu wiadomo, że nigdy nimi nie jechał.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA